شناسه خبر : 22001

همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ازدواج ضعیف است

همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ازدواج ضعیف است

نایب رئیس کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، درباره شیوه اجرای این قانون از آبان ماه ۱۴۰۰ توضیح داده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آبان ماه ۱۴۰۰ پس از چند ماه رسیدگی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا به اجرا دربیاید. قانونی ۷۳ ماده‌ای با ۸۱ تبصره که بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید.

«جوانی جمعیت» در جریان رسیدگی به عنوان طرح و پس از ابلاغ آن به عنوان یک قانون، با اظهارنظرهای موافق و مخالفی همراه بوده؛ حالا هم که باید در دولت اجرا شود، پرسش‌هایی را درباره اینکه «آیا قانون جوانی جمعیت اجرا می‌شود یا نه؟» به همراه داشته است.

خانم فاطمه محمدبیگی نایب رئیس کمیسیون مشترک قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، درباره شیوه اجرای این قانون توضیح داده است:

آیین‌نامه تحویل خودرو به مادران پس از تولد فرزند دوم تدوین شده است

 قانون جوانی جمعیت تاکنون چگونه اجرا شده است؟ برخی خانواده‌ها درباره دریافت تسهیلات دچار مشکلاتی شده بودند؛ اگر چه فرصتی هم برای تدوین آیین‌نامه‌ها به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۹ آبان ماه به دولت ابلاغ شد و دولت هم این قانون را ۲۴ آبان ماه به وزارتخانه‌ها و هیئت وزیران برای اجرا ابلاغ کرد. قاعدتاً تا ۲۴ بهمن ماه به مدت ۳ ماه دولت فرصت داشت تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی قانون و فرآیندهایش را به اتمام برساند.

در این مدت با پیگیری کمیسیون مشترک این قانون، کمیته جمعیت کمیسیون بهداشت، کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی مجلس در چند نشست با دولت تلاش کردیم بند به بند قانون جوانی جمعیت به اجرایی شدن نزدیک شود.

یکی از کار‌های ویژه انجام شده درباره ماده‌های ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۶ قانون جوانی جمعیت است که در مورد تسهیلات «خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس»، «اولویت‌دهی تحویل خودروی ایرانی به مادران پس از تولد فرزند دوم»، «افزایش یارانه فرزندان خانواده‌های دهک­های اول تا چهارم دارای حداقل سه فرزند تحت تکفل» و «افزایش کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی» است.

در چند ماه گذشته آیین‌نامه‌های اجرایی برخی از بند‌ها تدوین شده؛ آیین‌نامه ماده مربوط به «اولویت‌دهی تحویل خودروی ایرانی به مادران پس از تولد فرزند دوم» با حضور اعضای کمیسیون مشترک این قانون، مسئولان شرکت‌های خودروساز، نماینده وزارت صمت و ثبت احوال در دفتر معاون اول رئیس جمهور تدوین شد.

بیش از ۳۰ ماده قانون جوانی جمعیت مربوط به حوزه سلامت است که آیین‌نامه‌های بیشتری هم به خودش اختصاص داده. حداقل ۳ تا ۴ آیین نامه مربوط به وزارت بهداشت تدوین شده است. آیین‌نامه‌های مربوط به بیمه درمان ناباروری، رایگان کردن زایمان طبیعی، غربالگری و سقط جنین هم در حال تدوین است. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم تسهیلات اعطای سهام یک و نیم میلیون تومانی و تسهیلات بانکی به ازای تولد فرزندان به تصویب رسید.

اعطای وام مربوط به فرزندان به خوبی اجرا نمی‌شود

در زمینه اعطای وام ازدواج، موفق بودیم و مقدار آن در یک سال گذشته افزایش پیدا کرد و بخشی از آن پرداخت شد؛ اما متأسفانه همکاری بانک‌ها در ارائه تسهیلات تاکنون ضعیف بوده. برخی مواقع، آیین‌نامه‌هایشان ناقص بوده و تدوین نشده بود. البته در حال پیگیری این موضوع هستیم و در هفته‌های پایانی پارسال، بانک مرکزی آیین‌نامه تسهیلاتی خود را برای مسکن و وام تولد فرزندان تکمیل کرد. آیین‌نامه اعطای سهام بورسی پس از تولد فرزندان هم با همکاری شرکت‌های بورسی، سازمان بورس و وزارت اقتصاد در حال نهایی شدن است.

شورای عالی بیمه سلامت مراحل اولیه تدوین آیین‌نامه بیمه ناباروری را به همراه وزارتخانه‌هایی مانند بهداشت طی کرده، اما هنوز در نهایی کردن و شکل اجرا دچار مشکل هستند.

تغییرات دولتی پس از روی کار آمدن دولت جدید مشکلاتی را ایجاد کرد و باعث شد تدوین آیین‌نامه‌ها به اصطلاح، زمین بماند. از کمیسیون‌های مجلس این موضوع را پیوسته پیگیری می‌کنیم.

متأسفانه ماده ۲۷ قانون جوانی جمعیت مربوط به مرخصی و اعطای تسهیلات به مادران متخصص حوزه سلامت اجرا نشد و ۶ ماه در ستاد ملی مقابله با کرونا معلق ماند؛ ما از وزارت بهداشت این بخش از قانون را پیگیری می‌کنیم.

اعطای وام‌های مربوط به فرزندان هم کاملاً خوب اجرا نمی‌شود و وام‌های ازدواج در بانک‌ها به سختی اعطا می‌شود که در نشست‌هایمان به همه آنها رسیدگی خواهیم داشت.

از مردم می‌خواهیم در مورد اجرای قانون جوانی جمعیت هر جا به مشکل برمی‌خورند، با نامه‌نگاری و اطلاع‌رسانی به نمایندگان مجلس گزارش دهند. ما هم پیگیر صد در صد اجرا شدن آن هستیم.

 آیین‌نامه فروش وسایل پیشگیری از بارداری به مجلس نرسیده است

 موضوع تهیه وسایل جلوگیری از بارداری در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های خارجی و افکار عمومی در جریان تصویب و ابلاغ قانون جوانی جمعیت بسیار مطرح شد. آیا ممنوعیتی در دریافت این وسایل به وجود آمده؟ چطور اطمینان خاطر می‌دهید؟

از خود کشور‌هایی که به این موضوع ایراد وارد کردند، می‌پرسم آیا وسایل جلوگیری از بارداری، دارو‌های سقط جنین و جلوگیری از بارداری در این کشور‌ها رایگان ارائه می‌شود؟

متأسفانه با سوگیری‌های سیاسی و مقاصد ضد جمعیتی اینگونه مسائل را دنبال می‌کنند، اما ما به عنوان پزشک مانند بسیاری از همکاران پزشک در مجلس، اولین مؤلفه در تصویب این قانون را ارتقاء سلامت خانواده، زنان و مادران و کودکان در نظر گرفته‌ایم.

اینکه ادعا می‌کنند وسایل پیشگیری از بارداری جمع می‌شود، به هیچ عنوان درست نیست. دارو‌ها و اینگونه وسایل در دسترس قرار دارد، همه جا وجود دارد و با تجویز پزشک یا مسئول مربوط قابل تهیه هست، اما صرفاً رایگان بودن آن‌ها برداشته شده که آن هم آیین‌نامه‌های خودش را دارد. وزارت بهداشت مسئول تدوین آیین‌نامه‌های این بخش است که متأسفانه تاکنون به دست نمایندگان در مجلس نرسیده.

ارسال نظر