شناسه خبر : 18914

حق بیمه سال ۱۴۰۰ رشد ۳۹ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرد

حق بیمه سال 1400 رشد 39 تا 40 درصدی را تجربه کرد

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو اظهار داشت: هر ساله بنا بر تورم، حق بیمه هم افزایش می‌یابد. در سال ۱۴۰۰ میزان آن افزایش زیادی داشت و رشد ۳۹ تا ۴۰ درصدی را تجربه کرد؛ این میزان افزایش کارفرما را متضرر می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سید مهدی کاظمی در مورد آخرین وضعیت بازار لوازم یدکی اظهار کرد: خوشبختانه امروز موقعیت بازار لوازم یدکی نسبت به ماه‌ها و هفته‌های گذشته و حتی آبان ماه سال گذشته بهتر است. بازار لوازم یدکی در آرامش کامل است، کمبود کالایی وجود ندارد. استرسی که به دلایل مختلف همیشه در بازار وجود داشت کمتر شده است. نگرانی ما در مورد رکود در بازار است، حدود 2 ماه است که به دلایل مختلف از جمله نوسانات نرخ ارز، کرونا، کم شدن قدرت خرید، قطعات بی‌کیفیت در بازار که 20 درصد بازار را تشکیل می‌دهد و ... به وجود آمده است. اما به طور کلی بازار لوازم یدکی نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارد.

وی افزود: ممکن است در شهرهایی که دارای پروژه‌های راه‌سازی و ساختمان‌سازی و غیره است وضعیت بهتر باشد. نبود اینگونه پروژه‌ها باعث رکود در صنف ما هم می‌شود؛ کامیون‌ها، مسافرت یا هرنوع حمل و نقلی که صورت بگیرد روی صنف ما تاثیرگذار است اگر این حمل و نقل‌ها نباشند، کامیون، اتوبوس، خودرو و... کمتر حرکت کنند باعث رکود بازار می‌شود که فروشندگان درگیر بدهی هم شوند چراکه به اعتبار فروش خود چک داده‌اند و حالا نمی‌توانند آن را پرداخت کنند. برای برون‌‌رفت از این رکود دولت باید وارد شود. اگر پروژه‌های عمرانی فعال شوند همه اصناف از جمله صنف لوازم یدکی رونق پیدا می‌کنند.

کاظمی اضافه کرده: با وجود آنکه نرخ ارز روند افزایشی طی کرده فعلا نسبت به ماه‌های گذشته افزایش قیمتی در لوازم یدکی نداشتیم. احتمال دارد که در بعضی قطعات کاهش قیمت را هم تجربه کرده باشیم دلیل این موضوع هم مسئله رکود است. فروشنده‌ها مجبور می‌شوند برای پرداخت بدهی‌های خودبرخی قطعات خود را ارزان‌تر بفروشند.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو  در مورد نقش تامین اجتماعی افزود: هیچکس نسبت به وجود تامین اجتماعی و لزوم آن شک و شبهه ندارد. مشکل اصلی این است که هر ساله بنا بر تورم، حق بیمه هم افزایش می‌یابد. در سال 1400 میزان آن افزایش زیادی داشت و رشد 39 تا 40 درصدی را تجربه کرد، این حجم افزایش کارفرما را متضرر می‌کند. کارخانه‌ها بیش از همه دچار زیان می‌شوند اجناس ایرانی برخلاف اجناس وارداتی در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده بودند. وقتی یک تولیدکننده مجبور است 39 تا 40 درصد حق بیمه بیشتری پرداخت کند، ناچار است که محصول خود را هم به همان نسبتا گران کند.

وی اضافه کرد: نوع برخورد تامین اجتماعی، روی خود اصناف هم تاثیرگذار است. ما 10 هزار عضو در سطح تهران داریم که یا کارگر ندارند و یا 1 یا 2 کارگر دارند درحالی که همه آنها به 2 تا 5 کارگر نیاز دارند. اگر تامین اجتماعی تمهیداتی را در نظر بگیرد و به کارفرماها تخفیف دهد هر مغازه 3 یا 4 کارگر جذب و این کار به افزایش میزان اشتغال کمک شایانی می‌کند. در دادرسی‌ها هم عموما نگاه خوبی به کارفرماها وجود ندارد، عموما کارفرماها ناراضی هستند و همین باعث می‌شود کارگر نگیرند.

کاظمی اضافه کرد: اگر برای ترخیص قطعاتی که به دلایل ضعیف و کوچک ماه‌ها در گمرک مانده، تسهیل‌گری شود، قیمت‌ها می‌شکند. افزایش قیمتی اگر رخ می‌دهد به علت کمبود است.

وی متذکر شد: بیشتر فروشگاه‌های اینترنتی توسط کسانی اداره می‌شود که اطلاعات زیادی از قطعه ندارند و باعث می‌شود شکایت‌های زیادی ثبت شود. از مردم می‌خواهیم که از فروشگاه‌های اینترنتی که مجوز ندارند خرید نکنند.

ارسال نظر