شناسه خبر : 17995

تعداد پرستاران شاغل فعلی پاسخگوی شرایط موجود نیست

تعداد پرستاران شاغل فعلی پاسخگوی شرایط موجود نیست

دبیرکل خانه پرستاران معتقد است، نحوه جذب ۸۹ روزه پرستاران اوج بهره‌کشی از این گروه شغلی به حساب می‌آید و جذب نیرو باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، محمد شریفی‌مقدم در گفتگو در ارتباط با وضعیت پرستاران طرحی و ۸۹ روزه توضیح داد: دولت دوازدهم بر این باور بود، مدت زمان کرونا بسیار کوتاه خواهد بود و در بازه زمانی دو هفته‌ای موفق به مهار این ویروس خواهد شد؛ به همین دلیل، پرستاران ۸۹ روزه را مطرح کرد. این تصمیم به معنای اوج بهره‌کشی و رفتار غیرمنصفانه علیه پرستاران است. 

این فعال صنفی با بیان اینکه امنیت شغلی برای پرستاران ۸۹ روزه وجود ندارد، اظهار کرد: موج اول کرونا در اردیبهشت ماه سال ۹۹ به پایان رسید و در آن بازه زمانی این گروه بیکار شدند و فرصت برخورداری از موقعیت شغلی از آن‌ها گرفته شد. به دلیل وضعیت کرونایی کشور، طرح پرستاران تمدید می‌شود و پس از پشت‌سرگذاشتن شرایط، آن‌ها نیز بیکار می‌شوند. 

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به تعداد نیروی پرستار شاغل تصریح کرد: وضعیت کمبود نیروی پرستاری فوق حاد است. تعداد پرستاران شاغل فعلی به هیچ‌وجه نمی‌تواند پاسخگوی شرایط موجود باشد و نیاز به جذب نیروی انسانی جدید احساس می‌شود. 

به گفته شریفی‌مقدم، نسبت تعداد نیروی پرستار به تخت در دوران قبل از انقلاب، یک به یک بوده، به عبارت دیگر، به ازای هر تخت در بیمارستان‌ها یک پرستار خدمات ارائه می‌داد. این امکان وجود داشت که تعداد آن‌ها نیز بیشتر شود به طور مثال در یک بیمارستان ۱۰۰ تخت‌خوابی حداقل ۱۰۰ پرستار شاغل بودند. 

این فعال صنفی با اشاره به اینکه همزمان با پیشرفت در علم پزشکی نیاز به تعداد نیروی انسانی افزایش می‌یاید، توضیح داد: میزان مراقبت از بیماران در بخش‌های عمومی با توجه به وضعیت بیماری مشخص می‌شود. هر بیمار به طور کلی در بخش‌های عمومی به ۵ ساعت مراقبت نیاز دارد اما این ساعات در بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی افزایش می‌یابد. مراقبت از بیمار در بخش تخصصی ۲ برابر و در بخش‌های تخصصی ۳ تا ۴ برابر می‌شود اما تعداد نیروهای حاضر در کشور نمی‌تواند به این نیاز پاسخ دهد. 

شریفی مقدم گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده است، به ازای هر تخت باید به طور متوسط ۵/۲ کادر پرستاری وجود داشته باشد که از این تعداد ۲ نفر پرستار و ۵/۰ هم کمک‌بهیار هستند. این استاندارد بر اساس استاندارد جهانی نیست. همچنین اجرای قانون ارتقای بهره‌وری سبب شد تا میزان ساعات کاری پرستاران کاهش یابد. اگرچه اجرای این قانون مورد تایید پرستاران است اما این موضع سبب می‌شود تا تعداد پرستاران از استاندارد درنظر گرفته شده توسط وزارت بهداشت کمتر باشد. 

وی تصریح کرد: آقای بهرام عین‌اللهی (وزیر بهاشت) به صورت ضمنی اعلام کرده است، بیشتر مرگ و میر ناشی از کرونا در شیفت عصر و شب اتفاق می‌افتد. این موضوع به دلیل کاهش کیفیت خدمات ارائه شده در این ساعات است. این موضوع به دلیل کم بودن نیروی پرستاری اتفاق می‌افتد. من بازهم تاکید می‌کنم، نیاز به استخدام پرستار به شدت احساس می‌شود. 

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: بسیاری از پرستاران در ۲ شیفت کار می‌کنند، شرایطی را درنظر بگیرید که یک پرستار از صح تا شب در یک بیمارستان خصوصی اشتغال دارد و سپس با خستگی فراوان مجبور است که شیفت شب در یک بیمارستان دولتی را سپری کند. آیا این پرستار می‌تواند به بهترین نحو خدمات ارائه دهد؟ 

به گفته شریفی‌مقدم، اگر نیروی انسانی افزایش یابد و تعداد آن‌ها منطبق‌بر نیاز کشور باشد، میزان مرگ و میر حدود ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. نیروی انسانی، مهم‌ترین مولفه برای کاهش خسارت وارده بر مردم به حساب می‌آید. من بازهم تاکید می‌کنم، اگر تعداد پرستاران متناسب با تخت‌های بیمارستانی کشور باشد، شرایط بهبود خواهد یافت. 

وی افزود: مسئولان وزارت بهداشت مدعی هستند، حدود ۷۰ هزار پرستار در بازه زمانی ۸ سال گذشته جذب کادر درمان شده‌اند. اگر این میزان را درست بدانیم باید مولفه‌هایی مثل بازنشستگی، ترک شغل، مهاجرت و مرگ پرستاران هم محاسبه کنیم. حدود ۳ هزار پرستار سالانه از سیستم درمانی کشور خارج می‌شوند.

ارسال نظر