شناسه خبر : 17301

سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سوریه حدود ۳ درصد است

سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سوریه حدود ۳ درصد است

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه ایران در رتبه هفتم در بین صادرکنندگان کالا به سوریه قرار دارد، گفت: سهم ایران از بازار سوریه فقط ۳ درصد است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، فرزاد پیلتن درباره آخرین وضعیت تجارت بین دو کشور ایران و سوریه، گفت: براساس آمارهای رسمی در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۶ میلیون دلار از جمهوری اسلامی ایران به کشور سوریه صادرات شده و بر این اساس سوریه در رتبه بیستم طرفهای صادراتی کشور طی مدت مذکور قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۵۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۸.۵ میلیون دلار به کشور سوریه صادرات داشته ایم و بر این اساس صادرات ایران به سوریه در ۴ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۶ درصد افزایش اما از نظر وزنی ۲۶ درصد کاهش داشته است.

وی بیان داشت:در ۴ ماهه ابتدای امسال حدود ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار دلار از کشور سوریه واردات داشته ایم که این واردات در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر ارزشی افزایش ۱۷۱ درصدی و از نظر وزنی هم افزایش ۱۸۱ درصدی را نشان می دهد. 

پیلتن گفت: اجزا و قطعات توربین های بخار، شیر خشک، مغز پسته، هادی های برق، کنسرو ماهی، ترانسفورماتور، میله های آهنی و فولادی، خمیرهای غذایی، لوله های مسی و تنباکو از جمله اقلام صادراتی ایران به سوریه طی ۴ ماهه سال جاری بوده است. 

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: بررسی ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰ سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سوریه  حدود ۳ درصد بوده و بر این اساس در این سال در رتبه هفتم در بین صادرکنندگان به سوریه قرار داشته است. 

وی افزود: کشورهای ترکیه با ۳۸ درصد، چین ۲۰ درصد، مصر ۷ درصد، روسیه ۴ درصد و هند و لبنان با اندکی بیش از ۳ درصد در رتبه اول تا ششم کشورهای صادرکننده به سوریه قرار دارند. 

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی کالاهای ایرانی از طریق عراق و یا دیگر کشورها مانند امارات بصورت صادرات مجدد به سوریه صادر می‌شوند، اضافه کرد: در صورت محاسبه این میزان از صادرات به سوریه، میتوان سهم بیشتری از بازار این کشور را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفت.

پیلتن گفت: عمده کالاهای وارداتی ایران از کشور سوریه نیز خاک فسفات، روغن زیتون و مواد نساجی بوده است.

وی در پایان قطع روابط بانکی و هزینه های بالای حمل و نقل کالا و عدم امکان برقراری عادی ارتباطات و برگزاری رویدادهای تجاری میان دو طرف از جمله مهمترین مشکلات فراروی تجارت میان دو کشور برشمرده و با اشاره به مناسب تر شدن شرایط تجارت خارجی در دوره پساکرونا و عادی شدن مناسبات و رویدادهای تجاری با دیگر کشورها، ابراز امیدواری کرد در ماه‌های بعد رشد صادرات به سوریه افزایش پیدا کند. 

 

ارسال نظر