شناسه خبر : 20121

بیشترین جان باختگان‌ موتورسیکلت سوار مربوط به ۵ استان است

بیشترین جان باختگان‌ موتورسیکلت سوار مربوط به 5 استان است

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور با بیان اینکه ۷۸ درصد قربانیان حوادث رانندگی معابر شهری کشور از فروردین تا پایان آذر سال جاری مربوط به موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است، گفت: گروه سنی جانباختگان بین ۱۴ تا ۴۴ سال است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پلیس راهور، سرهنگ محمدباقر سلیمی افزود: برابر تحلیل آمار جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی در ۹ ماه گذشته سال جاری، ۳۶ درصد آن مربوط به موتورسیکلت سواران و ۴۲ درصد از جان باختگان به عابران پیاده تعلق دارد.  

وی ادامه داد: کمترین جان باختگان موتورسیکلت سوار مربوط به استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، البرز، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بوده و بیشترین جان باختگان‌ موتورسیکلت سوار مربوط به پنج استان شامل تهران بزرگ، فارس، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان است.

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور پیرامون علل جان باختن موتورسواران در تصادفات اظهار داشت: برابر تحلیل‌های سازمان پزشکی قانونی، ۷۵ درصد موتورسیکلت سواران بر اثر ضربات به قسمت سر و جمجمه و خونریزی های شدید مغزی جان خود را از دست داده اند. بنابراین استفاده از کلاه ایمنی در پیشگیری از مرگ و میر نقش مستقیم دارد.

وی با تاکید بر اینکه نقش کلاه ایمنی به عنوان یک ابزار ساده ولی محافظت کننده، بسیار تعیین کننده است، تصریح کرد: از هموطنان، خانواده ها و افرادی که از موتورسیکلت استفاده می کنند تقاضا می کنیم از کلاه ایمنی استفاده مستمر داشته باشند.

سرهنگ سلیمی دومین عامل جان باختگان موتورسواران در تصادفات را ناشی از تردد در معابر بزرگراهی، تونل های شهری و تردد در زمان هایی که سطح معابر ناشی از بارندگی لرزنده هستند، برشمرد و گفت: توصیه پلیس این است که با توجه به افزایش احتمال بروز تصادفات شدید، بین موتورسیکلت و دیگر وسایل نقلیه موضوع عدم تردد در معابر بزرگراهی و تونل های شهری و عدم تردد در شرایط نامساعد جوی و لغزنده بودن معابر مد نظر این کاربران قرار گیرد.

 رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ادامه داد: ۸۵ درصد جان باختگان موتورسیکلت افراد مذکور هستند و ۱۵ درصد باقیمانده شامل ترک نشین است. همچنین گروه سنی جانباختگان را بین ۱۴ تا ۴۴ سال تشکیل می دهد.

سرهنگ سلیمی یکی دیگر از عللی که باعث جان باختن موتورسیکلت سواران است را استفاده جمعی از آن دانست و افزود: موتورسیکلت برابر طراحی استاندارد و مقررات که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی پیش‌بینی شده، ظرفیت آن یک نفر است. اما در پاره‌ای اوقات این وسیله مورد استفاده جمعی خانوادگی حتی تا ۵ تا ۷ نفر هم قرار می‌گیرد که متاسفانه در همین سال جاری دو تصادف جمعی موتورسیکلت هر کدام با پنج نفر سرنشین بودیم، که در حادثه اول هر پنج نفره که اعضای یک خانواده بودند جان خود را از دست دادند، و در حادثه دوم نیز سه نفر فوت و دو نفر به شدت مجروح شدند.

وی به رانندگان توصیه کرد تا در مناطق مسکونی برابر آیین نامه راهنمایی و رانندگی با سرعت مطمئنه حرکت کرده و توجه کافی و لازم به جلو داشته باشند و از صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی خودداری کنند.

ارسال نظر