شناسه خبر : 19457

اختصاصی چابک آنلاین؛

عملکرد شرکت‌های بیمه ای در صنعت ساختمان ضعیف است/شرکت‌های بیمه به بیمه نامه نگهداری ساختمان ورودی نکرده اند

عملکرد شرکت‌های بیمه ای در صنعت ساختمان ضعیف است/شرکت‌های بیمه به بیمه نامه نگهداری ساختمان ورودی نکرده اند

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، با بیان اینکه نقش صنعت بیمه در صنعت ساختمان کمرنگ است، افزود: صنعت بیمه می‌تواند در صنعت ساختمان نقشی پررنگ داشته باشد اما با شیوه فعلی نمی‌تواند نقشی واقعی دراین صنعت داشته باشد.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "جعفرقرائتی ستوده" درگفت وگو با چابک‌آنلاین، گفت: صنعت بیمه دربخش ساختمان چندان فعال نیست و معمولا بیمه نامه‌های مسئولیت و تضمین کیفیت دراین بخش صادرمی‌شود.

وی، با اشاره به بیمه نامه تضمین کیفیت کنونی که از سوی شرکت‌های بیمه‌ای صادرمی‌شود، گفت: این مدل پوشش بیمه‌ای درست نیست یعنی الگوی بیمه درکشورما بسیار متفاوت است و تنها برگه‌ای صادر می‌شود که براساس واقعیت نیست و درهنگام پرداخت خسارت هم همینگونه است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، تصریح کرد: در کشورهای دیگر تضمین کیفیت ساختمان ونظام مهندسی دست بیمه گران است و مهندسین زیرنظرشرکت بیمه ازساختمان بازدید می‌کنند و درمرحله بعدی بیمه نگهداری ساختمان را بررسی می‌کنند درحالیکه درایران بیمه نامه‌های این چنینی وجود ندارد و بیمه گران هم علاقه‌ای به ارائه اینگونه خدمات ندارند.

قرائتی ستوده، افزود: اگر بیمه گر خود را به عنوان یک بیمه گر واقعی پیدا کرده و اثبات کند همه افراد از آن استقبال خواهند کرد اما درحال حاضر شرکت‌های بیمه درمرحله پرداخت خسارت، بهانه‌ می‌آورند که درنتیجه اعتماد به صنعت بیمه پایین است.

وی، خاطرنشان کرد که بیمه تضمین کیفیت در آخرین مرحله ساخت و ساز ورود پیدا می‌کند و بیمه نامه‌ای به سازنده می‌دهد که این اشتباه است و به همین دلیل ضریب نفوذ این بیمه نامه در صنعت ساختمان پایین است.

دبیرانجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، گفت: بعد ازبیمه نامه تضمین کیفیت درساختمان جای بیمه نامه‌های نگهداری ساختمان دراین صنعت خالی است و اگر صنعت بیمه بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند بسیاری از مسائل درصنعت ساختمان  حل خواهد شد.

قرائتی ستوده، اذعان داشت که مهندسین ساختمان و تاسیسات باید ازسمت صنعت بیمه باشند و دستورالعمل‌ها را بنویسند و حتی صنعت بیمه می‌تواند با همکاری با نظام مهندسی به نتایج درستی دراین خصوص برسد.

وی، درخصوص مقاومت‌هایی که ازناحیه سازندگان درمقابل صنعت بیمه وجود دارد، گفت: مقاومت اهالی  ساخت وساز به دلیل بی‌اعتمادی به این صنعت است زیرا تصور می‌کنند که هزینه‌ای به آنها تحمیل می‌شود که نتیجه‌ای نخواهد داشت.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان، افزود: عملکرد صنعت بیمه در بخش تولید درصنعت ساختمان نیز ضعیف است و به محصولی که دارای پوشش آتش سوزی بود وقتی دچار حادثه شد خسارت جدی تعلق نگرفت.

قرائتی ستوده، تعداد اعضای انجمن متبوع خود را حدود 130 عضو که بیشتر کارخانجات و هولدینگ‌های بزرگ هستند عنوان کرد.

ارسال نظر