شناسه خبر : 18183

جلسه کمیته اشتغال مجلس درخصوص اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی لغو شد

جلسه کمیته اشتغال مجلس درخصوص اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی لغو شد

فعالان کارگری صنعت ساختمان از لغو جلسه امروز کمیته اشتغال، کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی خبر دادند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، برخی فعالان کارگری صنعت ساختمان گفتند: قرار بود در جلسه امروز درخصوص دغدغه نمایندگان مجلس برای مبالغ مربوط به سهم کارفرمایی قانون مذکور (بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی) در مسکن اجتماعی تصمیم گیری شود و علاوه بر آن کمیته ملی تعیین درصدهای اخذ حق بیمه سهم کارفرمایی و کمیته‌های استانی با حضور دولت، کارگر و کارفرما تعیین شود که علارغم حضور نمایندگان حاضر در مجلس پیگیری آن به زمان دیگری موکول شد.

آنها مدعی هستند: نمایندگان مجلس در روند رسیدگی به طرح اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی تعلل می‌کنند. اصلاحات ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که منابع درآمدی سازمان را تعریف می‌کند، از آذرماه سال گذشته (۹۹) در دستور کار است.

گفتنی است، ماده ۵ به درآمدهای سازمان تامین اجتماعی برای تامین منابع بیمه کارگران ساختمانی برمی‌گردد. بر این اساس ۷ درصد از حق بیمه را کارگر باید بپردازد، ۲۰ درصد هم بایستی از محل پروانه‌های ساختمانی فراهم شود. ابتدا این ۲۰ درصد براساس متراژ ساختمان دریافت می‌شد یعنی به ازای هر متر مربع، یک تا چهار درصدِ حداقل حقوق کارگری محاسبه می‌شد. در سال ۹۳، اصلاحاتی صورت گرفت که مشکل‌ساز شد. برخی نمایندگان مجلس با آمارهای اشتباه، قانون را تغییر دادند و ۲۰ درصد سهم کارفرما که براساس متراژ ساختمان بود، به درصدی از مبلغ پروانه‌های ساخت تبدیل کردند. این درصد، مشکلات بسیاری به وجود آورد ازجمله اینکه بازنشستگی کارگران صنعت ساختمان با ۳۵ سال سابقه بیمه‌پردازی میسر است.

ارسال نظر