شناسه خبر : 18936

سهام باقی‌مانده دولت از شرکت‌ها تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

سهام باقی‌مانده دولت از شرکت‌ها تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت: بخش باقی‌مانده سهام دولت در برخی شرکت ‎ها از جمله مس، فولاد، خودروسازی سایپا، ایران‌خودرو، بانک‌های تجارت، ملت و صادرات، مخابرات، هلدینگ خلیج‌فارس و کشتیرانی برای واگذاری تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «حسین قربان‌زاده» امروز (شنبه) در حاشیه نشست اتاق بازرگانی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به دنبال تشکیل هیات پذیرش پالایشگاه‌ها و شرکت‌های پتروشیمی که تاکنون وارد بورس نشده اند، هستیم تا با اجرای قوانین موانع این مسیر رفع شود.

وی افزود: پالایشگاه شازند الزام‌های مقدماتی را پشت سر گذاشته است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا یک ماه آینده عرضه اولیه آن انجام می‌شود، همچنین سه هلدینگ نیروگاهی نیز در حال طی کردن مسیر پذیرش در بورس هستند که به‌زودی عرضه اولیه آنها انجام می‌شود.

قربان‌زاده با بیان اینکه آسیب‌شناسی از گذشته سازمان خصوصی‌سازی به‌ویژه در بخش واگذاری‌ها اولویت آغاز فعالیت من در این نهاد بوده است، تصریح‌کرد: مدیریت و واگذاری مناسب دارایی‌های دولت در قالب شرکت‌ها و بنگاه‌ها از جمله اهداف این سازمان است.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش در مفهوم خصوصی‌سازی است، تاکید کرد: واگذاری بخشی از دارایی‌های دولت به بخش خصوصی با مقاومت‌هایی همراه است و به سختی انجام می‌شود که این روند با رایزنی‌های مناسب به نتیجه دلخواه خواهد رسید که باید با هم‌فکری بخش خصوصی انجام شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به ایجاد شفافیت در این نهاد، اظهار داشت: همه مراحل انجام شده در پرونده‌های چالشی بر روی سایت این سازمان قابل مشاهده است و این روند در آینده برای واگذاری‌های جدید نیز ادامه خواهد داشت تا موجب اطمینان‌خاطر عمومی شود.

خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس انجام می‌شود

قربان‌زاده گفت: درباره باشگاه های استقلال و پرسپولیس باید تضمینی از موفقیت بعد از واگذاری وجود داشته باشد و بدون این تضمین، واگذاری امکان پذیر نخواهد بود تا این باشگاه‌ها به سرنوشت باقی بنگاه‌ها دچار نشوند.

وی با بیان اینکه باید تکلیف حق پخش، تبلیغات محیطی و سودآوری مشخص شود، خاطرنشان‌کرد: ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری برند و صورت های مالی انجام شده است و این دو باشگاه آماده واگذاری هستند اما به دلیل داشتن هواداران ده ها میلیونی نباید بدون عاقبت‌اندیشی مسیر خصوصی‌سازی را طی کنند.

وی تاکید کرد: عجله‌ای برای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نداریم و در زمان مشخص و موقعیت مناسب خصوصی سازی این بخش انجام خواهد شد.

فسق قرارداد پالایشگاه نفت کرمانشاه در دست بررسی است

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: به دلیل مشکلاتی که در ارزش‌گذاری دارایی‌های پالایشگاه نفت کرمانشاه بوده، بازپس‌گیری این شرکت در مرحله هیات داوری است، اما این بخش نیز مانند شرکت‌های دیگر که در آستانه فسق قرارداد قرار دارند باید مورد بازنگری قرار بگیرد.

آشتی دولت و بخش خصوصی، اقتصاد کشور را متحول می‌کند

 قربان‌زاده امروز همچنین در نشست خبری با بیان اینکه گله‌هایی در زمینه خصوصی‌سازی وجود دارد که با آشتی دولت و بخش خصوصی، چشم انداز بهبود اقتصاد ایجاد و مشکلات رفع می شود، خاطرنشان‌کرد: واگذاری‌ها به حمایت مسوولان نیاز دارد تا بخش خصوصی بتواند وارد عرصه عمل شده و بهره وری و اشتغال‌زایی مناسب را ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه فرآیندهای خصوصی‌سازی باید اصلاح شود، خاطرنشان‌کرد: در دوره جدید تلاش می کنیم تا در زمینه واگذاری‌ها به تحول دست یابیم که در گام نخست کارگروه‌هایی تشکیل شد تا روند ارزش‌گذاری و تعیین قیمت تغییر یابد.

این مقام مسوول با بیان اینکه دقیق بودن ارزش‌گذاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکید کرد: با اصلاح این مسیر و خصوصی سازی درست، بنگاه ها به بهره وری و رشد دست پیدا می کنند که این روند بهبود اقتصاد ملی را تضمین می کند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه مالکیت باید پاداش مدیریت بهره ور باشد، تاکید کرد: قوانین باید به گونه‌ای باشد که دولت با واگذاری‌ها، فقط با نظارت به اهداف خود برسد بدون اینکه در این زمینه نیاز به اقدام داشته باشد.

وی افزود: در آسیب شناسی‌های انجام شده در ماه اخیر ارتقای بهره‌وری هدف‌گذاری و در این راستا کارگروهی تشکیل شد تا با افزایش بهره وری بتوانیم به سود بیشتر دست پیدا کنیم.

قربان‌زاده با بیان اینکه دولت املاک، مستغلات و بنگاه های قابل واگذاری دارد، تصریح کرد: ۹۰ هزار میلیارد تومان تکلیف بودجه ای فروش سهام و ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رفع دیون در نهادهای مختلف برعهده سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری است که تاکنون تحقق نیافته است.

وی با تاکید بر اینکه خصوصی سازی بدون هم افزایی دولت و بخش خصوصی محقق نمی شود، تاکید کرد: باید در واگذاری ها به چشم انداز اقتصاد ملی توجه کنیم، زیرا درآمدزایی در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست و خصوصی‌سازی را با مشکل مواجه می‌کند.

رییس سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه توجه بیشتر به کیفیت در واگذاری ها به اشتغال‌زایی و درآمدزایی می انجامد، اضافه‌کرد: اقتصاد نفتی موجب درآمد بی زحمت برای دولت ها شد و میان دولت و بخش خصوصی فاصله ایجاد کرد که به دنبال آن مشکلات بسیاری برای کشور ایجاد شد.

وی افزود: برای واگذاری ها شفافیت وجود دارد که می‌تواند بسیاری از اختلافات و گله ها را در دولت و بخش خصوصی رفع کند.

ارسال نظر