شناسه خبر : 21858

ریسک های سایبری در صدر خطرات تجارت جهانی سال ۲۰۲۲

ریسک های سایبری در صدر خطرات تجارت جهانی سال 2022

در دهه گذشته، زنجیره‌های تأمین در تلاش برای کاهش هزینه‌ها، به صورت فزاینده‌ای به دیجیتالی‌شدن و تلفیق فن‌آوری‌ها با روندها روی آورده‌اند که مزیت رقابتیِ بهره‌مندی از این فن‌آوری‌‌ها، غیرقابل انکار است.

به گزارش چابک آنلاین،  اما این فن‌آوری‌ها، کسب‌وکارها و زنجیره‌های تأمین را در معرض خطرات سایبری قرار می‌دهند.

 خطرات سایبری به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در فضای مجازی رخ می‌دهند و احتمال آسیب‌رساندن به اطلاعات، فن‌آوری‌ها و عملیات‌های مربوط به کسب‌وکار را ایجاد می‌کنند. 

بنابراین، اکنون امنیت سایبری یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی سرپرستان زنجیره‌های‌تأمین و کسب‌وکارها است. تغییرات اقلیمی و همه‌گیری‌ها، جزء ریسک‌های ماندگار در جهان طی ده سال آینده خواهند بود. 

در نتیجه، صاحبان کسب‌وکارها باید برای کاهش اثرات منفی این رخدادها، برنامه‌های مدیریت تداوم کسب‌وکار مناسب با شرایط را طراحی و اجرا کنند.

خطرات سایبری به دنبال وقفه در کسب‌وکار ( توقف در کار) و  بلایای طبیعی، بزرگ‌ترین نگرانی شرکت‌ها در سراسر جهان، طی 12 ماه آینده خواهند بود.

این (پیش‌بینی) بنابر شاخص ریسک 2022 آلیانزاست که مبنی بر دیدگاه 2650 کارشناس مدیریت ریسک از میان 89 کشور و منطقه جغرافیایی است.

حوادث سایبری تنها برای دومین بار در طول تاریخ خود، در صدر رتبه‌بندی سالانه ریسک قرار می‌گیرند که این موضوع، به دلیل افزایش ناگهانی حملات اخیر  باج‌افزارها است.

درواقع، حوادث سایبری، نگران‌کننده‌ترین علت وقفه در کسب و کارها هستند که این موضوع اثر وابستگی فزایندة شرکت‌ها به دیجیتالی‌شدن و تغییر به دورکاری را منعکس می‌کند.

فجایع طبیعی و همه‌گیری‌ها، دوعامل مهم دیگر وقفه در کسب و کار هستند که کارشناسان مدیریت ریسک از آن‌ها بیم دارند.

یواکیم مولر، مدیرعامل بخش جهانی و محصولات خاص آلیانز (AGCS)  گفت: «به نظر می‌رسد «وقفه در کسب و کار» موضوع اصلی ریسک در سال 2022 باقی بماند.» 

 او بیان کرد: «بزرگ‌ترین نگرانی برای بیش‌تر شرکت‌ها این است که نتوانند کالاهایشان را تولید کنند یا خدماتشان را ارائه دهند.»

«سال 2021 شاهد سطوح بی‌سابقه اختلال به دلیل محرک‌های گوناگون بود. حملات سایبری فلج‌کننده، تأثیر ناشی از بسیاری از رویدادهای آب‌وهوایی مرتبط با تغییرات اقلیمی بر زنجیره تأمین، همچنین مشکلات تولیدی که مرتبط با همه‌گیری وگلوگاه‌های حمل‌ونقل که همگی منجر به هرج‌ومرج شدند، نمونه‌هایی از این محرک‌ها هستند.»

«سال جاری نوید کاهش تدریجی این شرایط را می‌دهد، هرچند نمی‌توان از مشکلات پیشین مرتبط با کووید 19 جلوگیری کرد. 

ایجاد تاب‌آوری در برابر بسیاری از علت‌های وقفه در کسب و کار، به طور فزاینده‌ای به یک مزیت رقابتی برای شرکت‌ها تبدیل می‌شود.»

در شاخص ریسک آلیانز، تغییرات اقلیمی به بالاترین رتبة خود، یعنی جایگاه ششم صعود می‌کند، درحالی که جایگاه همه‌گیری به رتبه چهارم کاهش می‌یابد.

هرچند که بحران کووید 19 همچنان چشم‌انداز اقتصادی در بسیاری از صنایع را تحت شعاع قرار می‌دهد. 

امابه نظر می‌رسد کسب‌وکارها احساس می‌کنند که به خوبی با این بحران سازگار شده‌اند.

از هر ده نفر متخصصی که در پیمایش آلیانز، مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، هشت نفر فکر می‌کنند که به اندازه کافی و یا به خوبی برای یک حادثه در آینده آماده هستند.

 بهبود مدیریت تداوم کسب‌وکار، اصلی‌ترین اقدامی است که شرکت‌ها برای تاب‌آورتر کردن خود انجام می‌دهند.

صعود فجایع طبیعی و تغییرات اقلیمی به جایگاه‌های سوم و ششم در این رتبه‌بندی، بیانگر آن است که این دو روند افزایشی با هم ارتباط نزدیکی دارند.

سال‌های اخیر نشان داده‌اند که فراوانی و شدت رویدادهای آب‌‌وهوایی به دلیل گرمایش جهانی درحال افزایش است. 

در سال 2021، خسارت‌های ناشی از فجایع بیمه‌شده در جهان بیش از صد میلیارد دلار (74 میلیارد پوند) بود که این چهارمین سالی است که بیش‌ترین میزان خسارت در آن ثبت شده است.

مارتین ون در زواگ، سرپرست جهانی بخش مشاوره ریسک اموال در AGCS بیان کرد: «اشتیاق فزاینده‌ای میان مدیران ارشد به‌وجود آمده تا شفافیت بیشتری در زنجیره تأمین با سازمان‌هایی داشته باشند که روی ابزارها سرمایه‌گذاری کرده و برای درک بهتر ریسک‌ها، تهیه فهرست موجودی‌ها، مدیریت نیروها و برنامه‌های احتیاطی برای تداوم کسب‌وکار، با داده‌ها کار می‌کنند»

«رویدادهای پیشین که یک‌بار در قرن اتفاق افتاده‌اند، ممکن است در آینده و همچنین در مناطقی که در گذشته به عنوان «منطقه امن» در نظر گرفته می‌شدند، به طور مکرر رخ دهند. 

در پاسخ به این موضوع، هم ساختمان‌ها و هم برنامه تداوم کسب‌وکارها باید مستحکم‌تر شوند.

آسمان عبدلی

ارسال نظر