شناسه خبر : 21028

حقوقِ تا ۵ میلیون از پرداخت مالیات معاف شد

حقوقِ تا ۵ میلیون از پرداخت مالیات معاف شد

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: صندوق بیماری‌های صعب العلاج ایجاد و دولت متعهد می‌شود که یک ریال از این صندوق را به افراد برخوردار ندهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حاجی بابایی گفت: دولت موفق نشد برای رقم ۲۰ درصد برداشت از صندوق توسعه تاییدیه بگیرد.

به گفته حاجی بابایی در نتیجه این اتفاق، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع دولت کاهش پیدا کرد و برای آن مصارف هم تعیین شده بود. هشتاد هزار میلیارد تومان به مبلغ دولت برای یارانه اضافه کردیم که به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

دولت که در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد برداشت ۲۰ درصد از سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی را مطرح کرده است، تاکید دارد که این برداشت غیرمتعارف نیست و به دلیل شرایط تحریمی این اقدام را انجام خواهد داد.

هر گونه برداشتی از صندوق توسعه ملی در قالب بودجه یا خارج از آن باید با مجوز مقام معظم رهبری باشد.

رئیس کمیسیون تلفیق که در نشست خبری این کمیسیون سخن می گفت می گوید در ماجرای حذف ارز ترجیحی، کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال آینده مصوب کرد. در این بین چهار میلیارد دلار ارز ترجیحی در جهت حمایت از صنعت کشاورزی به صورت ریالی برای کاشت گندم اختصاص دادیم. براین اساس سال آینده نیاز به واردات گندم نداریم، زیرا قیمت خرید تضمینی گندم ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

بروز جهش ارزی در اواخر سال ۱۳۹۶ و افزایش قیمتها در طی سالهای ۱۳۹۷تا ۱۳۹۹، موجب شد تا دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه در تأمین نیازهای اساسی، سیاست تخصیص ارز ترجیحی۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی به ویژه اقلام غذایی(از قبیل گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی، تخم مرغ و غیره) در نظر بگیرد.

اما بار مالی و کسری بودجه ناشی از تداوم این سیاست، که محل تامین آن پایه پولی کشور است، تورم بیشتری به همراه دارد. در نهایت نیز در کش و قوس های فراوان از حذف ارز ترجیحی در جهت حمایت از مردم چشم پوشی شد.

 همچنین یارانه کالا‌های اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. دولت رقم یارانه کالا‌های اساسی را ۱۷۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد میزان مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱ اعلام شد؛ میزان پایین‌ترین حقوق ۵ میلیون تومان، برای شاغلین ۵ میلیون و ۶۰۰ و برای بازنشستگان ۵ میلیون در نظر گرفته شد.  ۶۰ درصد افزایش حقوق داشتیم، حقوق تا ۵ میلیون از پرداخت مالیات معاف است. از ۵ تا ۱۵ میلیون ۱۰ درصد مالیات می‌پردازند، مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیون ۱۵ درصد مالیات می‌پردازند و مازاد ۲۵ میلیون تا سقف ۷ برابر ۲۰ درصد مالیات می‌پردازند.

۵ بهمن امسال رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه هم در نشست خبری خود، گفته بود مالیات حقوق‌های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد؛ و از ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان، ۲۰ درصد تعیین شد.

به گفته زارع حقوق‌های بیشتر از ۳۵ میلیون تومان نیز مشمول ۳۰ درصد مالیات می‌شوند. همچنین این مالیات‌ها شامل مابه‌التفاوت هر پلکان می‌شود.

حاجی بابایی با اشاره به مشاغل دولتی هم گفت ۵ هزار میلیارد تومان برای تعرفه پرستاری قرار داده شد. بودجه رتبه بندی معلمان را از ۲۵ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رساندیم. ۴۰ هزار میلیارد تومان برای بدهی و مطالبات جانبازان و ایثارگران به ویژه جانبازان ۷۰ درصد تعیین شد. بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق برای اولین بار، پدر و مادر شهدا حداقل حقوق را دریافت خواهند کرد.

