شناسه خبر : 18746

افزایش سقف نوسازی واحدهای فرسوده تا ۱۵۰ هزار واحد در سال

افزایش سقف نوسازی واحدهای فرسوده تا ۱۵۰ هزار واحد در سال

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با انتشار بخشی از برنامه‌های آتی خود در بخش مسکن، از افزایش نوسازی واحدهای بافت‌فرسوده به ۱۵۰ هزار واحد در سال، خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه در گزارشی به تشریح برنامه‌های حوزه مسکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی و بافت ناکارآمد و فرسوده، آخرین وضعیت سامانه ملی املاک و اسکان، تفاوت طرح جهش تولید با طرح اقدام ملی مسکن، میزان و انواع تسهیلات خرید و ساخت مسکن با ذکر شرایط آن، پرداخت.

افزایش نوسازی در بافت‌های ناکارآمدی شهری تا سقف ۱۵۰ هزار واحد در سال

 به منظور نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، تسهیلات نوسازی تا سقف فردی ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد پرداخت می‌شود. عملکرد پرداخت این تسهیلات در قالب طرح اقدام ملی مسکن، پرداخت ۴۰ هزار فقره تسهیلات جهت نوسازی واحدهای مسکونی بوده است.

در مقطع فعلی وزارت راه و شهرسازی در برنامه‌های آتی خود در صدد افزایش نوسازی واحدهای فرسوده تا سقف ۱۵۰ هزار واحد در سال و همچنین افزایش سقف تسهیلات این واحدها و تخصیص یارانه سود دوران مشارکت و فروش اقساطی به میزان ۹ درصد است. علاوه بر این واحدهای نوسازی در بافت‌های فرسوده مشمول سایر مشوق‌های قانون جهش تولید مسکن از جمله کاهش تعرفه پروانه‌های ساختمانی و کاهش مالیات ثابت ۱۰ میلیونی، کاهش هزینه‌های نظام مهندسی است.

در برنامه­‌ریزی انجام شده برای تولید یک میلیون واحد مسکونی، برنامه‌هایی برای نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده است. برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در نوسازی این مناطق، متمرکز بر توسعه مشوق‌ها برای ساکنان و سازندگان، استفاده از معافیت‌های مالیاتی، حمایت از فعالیت توسعه‌گرها، کاهش هزینه‌های غیرساختمانی، بانک‌پذیر کردن ساکنان در سکونتگاه­‌های غیررسمی و سنددار کردن اراضی این سکونتگاه­‌ها با در نظر گرفتن جلوگیری از گسترش آنهاست.

آخرین وضعیت سامانه ملی املاک و اسکان

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان آخرین وضعیت سامانه ملی املاک و اسکان و اعلام دقیق وضعیت کسانی که در ماه‌های گذشته ثبت­ نام کرده‌اند اما در سامانه اکنون هیچ اطلاعاتی از این ثبت وضعیت سکونت وجود ندارد، نشان می‌دهد که اطلاعات سامانه بعد از اختلال سایبری اندکی با مشکل مواجه شد. در عین حال، بخشی از اطلاعات دریافتی سال گذشته مراجعین به سامانه موجود بوده و از همان اطلاعات در سامانه استفاده شد. همچنین، اطلاعات دیگری نیز از تقاطع سرویس دریافتی ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال و سامانه کد رهگیری با کد ملی دریافت شد و در کارتابل برخی افراد، قرار گرفت.

تفاوت طرح جهش تولید با طرح مسکن ملی در ابعاد مختلف

گزارش معاونت مسکن و ساختمان در خصوص تفاوت طرح جهش تولید با طرح اقدام ملی، حاکی است که در طرح اقدام ملی مسکن، زمین به دو شکل، فروش اقساطی و اجاره ۹۹ ساله برای متقاضیان ثبت‌نامی این طرح تامین می‌شد و تسهیلات این طرح نیز با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و ۱۸ درصد به پروژه‌های ساختمانی تخصیص می‌یافت که با توجه به عدم امکان تامین منابع مالی موردنیاز در این طرح، برای تخفیف‌ها و مشوق‌ها به پروژه‌ها تخصیص پیدا نمی‌کرد. 

در عین حال با توجه به تصویب طرح جهش تولید مسکن، مجموعه‌ای از مشوق‌ها، معافیت‌ها و حمایت‌های مالی در بخش‌های مختلف برای پروژه‌های مسکن حمایتی که ذیل قانون جهش تولید مسکن احداث و عرضه می‌شود، پیش ‌بینی شده است. از جمله این مشوق‌ها، معافیت‌ها و حمایت‌های مالی، می‌توان به کاهش معافیت ۳۰ درصدی پروانه‌های ساختمانی و کاهش مالیات پروژه‌های حمایتی به یک میلیون تومان و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی، ساختارمند شدن تأمین مصالح ساختمانی موردنیاز، اعطای زمین به صورت اجاره بلندمدت ۹۹ ساله با هدف حذف قیمت از قیمت تمام شده و ... اشاره کرد. همچنین با توجه به پیش‌ بینی صندوق ملی مسکن در قانون جهش تولید مسکن، منابع مورد نیاز جهت ارائه مشوق‌ها و معافیت‌ها از محل این صندوق تامین و پرداخت می‌شود.

تخصیص سالانه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی به ساخت و نوسازی مسکن

این گزارش حاکی است، بر اساس جزء (۱۰) بند (الف) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای اعطای تسهیلات ساخت و نوسازی مسکن در نظر گرفته شده است که در مقطع فعلی سقف فردی این تسهیلات حسب مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۵۰ میلیون تومان و نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است. به منظور تسریع در اجرای طرح‌های مختلف مسکن، وزارت راه و شهرسازی با پیگیری از مراجع مربوطه از جمله بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، درخواست افزایش سقف فردی این تسهیلات و همچنین کاهش نرخ سود آن برای گروه‌های مختلف درآمدی و تامین منابع مالی مورد نیاز در این راستا، از محل منابع صندوق ملی مسکن را پیشنهاده کرده است.

هم‌اکنون، بانک مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم مسکن تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات فردی به متقاضیان دارای سپرده در این صندوق با نرخ سود ۶ درصد در بافت فرسوده و ۹ درصد در سایر مناطق شهری پرداخت می‌کند. همچنین این بانک در مقطع فعلی تسهیلات فردی خرید مسکن تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان در شهر تهران با نرخ سود ۱۸ درصد نیز بدون نیاز به سپرده‌گذاری و با خرید اوراق پرداخت می‌کند.

ارسال نظر