شناسه خبر : 17223

کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن به شرط قیمت گذاری توسط دولت

کاهش ۵۰ درصدی قیمت مسکن به شرط قیمت گذاری توسط دولت

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: دولت با در اختیار قرار دادن زمین‌های رایگان و تسهیلات مالی از جمله وام مسکن با نرخ سود پایین و یا حتی بلاعوض به اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه می تواند کمک شایانی در جهت خانه دار شدن دهک های پایین جامعه کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت  اقبال شاکری در مورد خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه گفت: مسکن از کالاهای اساسی است که با افزایش بی رویه قیمت آن شاهد رشد مشکلاتی از قبیل تاخیر در ازدواج جوانان، حاشیه نشینی، افزایش بهای منزل استیجاری و حتی رشد قیمت مصالح ساختمانی بودیم؛ بی‌توجهی دولت به افزایش تقاضا برای این کالای اساسی در کنار حضور دلالان منجر به رشد بی حد و اندازه قیمت مسکن شد.

202005107574515036

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: رایگان در اختیار قرار دادن زمین مسکن در اختیار متقاضیان و اجاره منزل به صورت ۹۹ ساله از جمله راهکارهایی هستند که در تعادل رساندن قیمت مسکن نقش موثری دارند، اگر قیمت مسکن در دست دولت باشد به راحتى مى‌توان از متقاضیان حمایت کرد و شاهد کاهش قیمت مسکن و ریزش ۵۰ درصدی قیمت آن خواهیم بود؛ به فرض مثال اگر دولت در ۷۰ درصد ساخت مشارکت داشته باشد با در اختیار قرار دادن وام‌های کم بهره به متقاضیان کمک بسزایى به دهک‌‌های پایین در جهت خانه‌دار شدن می‌کند، از طرفی مى‌توان برای دهک‌های پایین‌تر وام  با باز پرداخت ۴ درصد و دهک‌های بالاتر با سود باز پرداخت ۱۲ درصد در نظر گرفت.

پرداخت وام ٧٠ درصدى براى تهیه مسکن نتیجه بخش خواهد بود

وى ادامه داد: پرداخت وام ٧٠ درصدى براى تهیه مسکن می‌تواند کمک بزرگى در جهت خانه‌دار شدن دهک‌هاى پایین جامعه باشد؛ در این بین متقاضیان تنها ۳۰ درصد قیمت مسکن را پرداخت خواهند کرد و حتی این ۳۰ درصد می‌تواند در زمان و فرصت ساخت قابلیت پرداخت داشته باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: دولت با در اختیار قرار دادن زمین‌های رایگان و تسهیلات مالی از قبیل وام مسکن با نرخ سود پایین و یا حتی بلاعوض در اختیار اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه می‌تواند کمک شایانی در جهت خانه‌دار شدن دهک‌های پایین جامعه کند.

شهرداری و حتی برخی از شرکت‌ها اگر توانایی ساخت منزل اجاره‌ای داشته باشند می‌توانند کمک شایانی در تعادل رسیدن قیمت آن داشته باشند

نماینده مردم تهران با اشاره به نقش دولت در خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه گفت: قیمت مسکن در چند سال اخیر با رشد چندین برابری روبرو بوده است اگر دولت به میان نیاید و کمک‌های لازم برای دهک‌های پایین در راستاى خانه‌دار شدن آنها نکند بدون شک خانه‌دار شدن آروزیی محال مى‌شود. در این بین شهرداری و حتی برخی از شرکت‌ها اگر توانایی ساخت منزل اجاره‌ای داشته باشند می‌توانند کمک شایانی در تعادل رسیدن قیمت آن داشته باشند.

مسکن مهر و اجتماعی در میانه راه رها شدند 

وی ادامه داد: دولت باید به بحث مشکل مسکن به صورت هدفمند ورود کند نه در قالب مسکن مهر و اجتماعی که در میانه راه نیمه تمام رها شود، کمک‌های دولتی برای دهک‌های پایین می‌توانند نقش موثری در جهت خانه دار شدن باشد. در حوزه مسکن باید عرضه به میزان تقاضا باشد تا شاهد کمبود مسکن در بازار نباشیم به تبع آن قیمت به صورت عادی پایین می‌آید. وزارت مسکن باید در برنامه سالانه خود ساخت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را در نظر بگیرد.

شاکری با اشاره به رها شدگی باز مسکن تاکید کرد: بی توجهی به بازار مسکن و رها شدن آن یکی از دلایل رشد بی رویه قیمت مسکن در چند سال اخیر بوده است. دولت دوازدهم ناکارآمدی بسیاری داشت و در روزهای پایانی دولت هم این بی‌توجهی بیشتر از گذشته شد و در حال حاضر با کوچکترین اتفاقی شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله مسکن هستیم و متاسفانه کسی قادر نیست آن را کنترل کند و با اخبار جعلی و اتفاقات پیش پا افتاده شاهد رشد قیمت‌ها هستیم و این نشان می‌دهد دولت نا کارآمد ضربات سنگینی به زندگی مردم زده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطر نشان کرد: با تمام این تفاسیر دو حالت دیگر برای کنترل رشد قیمت مسکن در نظر گرفته شده است یا وزارت راه و شهرسازی اقدامی در جهت بازار مسکن انجام نداده و اگر انجام داده در نیمه راه آن را رها کرده است، به فرض مثال چرا طرح مالیات بر خانه‌های خالی رها شد اگر این طرح به درستی اجرا می‌شد حدود ۵۰۰ هزار الی یک میلیون واحد خانه خالی به بازار مسکن وارد می‌شد. در این بین حتی اگر مالیات با عایدی سرمایه از طلا و سکه و ارز گرفته اجرایی شود از التهاب بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند. توجه به موارد بالا می تواند نقش بسیاری در کاهش قیمت مسکن داشته باشد.

ارسال نظر