صبح امروز، معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت تعرفه گذاری خدمات پرستاری مبتنی بر عملکرد است. بر اساس میزان ارائه خدمت به بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها خواهد بود.

به گفته عباس عبادی پیش بینی این است که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد به طور متوسط به درآمد پرستاران با اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری اضافه شود.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: برای اولین بار کمیسیون تلفیق بودجه تصویب کرد یک صندوقی به نام صندوق بیماری‌های صعب العلاج ایجاد شود تا از بیماران کم برخوردار حمایت شود. ۲۰ هزار میلیارد تومان وام ۴ درصد و ۵ هزار میلیارد تومان وام بلاعوض در این صندوق در نظر گرفته شده است و دولت متعهد می‌شود که یک ریال از صندوق بیماری‌های صعب العلاج را به افراد برخوردار ندهد.

هم اکنون و در نبود صندوقی برای بیماران صعب العلاج، براساس آخرین آمار صندوق بازنشستگی کشوری، این صندوق از ۳۲ هزار بازنشسته کشوری که به بیماری های خاص و صعب العلاج مبتلا هستند، حمایت می کند.

حاجی بابایی در ادامه با بیان اینکه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال و تولید معین شده، بیان داشت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال خرد در اختیار استان‌ها قرار داده می‌شود و همچنین ۵ و نیم میلیارد یورو با تهاتر نفت برای پروژه‌های پیشران تعیین شد. حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان برای مناطق محروم در تبصره ۱۴ لایحه بودجه قرار داده شد.

حاجی بابایی با اشاره به وضعیت این روزهای بورس تاکید کرد در زمینه بورس دست دولت باز گذاشته شد تا دولت بورس را تنظیم، کنترل و اداره کند تا افراد حقیقی در بورس بیمه شوند و مورد هجمه بزرگ سرمایه گذاران قرار نگیرند.تا امروز در کمیسیون تلفیق هیچ تصمیم شخصی در بودجه گرفته نشده است و بودجه سال آینده یک بودجه دقیق، شفاف و قابل دفاع است و همچنین در تبصره ۱۴ بودجه بنده به عنوان رئیس نظری نداده ام و همچنین یک سر سوزن ابهام در بودجه ۱۴۰۱ نیست و هیچ فشاری نمی‌تواند نظر کمیسیون را تغییر دهد.

پیش از این مجید عشقی خبرداده بود بسته‌ای شامل ۱۰ بندِ موثر در وضعیت بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت طراحی و برای تصویب به مجلس ارسال شده است.

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم دو روز پیش گفته بود این بسته به طور کلی مورد تایید اعضای کمیسیون تلفیق قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه بودجه دولت افزایش پیدا نکرده و بار اضافی بر دولت تحمیل نشده است، تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ و با مصوبات ما حقوق ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیونی دیگر پرداخت نخواهد شد.

به گفته حاجی بابایی در صحن کمیسیون تلفیق بعضا مصوبات و پیشنهاداتی داریم ولی بعدا حذف می شود، خرید خدمت سربازی هم جز همین مسائل بود. درباره سربازی مصوبات متفاوتی داده شد و اعضای کمیسیون برای خرید خدمت سربازی ایرانیان خارج از کشور مصوبه ای داشتند و دیگری هم خرید خدمت سربازی در داخل کشور بود.

کمیسیون تلفیق با پیشنهاد دولت و کمیسیون تخصصی، درآمدی برای دولت در بودجه ۱۴۰۱ از محل خرید خدمت سربازی پیش بینی کرده بود.

اما دو هفته پیش بود که شهریار حیدری عضو کمیسیون تلفیق اعلام کرد ستاد کل نیروهای مسلح با پیشنهاد خرید سربازی برای مشمولین داخل کشور مخالف است. دلیل ستادکل نیروهای مسلح از این جهت مخالف است که نیروهای مسلح به سرباز نیاز دارد و از طرفی این کار مشوقی برای خرید سربازی نباشد.

ارسال نظر