شناسه خبر : 19871

امسال ۴۰ میلیارد دلار تامین ارز به روش های مختلف انجام شد

امسال ۴۰ میلیارد دلار تامین ارز به روش های مختلف انجام شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ۹ ماه مسال ۴۰ میلیارد دلار تامین ارز به روش های مختلف انجام شد در حالی که در ۱۲ ماه پارسال ۳۶.۴ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم.

به گزارش چابک آنلاین، علی صالح آبادی امروز در نشست هم اندیشی با اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ایده تشکیل کمیته مشترک بین بانک مرکزی و اتاق بازرگانی برای حل موانع و مشکلات بسیار مهم بوده از این رو این کمیته را تشکیل خواهیم داد و نمایندگانی از گمرک و وزارت صمت نیز در جلسات این کمیته حضور یابند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم ما جزیره‌های جدا از هم نیستیم بلکه باید در کنار هم مسائل کشور را پیش ببریم، بعضاً شاید نظرات متفاوتی وجود داشته باشد اما باید نگاه‌ها به هم نزدیک باشد لذا علاقه مند به تشکیل این کمیته هستیم.

وی گفت: قرار است بخشنامه‌ای صادر شود باید نظرات بخش خصوصی را بشنویم این مساله می‌تواند کمک بزرگی به حل مشکلات از طریق بخشنامه‌ها کند.

صالح آبادی با اشاره به سخن یکی از اعضای اتاق مبنی بر اینکه دور زدن تحریم‌های خارجی راحت تر از مشکلات داخلی است، گفت: همانطور که یکی از اعضای اتاق گفت: تحریم‌های خارجی را می‌توان پشت سر گذاشت اما مشکلات داخلی جز موضوعات کلیدی است که جز با تعامل حل نمی‌شود. لذا خوشبین هستیم که با همکاری شما به وضعیت مناسبی برسیم. سال آینده بهتر از امسال خواهد شد اگرچه امسال از پارسال در حوزه ارزی وضعیت بهتری داریم.

وی افزود: طی ۹ ماهه سال جاری ۳۹ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار تأمین ارز به روش‌های مختلف (ارز نیما، ارز ترجیحی و ارز اشخاص) انجام شده در حالی که در ۱۲ ماه سال گذشته تنها ۳۶ میلیارد و ۴۸۲ میلیون دلار تأمین ارز به روش‌های مختلف داشتیم.

بخشی از این موضوع به بهبود بازگشت ارز صادراتی و عرضه مناسب ارز در سامانه نیما بازمی گردد. خوشبختانه پتروشیمی‌ها عدد خوبی به سامانه نیما واریز کرده اند که نشان می‌دهد وضعیت صادرات شأن بهبود یافته است

وی گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات چه ارز نفتی، چه فرآورده‌های نفتی و چه ارز غیر نفتی جزو اولویت‌های کشور بوده که حتی در صورت لغو تحریم‌ها همچنان دارای اهمیت خواهد بود اما نرخ ارز حاصل از صادرات باید به گونه‌ای باشد که صادرکننده متضرر نشود.

به نقل از مهر، صالح آبادی تصریح کرد: کارگروه مشترکی بین بانک مرکزی و وزارت صمت تشکیل شده که تقریباً هر هفته جلسات این کارگروه برگزار خواهد شد؛ تسهیلاتی را در این کارگروه فراهم کردیم که چارچوب‌هایش در حال نهایی شدن است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

ارسال نظر