شناسه خبر : 20877

یک کارگر برای زندگی نرمال به حقوق ۹ میلیون تومان در ماه نیاز دارد

یک کارگر برای زندگی نرمال به حقوق ۹ میلیون تومان در ماه نیاز دارد

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت : با توجه به هزینه و تورم انتظاری یک کارگر برای زندگی نرمال به حقوق ۹ میلیون تومان در ماه نیاز دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از آنا، هادی اَبوی، با اشاره به نحوه محاسبه دستمزد واقعی کارگران اظهار کرد: برای اینکه به رقم دستمزد واقعی برسیم باید هزینه زندگی یک خانوار را آنالیز کنیم، بر اساس میزان تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی به ازای هر خانواده سه نفر و یک‌سوم انسان به لحاظ هزینه در نظر گرفته می‌شود، میزان نیاز خانوار به کالری و پروتئین استاندارد بر اساس قیمت مواد غذایی موردنیاز میزان کالری بدن را تأمین کند.

وی افزود: پس از هزینه خوراک سایر هزینه مربوط به مخارج ایاب و ذهاب، اجاره مسکن، امورات آموزشی در کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت هزینه نهایی تبدیل به سبدمعیشت خانوار می‌شود.

اَبوی بیان کرد: با بررسی قیمت خوراک به رقم ۳۶.۶ درصد از هزینه معیشتی خواهیم رسید که عدد ریالی آن ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد شد و سایر هزینه نیز اگر محاسبه شود به رقم ۹ میلیون تومان خواهیم رسید و یک کارگر برای زندگی نرمال به حقوق ۹ میلیون تومان در ماه نیاز دارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار ادامه داد: علاوه بر این هزینه رقم تورم انتظاری در سال آینده نیز بر سبد هزینه کارگان اضافه خواهد شد که این رقم نیز بسته به نرخ تورم انتظاری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد قابل‌ افزایش است، چانه‌زنی‌هایی با گروه کارفرمایی و دولت آغاز شده است تا دستمزد به این رقم برسد.

وی بیان کرد: ما به‌عنوان نماینده کارگر با بررسی وضعیت معیشت و هزینه‌های بعدی به‌علاوه تورم انتظاری باید عددی را بر این ۹ میلیون تومان اضافه کنند،‌ اما گروه کارفرمایی و دولت شاید این رقم را بنا به دلایلی نپذیرند، البته گروه کارفرمایی و دولت مخالفتی با این رقم نداشته‌اند و باید در جلسات با بررسی به جمع‌بندی برسد.

ابوی بیان کرد: در تعیین دستمزد نماینده کارگران، کارفرمایی و دولت حضور دارد و تصمیمات بر اساس منطق علمی به عدد ۹ میلیون تومان رسیده است و اگر پذیرفتیم هزینه معیشت یک کارگر ایرانی بر اساس جمعیت سه نفره حدود ۹ میلیون تومان خواهد بود، در جریان توافق مشخص خواهد شد که چه بخشی از این موضوع به‌صورت افزایش دستمزد خود را نشان می‌دهد و چه بخشی از آن در قالب کارت کارگری تأمین شود.

وی افزود: افزایش حقوق کارمندان به پیشنهاد دولت، در کمیسیون تلفیق در حدود ۶۰ درصد در نظر گرفته‌شده است و نمی‌توان حقوق کارگران تنها ۱۰ درصد افزایش یابد، با احترامی که برای نمایندگان مجلس قائل هستیم، سخنان دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران را به دلیل نداشتن مسئولیت در این حیطه رد خواهیم کرد.

اَبوی بیان کرد: سال گذشته افزایش دستمزد ۳۹.۵ درصد داشتیم اصولاً درصد افزایش نسبت به سال گذشته برای بخش کارگری از اهمیتی برخوردار نیست و تنها باید به بررسی کارشناسی صورت گرفته، اتکا کرد، حتی ممکن است این رقم افزایش بین ۵۰ تا ۳۰۰ درصدی داشته باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به نحوه افزایش حقوق کارگران بیان کرد: افزایش حقوق کارگران می‌تواند به‌صورت کاملاً نقدی باشد و یا اینکه کارگران بخشی از افزایش حقوق را با دریافت بن کارگری جبران کنند، البته در خصوص سهم میزان افزایش نقدی یا کارت اعتباری هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی افزود: این طرح در شورای عالی کار در حال بررسی است و میزان رقم نهایی در این دو پیشنهاد هنوز مشخص نشده است و امیدواریم در جلسه بعدی کارگروه در اسفندماه نهایی شود اما امکان دارد بررسی آن تا اواخر سال ادامه پیدا کند.

ارسال نظر