شناسه خبر : 19058

تامین اجتماعی ماهیانه ۶۰ میلیارد تومان از هتل داران کیش حق بیمه دریافت می‌کند

تامین اجتماعی ماهیانه  ۶۰ میلیارد تومان از هتل داران  کیش حق بیمه دریافت می‌کند

صنعت هتلداری جزیره کیش با ۵۰ هتل فعال و ۶۰ هتل درحال ساخت و سرمایه گذاری بالغ بر هزاران میلیارد تومان را به جرات می‌توان به نبض تپنده اقتصاد کیش برشمرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، جزیره کیش با جاذبه‌های گردشگری فراوان و بی مانندی چون، طبیعت بکر سواحل مرجانی و قرار گیری در یکی از سه نقطه دنیا که بالاترین میزان اکسیژن را داراست سالیان نه چندان دور به یکی از مناطق جذب سرمایه گذار درحوزه ساخت هتل در کشور و منطقه تبدیل شده بود به نحوی که سرمایه گذاران زیادی از سراسر دنیا این جزیره زیبا و مرجانی را برای سرمایه گذاری در حوزه ساخت هتل انتخاب می‌کردند.

صنعت هتل داری با وجود تمامی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوان، از جمله جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی، رونق اشتغال و در نهایت رونق گردشگری این روز‌ها در کیش حال و روز چندان مناسبی ندارد و محدودیت‌های کرونایی در دو سال گذشته زخم‌های فراوانی بر پیکره اش وارد کرده است.

جزیره کیش قطب سوم هتلداری کشور به لحاظ تعداد هتل

خراسان رضوی و تهران به عنوان ۲ استان مهم کشور برای کسب رتبه اول صنعت هتلداری با یکدیگر رقابت می‌کنند و جزیره کیش در این میان تنها با ۹۲ کیلو متر مربع مساحت با ۵۰ هتل فعال و ۶۰ هتل در دست ساخت از نظر تعدادی و فیزیکی در صنعت هتل داری رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

خسارت ۲۰ هزار میلیارد تومانی کرونا بر پیکره صنعت هتلداری کیش

صنعت گردشگری در واپسین ماه‌های سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ با کرونا وارد شرایط ویژه و اورژانسی شد، این بیماری خطرناک خسارت‌های فراوانی را به صنعت گردشگری وارد کرد، خسارت‌هایی که صنعت هتلداری کشور از جمله صنعت هتل داری کیش از آن در امان نبود و بر اساس آمار‌های اعلام شده این بیماری در دو سال گذشته بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان به صنعت هتل داری کیش خسارت وارد کرده است.

خسارت‌های قابل ملاحظه‌ای که با اندک تدبیر و یا برنامه ریزی از طرف مسئولان بالا دستی و میان دستی می‌توانست حتی به فرصتی برای رونق گردشگری در این جزیره تبدیل شود.

هتل

تهدیدی که می‌توانست به فرصت تبدیل شود

اگر امکان واکسیناسیون ساکنان جزیره کیش در فروردین ۹۹ وجود داشت و شرایط واکسیناسیون برای گردشگران این جزیره فراهم می‌شد هم اقتصاد زیان دیده کیش کمی بهبودمی یافت و هم ایرانیان برای واکسیناسیون به کشور‌های خارجی از جمله ارمنستان سفر نمی‌کردند، ارز هم در شرایط تحریم‌های اقتصادی از کشور خارج نمی‌شد واردات واکسن کرونا به جزیره کیش طرحی بود که از اردیبهشت ۹۹ با حمایت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت، اما به ثمر ننشست.

یک شرکت خوش نام بخش خصوصی در کیش به دنبال واردات یک میلیون دز واکسن کرونا بود که علاوه بر واکسینه کردن اهالی ۴۰ هزار نفری کیش به صورت رایگان، مسافران هم با سفر به کیش و تزریق واکسن ایمن می‌شدند، اما دولت این مجوز را صادر نکرد و این طرح اجرایی نشد.

این در حالی بود که تعداد بی شماری از هموطنان برای دریافت واکسن به ارمنستان هجوم بردنداین موضوع علاوه بر اینکه هزینه زیادی برای هموطنان به همراه داشت و آنان را ملزم به اقامت ۱۰ روزه در کشور ارمنستان می‌کرد موجب خارج شدن حجم قابل توجهی ارز از کشور هم شد.

