نبستن کمربند ایمنی عامل ۳۲ درصد فوتی های تصادفات جاده ای است

نبستن کمربند ایمنی عامل ۳۲ درصد فوتی های تصادفات جاده ای است

رییس پلیس راهور با بیان اینکه سومین عامل مرگ و میر در جهان تصادفات است، گفت: در ایران نیز به ازای هر نفرفوتی در اثر تصادف که در هر ساعت نزدیک به ۲ نفر است، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، سردار سید کمال هادیانفر روز چهارشنبه در ششمین مرحله از رزمایش توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: همکاران انتظامی با ایثار، گذشت و فداکاری خود، در تمام روزها و شبها و با هر نوع شرایط خوب و بد جوی در نقاط کوهستانی در فصل زمستان ۲۳۳ هزار کیلومتر راههای کشور و ۱۴۷ شهر کشور را رصد می کنند.  

وی با تاکید بر اینکه توسعه انضباط که نشان از بالندگی هر کشوری دارد، مولود نظم و انضباط در جامعه و تولید مردم است، خاطرنشان کرد: امروز نه تنها در کشور، بلکه در تمام جوامع همه به نوعی کاربر ترافیک هستند؛ در ایران هم ۳۷ میلیون وسیله نقلیه با ۴۴ میلیون راننده، سرنشینان خودرو و عابران پیاده از کاربران ترافیک هستند.

نبستن کمربند ایمنی عامل ۳۲ درصد فوتی های تصادفات جاده ای است

رییس پلیس راهور با بیان اینکه امروز نظم و انضباط تولید این سه شاخص است، افزود: عابران پیاده با استفاده از خطوط عابر پیاده، رانندگان با رعایت قوانین و احترام به حقوق دیگران و سرنشینان با استفاده از کمربند ایمنی به توسعه نظم و انضباط کمک می کنند.

سردار هادیانفر یادآور شد: متاسفانه ۳۲ درصد از فوتی های تصادفات رانندگی مربوط به سرنشینان وسایل نقلیه است که از کمربند ایمنی استفاده نکرده اند. ۲۵ درصد رانندگان هستند که عامل مرگ خود و دیگران می شوند و موتور سیکلت سواران با ۲۴ درصد و عابران هم با ۱۹ درصد از دیگر فوتی های تصادفات هستند.

رییس پلیس راهور تصریح کرد: نظم و انضباط تولید جامعه است و امروز نخستین موضوعاتی که در بحث توسعه کشورها مورد توجه است انضباط آن جامعه است که شاخص توسعه به شمار می رود. از این رو امیدواریم مردم در راستای توسعه نظم و انضباط و تسهیل در امور و مرور به پلیس کمک کنند. زیرا پلیس ناظم و ناظر بر انظباط است که نظم بدرستی اتفاق بیافتد؛ قوه قهریه نظام هستیم و با اختیاراتی که قانون در اختیار ما گذاشته است نسبت به برخورد با افراد متخلف و حادثه ساز اقدام می کنیم.

در هر ساعت نزدیک به ۲ نفر در اثر تصادف فوت می کنند

سردار هادیانفر با بیان اینکه سومین عامل مرگ و میر در جهان تصادفات است، خاطرنشان کرد: امروزه در بعضی از ماه ها کمتر یا برخی ماه ها بیشتر به طور متوسط ۳۵ تا۶۰ نفر فوتی در اثر تصادف داریم که به ازای هر نفرفوتی که در هر ساعت نزدیک به ۲ نفر است، ۲۰ تا ۲۵ نفر مجروح داریم.

وی یادآور شد: امروز علیرغم اینکه در سال ۹۸ شاهد کاهش چشمگیر فوتی ها در تصادفات بودیم و در ۹۹ شاخص ۱۱ و نیم درصدی کاهش جانباخته داشتیم ولی امروز در سال ۱۴۰۰ با توجه به رشد ۱۲ درصدی میزان افزایش تردد، حدود ۱۱ هزار و ۱۴۷ نفر جانباخته و ۲۶۱ هزار مجروح و معلول داشتیم؛ معضل جدی که بارها مقام معظم رهبری هم تذکر دادند و تاکید کردند که همه دستگاه های مسوول نقش خود را ایفا کنند تا تصادفات به حداقل برسد.

