شناسه خبر : 21750

معاملات بازار سرمایه دوطرفه می‌شود

معاملات بازار سرمایه دوطرفه می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خبرداده که در راستای دوطرفه شدن معاملات بازار سهام، پیگیری‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های فنی آن درحال انجام بوده تا در اسرع وقت اجرایی شود که در این صورت، در سمت فروش و خرید از این ابزار استفاده خواهد شد و بازار دوطرفه می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین، مجید عشقی، درآخرین گفت‌و‌گوی رسانه‌ای خود درسال 1400 گفت که درحال حاضر، یکسری از ابزارهای قرارداد آتی در بازار وجود دارد اما این ابزارها کافی نبوده ودوطرفه شدن بازار به‌صورت جدی درحال پیگیری است.
وی، درخصوص نحوه برخورد با ناشران متخلف بورسی، گفت که در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار در برخورد با متخلفان دچار یک پارادوکس شده زیرا وقتی هیأت مدیره یک شرکت تخلفی را صورت داده، سازمان بورس آن شرکت را از بازاراخراج کرده و یا نماد آن را می‌بندد که با این اقدام، سهامداران آن شرکت تنبیه می‌شوند.
به گفته عشقی، اکنون سازمان بورس و اوراق بهاداردرتلاش است تا در برخوردهای انضباطی به نحوی عمل شود که کمتر منجر به تعلیق و یا بسته شدن نماد شود و برخورد انضباطی با خود آن شرکت و مدیران متخلف صورت بگیرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اذعان داشت که یکی از خلأهای موجود سازمان بورس، عدم تناسب جرایم رخ داده در بازارسرمایه با مجازات‌های درنظرگرفته شده بوده که در قانون جدیدبازار، هزینه این جرایم برای این شرکت‌های متخلف، افزایش پیدا می‌کند.
وی، درخصوص دلیل تأخیر در افشای اطلاعات شرکت‌های حاضردر بازار سرمایه عنوان کرد که نمی‌توان گفت در افشای اطلاعات توسط ناشران بورسی، تأخیری وجود ندارد اما میزان تأخیردرافشای اطلاعات به شدت کاهش یافته و 95 درصد شرکت‌ها اطلاعات خود را بموقع افشا می‌کنند. عشقی با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها نیز با تأخیری چند ساعته اطلاعات خود را در سامانه کدال بارگذاری می‌کنند اذعان داشت که تعدادی از شرکت‌ها که اطلاعات خود را منتشر نکرده‌اند که با استناد به قانون، برای این دسته از ناشران جرم‌انگاری شده و به دستگاه قضایی هم معرفی خواهند شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، درباره اقدامات سازمان متبوع خود برای عمق بخشی به بازار سرمایه هم گفت که یکی از نقاط ضعف بازار سرمایه، فقدان ابزارهای بدهی کوتاه مدت زیر یکسال است که در حال حاضر در بازار ابزار‌های کوتاه مدت وجود ندارد، حال آنکه به شدت این ابزارها مورد نیاز بازار بوده که به افزایش نقد شوندگی اوراق هم کمک می‌کند.
به گفته بعدی، مشکل بعدی در زمینه بازارگردانی اوراق بازار بدهی است که عمده اوراق، بازارگردان ندارند و سازمان بورس و اوراق بهادار درتلاش است تا به نحوی بازارگردانی آنها را اجرایی کرده ونقد شوندگی آنها را هم افزایش دهد.
عشقی، با اشاره نهایی شدن حکم تخلف متخلفان در استفاده از ماینرهای کشف شده درساختمان شرکت بورس تهران، تأکید کرد که سازمان بورس بحث تخلفات آنها را مورد پیگیری قرار داده وجرم‌انگاری آنها در دستگاه قضایی هم پیگیری شده و حکم نهایی آنها هم صادر شده است.
مهر سال‌جاری و در رسیدگی‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعدادی ماینر که از سوی شرکت بورس اوراق بهادار تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود در ساختمان شرکت مزبور کشف و در ادامه بررسی نیز مشخص شد که فعالیت مزبور در گزارش‌ها و حساب‌های شرکت به طور کامل ثبت و افشا نشده است.

ارسال نظر