مسیح الله صفا رئیس جامعه هتلداران کیش درمصاحبه با خبرگزاری صداو سیما در زمان شیوع بیماری کرونا گفت: انجمن سرمایه گذاران وکارفرینان کیش متشکل از تمام سرمایه گذاران با همکاری یک شرکت داروسازی در کیش هزینه واردات یک میلیون دز واکسن را تامین کردند، اما دولت به بخش خصوصی اجازه واردات واکسن را نداد و در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: بخش خصوصی اگرمجوز واردات واکسن بگیرد باید واکسن را به دولت تحویل دهد و با تشخیص دولت واکسن در هر منطقه‌ای که نیاز است توزیع و تزریق شود.

وی با اشاره به اشغال ۳۰ درصدی هتل‌های کیش گفت: با واردات واکسن، کیش جزیره‌ی امنی بود و اقتصادی فعال داشت.

اما در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا بازار‌ها در نوبت صبح تعطیل اند و اماکن ورزشی و تفریحی نیز نمی‌توانند خدماتی ارائه کنند.

نمکی وزیر بهداشت نیز در سفر به بندرعباس در پاسخ به خبرگزاری صدا و سیما گفت: تاکنون هیچ شرکت بخش خصوصی درخواست مجوز واردات واکسن نکرده است.

این در حالی است که مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد آن زمان در مصاحبه خبری اعلام کرد: در حال رایزنی برای واردات سه میلیون دز واکسن هستیم که علاوه بر واکسینه شدن ساکنان مناطق آزاد، گردشگران این مناطق را نیز واکسینه می‌کنیم.

قریب دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان کیش در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما هم از اعلام آمادگی بخش خصوصی برای واردات واکسن خبر داد. اما در نهایت با وجود تمامی تلاش‌های مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش و بخش خصوصی اجازه واردات واکسن به کیش داده نشد.

2

پای صحبت ها‌ی رئیس جامعه هتل داران کیش

مسیح الله صفا با تشریح شرایط صنعت هتلداری در دو سال گذشته گفت: در شرایط کرونایی اقتصاد هتل‌ها خوب و مناسب نبوده و حتی در ۱۴ ماه شرایط گردشگری در وضعیت بسیار و حتی بسیار بد قرار گرفت که این شرایط خسارتی بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بر صنعت هتلداری کیش تحمیل کرد.

وی با اشاره به خسارت‌های فراوان هتلداران در ایام کرونا و به دنبال آن شرایط قرنطینه در برخی ایام گفت: ورود گردشگر در برخی ماه‌ها که جزیره کیش در شرایط قرنطینه بسر می‌برد حتی به صفر هم رسید و دراین شرایط هتلداران تلاش کردند با کاهش هزینه‌ها این شرایط را سپری کنند.

هتل

رئیس جامعه هتل داران افزایش قیمت دلار در این ایام را هم مزید بر علت دانست و گفت: در شرایطی که درآمد‌ها به شدت کاهش پیدا کرده بود افزایش قیمت دلار هم از طرف دیگر موجب افزایش ۳ برابری هزینه‌ها در این ایام شد.

مسیح الله صفا افزود: در این شرایط سخت که هتل داران نیازمند حمایت از سوی نهاد‌های متولی بودند متاسفانه هیچ نهادی کوچک‌ترین کمک و مساعدتی نداشت و سرمایه گذاران صنعت هتلداری کیش مجبور شدند این شرایط را بدون پشتیبان و حامی پشت سر گذارند که این شرایط خسارت‌های فراوانی را به آن‌ها تحمیل کرده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی حمایت از گردشگری و هتلداری می‌توانست با اتخاذ برخی تدابیر برای برون رفت از این شرایط اقدام کند و یا حتی با برخی بخشودگی‌ها هتلداران را در این شرایط یاری کند که از این حد اقل‌ها نیز سرباز زد.

هتل

وی با انتقاد از همکاری نکردن دیگر سازمان‌ها و نهاد‌ها با هتلداران در شرایط سخت کرونایی از جمله سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات کیش گفت: اداره مالیات کیش می‌توانست در دریافت مالیات از هتلداران مساعدت‌ها یی داشته باشد که متاسفانه در این خصوص هیچ مساعدت و همیاری نداشت، سازمان تامین اجتماعی هم که ماهانه مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان از هتل داران حق بیمه دریافت می‌کند، در شرایط کرونا از هرگونه همکاری با هتلداران سرباز زد، در صورتی که این سازمان می‌توانست با فراهم کردن شرایط مناسب برای هتل داران از جمله تقسیط کردن حق بیمه برای کارفرمایان شرایط مناسب تری را برای پرداخت حق بیمه انان فراهم کنند، اما آن‌ها نیز از این کار سر باز زدند و هتل داران را در این شرایط سخت تنها گذاشتند.