ابزارها و امکانات انتظامی کافی نیست  
رییس پلیس راهور با بیان اینکه همکاران انتظامی از خودگذشتگی و جانفشانی می کنند اما ابزارها و امکانت کافی نیست، افزود: در ۶ دوره توسعه تحول، ناوگان و تجهیزات را نوسازی کردیم اما باز کافی نیست. از ۹۰ هزار کیلومتر یک واحد گشت با صحنه حادثه به هفتاد هزار کیلومتر رسیدیم اما باز شاخص خوبی نیست و باید از فعالیت های نوین استفاده کنیم و دولت باید در این بخش از ۳۰ دستگاه مسوول حمایت کند. 

وی تاکید کرد: به ازای هر جانباخته در تصادفات، ۵.۴ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می شود و بیمه ها سالانه بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان خسارت در خصوص تصادفات می دهند که در کنار این خسارت های مادی، خسارت معنوی ناشی از تصادفات بسیار سنگین تر و جبران ناپذیر است.   

به گفته سردار هادیانفر، در تصادفات اخیر آنچه کارشناسان به آن رسیده اند این است که در شرایط زمستانی که شرایط ناگهان از پایداری به ناپایداری تبدیل می شود و ما به استناد ماده ۲۰۱ قانون ابلاغ کردیم که  هر جا همکاران احساس خطر کردند بلافاصله مسیر را مسدود کنند و اجاز مسیر و تردد ندهند. اما با این وجود، عدم توجه به جلو با ۳۲ درصد، بیشترین عامل مرگ و میر و تصادفات اخیر شده است که به دلیل استفاده از موبایل یا خواب آلودگی است یا نگاه به جاده هست اما حواس نیست.

در حادثه بهبهان، باز نشدن ایربگ خودروها عامل فوت و مجروح بیشتر شده است
رییس پلیس راهور با تاکید بر اینکه در حادثه بهبهان که بسیار دلخراش و ناراحت کننده بود، ایربگ یا کیسه های هوای هیچ یک از خودروهای در حادثه باز نشده بود، گفت: چه تولید خودرویی داریم ما؟ چرا استانداردها رعایت و درست نظارت نمی شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی کند؟ در این تصادف خودرو که به نوعی منهدم شده است چرا ایربگ باز نشده است؟ دستور دادم سهم تقصیر تعیین و حتما خودرو ساز را به مراجع قضایی معرفی کنند. 

سردار هادیانفر با تاکید بر اینکه علاوه بر راننده، خودروساز هم نقش مهمی در تصادفات دارد، گفت: کارشناسان معتقدند ۹۲ درصد تصادفات عامل انسانی است پس مردم باید بیشتر رعایت کننند و  نمی توان به ازای هر نفر پلیس گذاشت.

نظارت بر کامیون ها و تریلی ها نیست
وی یادآور شد: تا امروز ناوگان عمومی ما ۲۱۰۰ کشته داده که بیشترین کشته ها مربوط به تریلری ها، کامیون ها و تانکرها است که پایه یک دارند و با تجربه هستند اما بیش از آن ساعتی که به آنان ابلاغ شده رانندگی می کنند یا در حالت خستگی به مسیر ادامه می دهند. از جاده فرعی استفاده می کنند که در دید پلیس نباشند اما همانند آنچه در سنندج رخ داد حاثه می آفرینند. شرکت های اتوبوسرانی هم مسوول هستند رانندگان و معاینه فنی را کنترل کنند.

سردار هادیانفر افزود: ۸۵ درصد موتورسواران برای تامین معاش زندگی از موتور استفاده می کنند پس باید مقررات را رعایت کنند و به حریم عابر پیاده تجاوز نکنند. در اتوبان ها خلاف جهت حرکت نکنند زیرا صددرصد مقصر هستند و مشمول بیمه نمی شوند. 

وی  اظهار داشت: انتظار ما از همه رانندگان این است که انضباط را رعایت کنند و امیدواریم دولت سیزدهم و مجلس و دستگاه های مسوول بیشتر از گذشته به پلیس کمک کنند تا شاهد حوادث دلخراش نباشیم.​

ارسال نظر