شناسه خبر : 17740

سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه مسکن

سنگ‌اندازی بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه مسکن

درحالی ستاد ملی کرونا ثبت‌نام وام ودیعه مسکن را تا پایان آذر ۱۴۰۰ تمدید کرده که منابع مالی پرداخت این وام به اجاره‌نشین‌ها در حال اتمام است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، نیمه ماه جاری ستاد ملی کرونا در چهل و نهمین جلسه کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تمدید زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن موافقت کرد.

بر این اساس متقاضیان دریافت این وام تا پایان آذر 1400 مهلت دارند برای دریافت این وام در سامانه جامع اقدام ملی مسکن tem.mrud.ir ثبت‌نام کنند.

 مستأجران مشمول این وام که سررسید قرارداد اجاره آنان تا پایان آذرماه 1400 است می‌توانند برای دریافت این وام ثبت‌نام کنند. پیش از این تنها مستأجرانی که سررسید اجاره‌های‌شان تا پایان شهریور بود، می‌توانستند برای این وام ثبت‌نام کنند.

مطابق اعلام ستاد ملی کرونا تاکنون حدود 225 هزار خانوار اجاره‌نشین موفق به دریافت این وام شده‌‌اند و در مجموع بیش از 4800 میلیارد تومان به آنان پرداخت شده است. سال گذشته در مجموع 4هزار و 762 میلیارد تومان پرداخت شد و امسال نیز تا پس از تمدید این مصوبه، تاکنون بیش از 96 میلیارد و 500 میلیون تومان به حساب متقاضیان واریز شده است.

از سوی دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا آخرین جزئیات پرداخت وام ودیعه مسکن را تشریح کرده است. محمود محمودزاده در این‌باره گفته است: تا کنون 870 هزار متقاضی برای دریافت وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت نام کرده اند و از این تعداد 146 هزار و 500 متقاضی مدارک خود را تکمیل کرده‌اند و به شعب بانکی معرفی شده‌اند.

وی با بیان این‌که میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای وام ودیعه مسکن اجاره‌نشین‌ها 10 هزار میلیارد تومان است، افزود: اگر این سقف پر شود انتهای طرح خواهد بود اما تا زمانی که سقف پر نشود محدودیتی در پرداخت نداریم. تمام مستاجرانی که اجاره نامه رسمی با کد رهگیری دارند می‌توانند این وام را دریافت کنند.

وی با یادآوری این‌که وام ودیعه مسکن به خانم‌های مجرد 35 سال به بالا هم تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: کسانیکه سال گذشته این تسهیلات را گرفته‌اند تا زمانی که تسویه نکنند نمی‌توانند دوباره دریافت کنند.

معاون مسکن و ساختمان درباره سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه، اضافه کرد: به بانک‌ها توصیه شده با حداقل ضمانت‌های ممکن باید اقدام به پرداخت وام کنند اما قوانین داخلی بانک‌ها متفاوت است. سرعت پذیرش و پرداخت تسهیلات بهتر شده و توصیه ما این بوده که شرایط تسهیل شود.

طبق آنچه ستاد ملی کرونا اعلام کرده تا کنون 9 هزار و 658 میلیارد و 500 میلیون تومان وام ودیعه به مستأجران پرداخت شده است. به عبارت دیگر از 10 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای وام ودیعه 341 میلیارد و 500 میلیون تومان باقیمانده است.

این در حالی است که برخی از اجاره‌نشین‌ها در استان‌های مخلتف کشور از اتمام اعتبار وام ودیعه بنابر گفته مدیران شعب بانک‌های عامل خبر می‌دهند. به‌عنوان نمونه در استان قم فقط بانک پاسارگاد و موسسه ملل اقدام به پرداخت وام ودیعه می‌کنند که البته این بانک و موسسه اعلام کرده‌اند اعتباری برای پرداخت وام ودیعه مستأجران ندارند.

با توجه به اظهارات معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با وجود تمدید مصوبه ستاد ملی کرونا، به نظر می‌رسد اعتبار وام ودیعه مسکن حداکثر تا پایان ماه جاری به اتمام می‌رسد و عملا طرح پرداخت وام مذکور متوقف خواهد شد.  مگر این‌که دولت سیزدهم مجددا برای حمایت از اجاره‌نشین‌ها اعتبار وام ودیعه مسکن را افزایش دهد.

مبلغ وام ودیعه در تهران 70 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 40 میلیون تومان و در سایر شهرها 25 میلیون تومان است.

متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن باید شرایط زیر را دارا باشند؛

ـ باید متأهل یا سرپرست خانوار باشند.

ـ  باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌­نامه ثبت‌شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

ـ چنانچه متقاضی تا حداکثر 2 هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنین اقدام نکند، نسبت به رد درخواست متقاضی اقدام می‌­‌شود.

  • حسین

    من چند روز پیش ثبت نام کردام امروز به بانک تجارت رفته ام میگه اندازه که به ما داده اند پر شده برید برای مرحله بد اسم شما در مرحله بعد

ارسال نظر