پای صحبت‌های سرمایه گذاران و هتل داران

امیر علیشاهی مدیر عامل هتل ایران کیش با اشاره به اینکه در دو سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی هتل داران بیشترین زیان را در میان صنایع کیش متحمل شده اند،گفت: کمبود نقدینگی هتل داران به دلیل شرایط کرونایی، عدم حمایت هتل داران از سوی سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی گردشگری در دو سال گذشته، افزایش بی رویه قیمت بلیط هواپیما و برابری قیمت بلیط مسیر‌های ترکیه با قیمت کیش، تلاش هتل داران برای حفظ نیروی کار با توجه به مشکلات موجود، عدم نظارت بر فعالیت چارتر کننده ها‌ی بلیط هواپیما و انحصار فروش بلیط توسط آن‌ها را از جمله مهم‌ترین عوامل موثر بر زیان دهی هتل‌ها در دو سال گذشته در کیش برشمرد.

وی با انتقاد از عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص حمایت از سرمایه گذاران و کار آفرینان گفت: به عنوان یک سرمایه گذار در صنعت هتل داری کیش نه تنها تا کنون تسهیلات و یا امکاناتی از سازمان منطقه آزاد دریافت نکرده ام بلکه بار‌ها و بار‌ها به بها نه ها‌ی مختلف از جمله دریافت مجوز فعالیت رنت کار هتل و مجوز فعالیت دفتر آژانس هواپیمایی در هتل خود مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت نیز شده ام این در حالی است که در تمامی نقاط دنیا مجوز رنت کار و یا دفتر فروش بلیط هواپیما همراه با مجوز هتل دریافت می‌شود.

هتل

علیشاهی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد کیش نه تنها از عمل به وظایف ذاتی خود که همانا حمایت از سرمایه گذاران و تسهیل شرایط فعالیت برای آنان است سر باز می‌زند بلکه خود نیز هربار با بهانه‌های مختلف به دنبال کسب درآمد از هتل داران است.

مدیر هتل مارینا‌ی کیش هم با انتقاد از کم شدن پرواز‌های هواپیمایی کیش از مسیرشهر‌های مختلف به جزیره کیش در برخی ایام سال گفت: شرکت هواپیمایی کیش متعلق به جزیره کیش، ساکنان و سرمایه گذاران این جزیره است و در طول سال می‌بایست با برقراری پرواز‌های متعدد شرایط حضور هر چه بیشتر گردشگران را در این جزیره فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت هواپیمایی کیش در برخی فصول با کاهش پرواز‌های خود از ۵۰ پرواز به ۱۵ پرواز در روز موجب افزایش قابل توجه قیمت بلیط هواپیما شد که این موضوع تاثیر مستقیمی بر کاهش تعداد مسافر و درنهایت زیان دهی هتل داران در برخی ایام سال شد.

پای صحبت کارگر یکی از هتل‌های کیش

به مدت ده سال به عنوان نیروی خدماتی در یکی از هتل‌های کیش مشغول به کار بودم بعد از شرایط کرونایی به دلیل کاهش قابل توجه مسافر و تعطیلی بخش‌هایی از هتل از جمله رستوران و استخر بسیاری از کارگران از جمله من از کار بی کار شدیم؛ و به دلیل نداشتن جای خواب حتی مجبور به ترک جزیره کیش هم شدیم.

در این شرایط بار‌ها از شهر و دیار خود پیگیر دریافت حقوق ماه‌های پایانی و تسویه حساب با هتل شدیم، اما متاسفانه تا کنون نه تنها حقوق خود را دریافت نکرده ایم حتی بیمه بیکاری نیز با وجود پرداخت حق بیمه دریافت نکرده ایم.

۴ ماه پایانی سال، ماه‌های طلایی که می‌توان خسارت‌ها را جبران کرد

قدم اول حوزه خارجی، اکسپو۲۰۲۰ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری مناطق آزاد کشور از جمله کیش

6

رویداد جهانی اکسپو ۲۰۲۰ فرصتی مناسب در راستای معرفی ظرفیت‌های فراوان جزیره کیش در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه گردشگری و جذب گردشگر خارجی است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برگزاری رویداد اکسپو۲۰۲۰ در ۲۶۰ کیلومتری جزیره کیش و اهمیت این رویدادجهانی و همچنین تاکید دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور مبنی بر بهره‌مندی مناطق آزاد از این رویداد در جهت معرفی ظرفیت‌های تجاری، فرهنگی و گردشگری خود و فرصت‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: همه‌ی دولت‌ها تمام اهتمام خود را برای حضور در این المپیک فرهنگی ملل صرف می‌کنند.

