شناسه خبر : 19646

کاربری پهپادها در بخش کشاورزی ۳ برابر شد

کاربری پهپادها در بخش کشاورزی ۳ برابر شد

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: رشد تقاضا و کاربری پهپادها در بخش کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «کامبیز عباسی» با بیان اینکه توسعه کاربری پهپادهای کشاورزی در راستای هوشمندسازی بخش کشاورزی انجام می‌شود، افزود: تاکنون ۶۵ نوع و مدل پهپاد کشاورزی توسط ۱۲ شرکت عرضه شده است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اکنون بین ۴۵۰ تا ۴۶۰ دستگاه پهپاد در بخش کشاورزی کشور جذب شده است و برای انجام عملیات مختلف با محوریت سمپاشی استفاده می‌شود.

وی اضافه‌کرد: پهپادهای کشاورزی برای کودپاشی، گرده افشانی، بذرکاری در مراتع و سایر عملیات کشاورزی در مناطق صعب العبور که امکان تردد ماشین وجود ندارد یا در ارتفاع درختان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عباسی درباره دلایل رشد کاربری پهپادهای کشاورزی، خاطرنشان‌کرد: در سال‌های گذشته کشاورزان به صورت الگویی با پهپاد آشنا شدند و اکنون استفاده از این فناوری مورد استقبال آنان قرار گرفته است، ضمن اینکه ما هم توانستیم بخش‌های دولتی، نظارتی و امنیتی و بخش اعتباری کشور را در مورد ضرورت استفاده از این فناوری نوین در بخش کشاورزی قانع کنیم.

وی با اشاره به این که تسهیلات خرید پهپاد از محل خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی قابل پرداخت است، تصریح‌کرد: بهره‌برداران می‌توانند ۸۰ درصد قیمت این پهپادها را تسهیلات با نرخ کارمزد ۱۵ درصدی و با دوره بازگشت پنج تا هفت سال دریافت کنند.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه‌داد: با توجه به استقبال بهره‌برداران از این پهپادها و اهمیت هوشمندسازی بخش کشاورزی، پیشنهادهایی مبنی بر ایجاد تسهیلات مستقل برای پهپادهای کشاورزی داشته ایم.

عباسی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم با روند کنونی به طور میانگین سالیانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ دستگاه پهپاد جذب تسهیلاتی شود.

در دولت یازدهم ردیف اعتباری مستقلی به بخش مکانیزاسیون کشاورزی تعلق گرفت، به‌طوری که برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی با محور اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال ۹۲ تاکنون به‌تدریج هفت خط اعتباری به این بخش اختصاص یافته است.

خط نخست اعتباری در سال ۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، خط دوم به میزان هشت هزار میلیارد ریال در سال ۹۳، خط سوم به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴، خط اعتباری چهارم به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵، خط اعتباری پنجم در سال ۹۶ به مبلغ  ۱۵ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ششم در سال ۹۷ به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال و خط اعتباری هفتم در سال ۹۸  به مبلغ یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۹ خط اعتباری هشتم به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

ارسال نظر