شناسه خبر : 18752

جمعیت سالمندی کشور از ۶ درصد به ۹ درصد افزایش یافت

جمعیت سالمندی کشور از ۶ درصد به ۹ درصد افزایش یافت

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به راهکارهای وزارت بهداشت برای توسعه رشته طب سالمندی از تصمیم وزارت بهداشت برای احیای این رشته خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، دکتر جلیل کوهپایه زاده با بیان این مطلب افزود: توجه و پاسخگویی به نیاز طب سالمندی یک نیاز بین‌المللی است که با توجه به افزایش میانگین سن مردم ایران در کشور ما رو به افزایش است.

وی افزود: با توجه به اینکه طب سالمندی و سلامت سالمندان موضوع بسیار مهمی در کشور است و در سال‌های اخیر، جمعیت سالمندی کشور از ۶ درصد به ۹ درصد افزایش یافته و همچنان روند صعودی آن در حال طی شدن است، لازم است مسیرهای مختلف و موثر در راستای خدمت رسانی به آنها مورد بررسی قرار گیرد و توقف آموزش رشته طب سالمندی در سال‌های گذشته از اهمیت این موضوع نمی‌کاهد.

دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی خاطرنشان کرد: راهکارهای مختلفی اعم از تربیت رزیدنت در حوزه طب سالمندی، آموزش طب سالمندی به پزشکان عمومی و گنجاندن آن در کوریکولوم پزشکی عمومی و سایر رشته‌های مرتبط مانند داخلی و روانپزشکی پیشنهاد شده است.

وی گفت: مهمترین مسئله، آسیب شناسی قبلی در این رشته است تا علل توقف آن بررسی شود که مهمترین علت توقف این رشته، عدم تعیین جایگاه و اثربخشی لازم فارغ التحصیلان رشته طب سالمندی در جامعه مطرح شده است لذا وزارت بهداشت در زمینه احیا و توسعه رشته طب سالمندی، تصمیمات چند جانبه اتخاذ کرده است.

کوهپایه زاده افزود: علاوه بر تربیت نیرو، آمادگی سیستم برای استفاده از نیروهای تربیت شده نیز موضوع بسیار مهمی است و تربیت نیروی مورد نیاز رشته‌ای مانند پزشک خانواده به دلیل عدم توجه به تمامی ابعاد قانونی و اجرایی نتوانست به دستاوردهای مورد نظر دست یابد که از جمله این موارد در حوزه طب سالمندی می‌توان به عدم درک و حمایت بیمه‌ها از خدمات سالمندی یاد کرد.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه در رشته‌ای مانند طب اورژانس که بسیار حیاتی است و علی رغم تدابیر اندیشیده شده همچنان صندلی‌های دستیاری آن خالی مانده است، افزود: توجه به معیشت دستیاران، نکته بسیار مهمی در گسترش یک رشته آموزشی است که اگر به آن دقت نشود حتی افزایش سالانه ده‌ها ظرفیت در آن رشته موثر نخواهد بود.

کوهپایه زاده تاکید کرد: شورای گسترش وزارت بهداشت به صورت همه جانبه و نه صرفاً تربیت متخصص و یا تغییر در برنامه آموزش پزشکی، به موضوع طب سالمندی خواهد پرداخت و افزودن موضوع های مربوط به طب سالمندی در رشته پزشکی عمومی در دراز مدت موثر خواهد بود. لذا وزارت بهداشت تمام تلاش خود را در جهت احیا و توسعه طب سالمندی انجام خواهد داد.

ارسال نظر