سعید پورعلی رئیس ستاد هماهنگی برنامه‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی در منطقه آزاد کیش، مساحت پاویون ایران را در اکسپو ۲۰۲۰، دو هزار و ۱۴متر عنوان کرد و افزود: وزارتخانه‌های "میراث فرهنگی و گردشگری" با ۶۰ متر، "فرهنگ و ارشاد اسلامی" با ۵۵ متر و همچنین سازمان ملی فرش، وزارت صنعت معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، و شرکت‌های خصوصی به نمایندگی از دستگاه‌های اجرایی در این رویداد فعالیت می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی برنامه‌های اکسپو ۲۰۲۰ دبی در منطقه آزاد کیش، از پیش‌بینی اعزام گروه‌های تجاری و گردشگری برای معرفی جزیره کیش خبر داد و افزود: در کنار برنامه‌هایی که به‌شکل عمومی امکان ارائه داریم، توافقاتی نیز با بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ و گردشگری صورت گرفته است تا از فرصت‌های تقویمی اکسپو برای معرفی جزیره کیش بهره ببریم.

وی با اشاره به نشستن سه هزار پرواز در زمان اختتامیه‌ی این رویداد تاکید کرد: با بهبود وضعیت آب و هوای دبی و همچنین در ماه‌های منتهی به ژانویه تعداد بازدیدکنندگان افزایش خواهد یافت و کیش نیز با هماهنگی بنیاد رودکی و وزارت فرهنگ برای ایام نوروز بسته‌های فرهنگی و هنری را طراحی کرده است.

در این نمایشگاه فضایی نیز در اختیار سازمان‌های مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی کشور قرار گرفته است تا فرصت‌های سرمایه گذاری و گردشگری خود را ارائه کنند.

اکسپوی دوبی از ۹ مهر آغاز شده و تا فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. از محوطه ۴۰۰ هکتاری این رویداد بین المللی، ۲ هزار و ۱۶ متر مربع فضای پاویون جمهوری اسلامی ایران است.

7

قدم دوم:در حوزه داخلی با منطقی کردن هزینه‌های سفر به کیش

در حال حاضر ارزان‌ترین بلیط رفت و برگشت تهران - استانبول حدود چهار میلیون تومان است، اما بلیط یک طرفه تهران –کیش در ارزان‌ترین حالت ۹۵۰ هزار تومان که هزینه دو طرف آن نزدیک به دو میلیون تومان می‌شود که به گفته آژانس داران برای یک سفر داخلی با توجه به حذف قانون تکمیل ۶۰ درصدی صندلی‌ها قیمت بالایی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر هم نرخ اقامت درهتل ها‌ی کیش، قیمت یک شب اقامت در اتاق دو تخته هتل‌های پنج ستاره کیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و این نرخ در هتل دریایی این جزیره برای اتاق‌های دو نفره رو به غروب تا شبی پنج میلیون تومان هم می‌رسد.

علاوه بر نرخ بلیط هواپیما، و قیمت هتل‌ها، اگر دیگر هزینه‌های سفر را به این هزینه‌ها اضافه کنیم به اعداد و ارقام قابل ملاحظه‌ای می‌رسیم، اعداد و ارقامی که خود می‌توانند از دلایل مهم کاهش سفر هموطنان به این جزیره مرجانی و جایگزین شدن برخی شهر‌های خارجی، چون استانبول برای سفر باشند.

بر اساس اعلام سازمان فرهنگ و گردشگری استانبول تنها در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ نزدیک به ۱۰۶ هزار ایرانی به این شهر سفر کرده اند، همچنین در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ ایرانی‌ها در بین اتباع خارجی بیشترین سفر را به ترکیه داشته اند.

صنعت هتلداری در شرایط پسا کرونا

حال که مسوولان از لغو محدودیت‌ها سخن می‌گویند و واکسیناسیون گسترده در سطح کشور، اقبال گردشگران برای حضور در هتل‌ها از جمله هتل‌های کیش را را بیشتر کرده، صنعت هتلداری از یک سو با بکارگیری استراتژی‌های مناسب در سطح کلان کشوری و از سویی دیگر با برنامه ریزی‌های صحیح و مناسب در حوزه‌های کوچک و خرد از جمله امکان استفاده از تسهیلات مناسب و کم بهره، اعطای مشوق‌های سرمایه گذاری و مالی، آسان گیری و یا بخشودگی هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌ای، می‌تواند نه تنها گامی موثر در راستای احیای خودبردارد بلکه افق‌های جدیدی را برای توسعه و رونق بیش از پیش خود نیزترسیم کند.

ارسال نظر