شناسه خبر : 16588

رقم شکاف مالیاتی به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

رقم شکاف مالیاتی  به 100 هزار میلیارد تومان  رسید

رئیس کل سازمان مالیاتی با تاکید بر اینکه قسم می‌خورم ۵۰ درصد اظهارنامه‌های سال ۹۹ بدون رسیدگی تایید شد، گفت:‌ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان شکاف مالیاتی شامل ۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وهمین میزان اجتناب مالیاتی داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی در نشست نقد و بررسی طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه که در وزارت اقتصاد برگزار شد، اظهار داشت: در هفته مالیاتی قرار داریم و در معرض تهاجم و نقد قرار گرفتیم. چه اینجا و چه تریبون‌های دیگر این اتفاق رخ می‌دهد. یکی از شأن نزول هفته مالیات بحث فرهنگسازی و آموزش است.اصلاح و تحول نظام مالیاتی، اجماع سه‌قوه‌ای می‌خواهد. اجرای سامانه مؤدیان مانند سامانه خودرو نیست که یک فرد خودرو به اسمش بیفتد یا نه. جنس کار به دخل و خرج افراد بستگی دارد. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تأکید بر اینکه نظام مالیاتی همه‌گیر نیاز به زیرساخت، دانش علمی، فراهم شدن فضای اداری، فرهنگی و اجتماعی دارد، تصریح کرد: تا زمانی که نتوان فضای فرهنگی، اجتماعی و پیرامونی را همراه کنید، نمی‌توان تحول ایجاد کرد. وقتی گذر مدیریتی دارید و سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است، مگر می‌شود قانون به این مهمی را اجرا کرد؟ چه کسی مسئولیت را قبول می‌کند؟ ما در خردادماه تکلیف مشاغل را به آنها یادآوری کردیم و چقدر از این طرف و آن طرف پیگیر شدند که چرا در شرایط حساس این سخن گفته شده است که حرف بحق و درستی بود. به همین علت شرایط را تمدید و اصلاح کردیم.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: هر کسی می‌خواهد وزیر اقتصاد یا رئیس سازمان مالیاتی بشود، باید بداند اگر زیرساخت همراه با تحول در مباحث فرهنگی و اجتماعی نباشد و رسانه ملی، رسانه‌های دیگر به خصوص اصناف همراهی نکنند، اتفاق نخوهد افتاد. در کشوری که هزار و یک نواقص در بازارها و داریم و توزیع درآمد از گذشته امکان سوداگری را فراهم کرده ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرجع رسمی یعنی مرکز آمار، نرخ میانگین تورم 36 تا 37 درصد برای سال 99 بوده و احتمالاً مراد آقای پورابراهیمی از گزارش بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه 50 درصد بوده است. مالیات متغیر اسمی است و پارادایم مالیات، شراکت اجتماعی مردم و حاکمیت است. 25 درصد از تولید ناخالص داخلی را حاکمیت برای خودش برعهده می‌گیرد. اینکه گفته شد 5.5 درصد سهم مالیات به تولید ناخالص داخلی است، درست بوده، اما باید توجه کرد که درآمد گمرک، تأمین اجتماعی و شهرداری را نیز در نظر بگیریم که اگر اضافه شود، مجموعاً عدد بالاتری از تولید ناخالص داخلی را رقم می‌زند. کل درآمد مالیات کمتر از نصف حقوق بازنشستگان و شاغلین است. 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: وقت من در طول هفته بابت جلسه  پاسخگویی به بالاتر از جایگاهم است که توقع دارند و هرکدام صحبتهایی را مطرح می‌کنند. اینکه گفته می‌شود باید به سمت دو برابر شدن مالیات برویم، خوب است. اگر بخواهیم 18 درصد مالیات بیشتر بگیریم تا سهم 6 درصد مالیات به تولید ناخالص داخلی به 7 درصد برسد، راهکار آن این است که نرخ مالیاتی افزایش یابد یا پایه‌های مالیاتی را اضافه کنیم و یا جلوی فرار مالیاتی را بگیریم.

این مقام مالیاتی یادآور شد:‌ اجرای پایانه فروشگاهی نمونه اقتصادهوشمند است اما در سال گذشته منابع اعتباری برای اجرای آن پیش‌بینی نشد. از نظر ما کار در چهار فاز مشخص در سال 1400 انجام خواهد شد. فاز آزمایشی احتمالاً با حضور رئیس‌جمهور یا دیگر مسئولان افتتاح می‌شود. در حال حاضر یک‌میلیون پوز ساماندهی شده و اطلاعات آن به سازمان مالیاتی می‌آید بدون اینکه دردسری برای مردم ایجاد کرده‌ باشیم. 320 هزار پرونده مالیاتی که شامل 840 هزار پوز بانکی می‌شود، هر شب 20 میلیون رکورد در سازمان مالیاتی ثبت می‌کند. 

پارسا به طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و افزود: آنچه قرارداد شد،‌ این بود که همه دیتاها از دستگاه‌ها گرفته شود و موتور ریسک راه بیفتد و قرار بود همه چیز الکترونیکی شود و به نقطه‌ای برسد که حد قابل قبولی برای خوداظهاری ارائه کند و اظهارنامه‌ها را بدون رسیدگی بپذیرد. به امام زمان، به پیر به پیغمبر 50 درصد اظهارنامه‌ها در سال 99 بدون رسیدگی تأیید شد. فعل گذشته به کار می‌برم. اظهارنامه یک‌میلیون و 600 هزار مؤدی را با عددی که خودشان اظهار کردند قبول کردیم. کار بزرگ و انقلابی است که حضور چهره به چهره مؤدی و مأمور مالیاتی حذف شد. در حال حاضر دستگاهی نداریم که بگوییم به سازمان مالیاتی اطلاع نمی‌دهد. البته برخی از داده‌ها کم کیفیت هستند. در همین بحث قانون بودجه که موضوع اخذ مالیات از ماشین‌های لوکس بود، نیروی انتظامی اطلاعات را برای ما ارسال می‌کند. آیین نامه اجرایی آن در دولت است.

رئیس سازمان مالیاتی عنوان کرد: 50 درصد افزایش درآمد مالیاتی را می‌توان پای جریان طبیعی تورم گذاشت مابقی را باید پای عملکرد و اقدامات مالی بگذارید و مازاد آن پای کار جهادی گذاشته شود. یک کارشناسی می‌گفت به جای 108 درصد تحقق درآمد مالیاتی می‌شد 207 درصد هم مالیات گرفت. این بحث مثل این است که رضازاده و سلیمی که وزنه‌بردار فوق‌سنگین هستند بگوییم 50 کیلو بیشتر بزن. رقابت و سختی کار روی یک کیلوگرم است. سال گذشته پیش‌بینی‌ درآمد مالیاتی روی ارقام پایین‌تر بود.

وی تأکید کرد: سامانه پایانه فروشگاهی قبل از سال 1400 نهایی می‌شود. نظام مالیاتی در دو سال گذشته 30 درصد سرعت رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی را افزایش داده و ورودی پرونده به هیأت حل اختلاف 20 درصد کاهش یافته است. 

معان وزیر اقتصاد افزود: 100 هزار میلیارد تومان شکاف مالیاتی داریم که 50 هزار میلیارد تومان آن فرار مالیاتی و 50 هزار میلیارد تومان آن نیز اجتناب مالیاتی است. سال گذشته کارمندان مالیاتی شاهکار کردند و این استدلال که دریافت مالیات نتیجه طبیعی تورم است، ناقص است. 

ارسال نظر