شناسه خبر : 20092

۳ میلیون نفر در مشاغل غیربیمه‌ای مشغول به کار هستند

3 میلیون نفر در مشاغل غیربیمه‌ای مشغول به کار هستند

عضو شورای عالی کار گفت: تاکنون ۴ جلسه کمیته تخصصی مزد کارگران در ذیل شورای عالی کار برگزار شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، فرامرز توفیقی، در پاسخ به این پرسش که آیا سبد معیشت خانوار کارگری برای حداقل دستمزد سال آینده تعیین شده است، گفت: تاکنون چهار جلسه کمیته تخصصی مزد در ذیل شورای عالی کار برگزار شده، اما هنوز به بحث سبد معیشت خانوار کارگری ورود نکرده‌ایم.

وی افزود: سال گذشته کمیته مسکن شورای عالی کار مصوب کرد که بر روی چگونگی قابلیت اجرای مزد منطقه‌ای یا صنفی براساس ماده 41 قانون کار بررسی شود. در این زمینه مؤسسه تأمین اجتماعی قرار بود پژوهشی انجام دهد. امسال نتیجه آن پژوهش‌ها را در کمیته تخصصی دستمزد بررسی کردیم و هنوز وارد بحث سبد معیشتی نشدیم.

عضو شورای عالی کار گفت: به نظر من در دهه دوم بهمن‌ماه وارد سبد معیشت شویم، بهتر است چون قرار است برای حداقل مزد کارگران در سال آینده تصمیم‌گیری کنیم، تا آن موقع بسیاری از تصمیمات اقتصادی دولت در زمینه اصلاح ارز 4200 و سایر سیاست‌های حمایتی مشخص می‌شود.

توفیقی این را هم گفت: هنوز نتایج پژوهش مؤسسه پژوهش‌های تأمین اجتماعی قابلیت اجرا ندارد، چون هم بانک اطلاعاتی ناقص است و هم پژوهش کامل نشده، بنابراین امکان اجرای مزد منطقه‌ای یا مزد صنفی وجود ندارد. به عنوان مثال؛ هنوز نمی‌دانیم سبد معاش کارگری در استان کهگیلویه یا استان ایلام و یا تهران چقدر است.

عضو شورای عالی کار این را هم گفت: پارسال که سبد معاش خانوار کارگری 6.5 میلیون تومان تعیین شده بود، اما دستمزد کارگر 4 میلیون تومان تعیین شد، یعنی حدود 40 درصد از سبد معاش کمتر بود، در حالی که مزد منطقه‌ای یا مزد صنفی با کمبود 40 درصدی حداقل دستمزد قابل اجرا نیست.

به گفته توفیقی، طبق ماده 42 قانون کار، هر آنچه که کارفرما می‌خواهد برای کارگر درنظر بگیرد باید در قالب مزد نقدی دیده شود و از طرفی از ابتدای انقلاب تاکنون مدل‌های گوناگونی برای حمایت از کارگران امتحان کردیم که به دلیل نداشتن اطلاعات کامل به ایجاد رانت منجر شد. 

وی گفت: به عنوان مثال قرار بود سامانه‌ای برای ثبت‌نام جاماندگان از یارانه و یا نیازمندان به یارانه معیشتی ایجاد کنیم، اما به گفته وزیر کار و تعاون، هنوز بانک اطلاعات کامل نیست بنابراین نمی‌توانیم سامانه‌ای اعلام کنیم. باید ابتدا بانک اطلاعات کارگران کامل شود و سپس سامانه‌ای برای تقاضا یا ثبت‌نام یارانه اعلام شود.

عضو شورای عالی کار تأکید کرد: به نظر من بحث سبد معیشت کارگران از هفته آخر بهمن‌ماه باید آغاز شود، چون می‌خواهیم برای سال آینده تصمیم بگیریم. 

توفیقی در مورد اینکه سهم کارگران از نهضت ملی مسکن چه میزان است، گفت:‌ وقتی سامانه‌ای اعلام شده که آحاد مردم می‌توانند در سامانه ملی مسکن ثبت نام کنند و امکان راستی‌آزمایی وجود دارد، اینکه بگوییم کانالیزه شود و کارگران جداگانه ثبت‌نام کنند این غلط است، البته می‌توان تحت عنوان تعاونی‌های مسکن و با احیای تعاونی مسکن نقاط خاکستری در شهرها را شناسایی کرده و برای مسکن کارگران اختصاص دهیم که این هم نیازمند بازطراحی شرکت‌های تعاونی مسکن است. البته در خود شستا هم می‌توان این مسئله را درنظر گرفت، چرا که یک غول ساختمان‌سازی هم در زیرمجموعه شستا وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه تعداد کارگر بیمه‌شده داریم، گفت: براساس جدیدترین آمار سازمان تأمین اجتماعی 14.9 میلیون نفر بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی داریم و تعدادی از کارگران نیز در مشاغل غیررسمی و غیربیمه‌ای حضور دارند که گفته می‌شود بیش از 3 میلیون نفر در مشاغل غیربیمه‌ای مشغول به کار هستند.

توفیقی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و یا بیمه زندگی برای کارگران درآمدی در کنار مزد درنظر گرفت، گفت: مدل سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و یا بیمه‌های عمر و پس‌انداز در شرایطی است که کارگر بتواند بخشی از مزد خود را پس‌انداز کند، اما وقتی که حداقل دستمزد کارگر پوشش سبد معیشت خانوار او را نمی‌دهد، پس‌اندازی وجود ندارد که بخواهد در صندوق‌های بیمه زندگی و یا سرمایه‌گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری برای آینده کند. کارگر به سختی معیشت خود را تأمین می‌کند، از طریق شغل دوم و یا مسافرکشی به سختی زندگی خود را می‌چرخاند و امکان پس‌انداز کردن و سرمایه‌گذاری در بیمه زندگی ندارد. 

وی در پایان گفت: در چهار جلسه کمیته تخصصی دستمزد، نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت حضور داشتند.

ارسال نظر