اختصاصی چابک آنلاین؛

شرکت های بیمه ای در کشورهای همسایه نمایندگی ندارند/ صنعت بیمه علاقه‌ای به دایر کردن شعبه‌ درکشورهای همسایه ندارد

شرکت های بیمه ای در کشورهای همسایه نمایندگی ندارند/ صنعت بیمه علاقه‌ای به دایر کردن شعبه‌ درکشورهای همسایه ندارد

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران، اظهارکرد: در بسیاری از کشورهای همسایه که تردد کامیون های ایرانی در آنها بالا است شرکت های بیمه ای ایرانی فاقد نمایندگی هستند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "میرفتحعلی سید زنوزی" درگفت و گو با چابک‌آنلاین، گفت: شرکت‌های حمل و نقل که مسئول حمل کالا هستند باید مطابق با ماده 17 کنوانسیون سی.ام.آر ، خسارت صاحب کالا را به صورت کامل پرداخت کنند.

وی، با بیان اینکه در قسمت پرداخت خسارت و زمانی که کالا آسیب می‌بیند با شرکت‌های بیمه‌ای مشکلاتی وجود دارد، افزود: نرخ بیمه نامه در  این شرایط مشخص نیست زیرا شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌توانند خسارت را به صورت ارزی پرداخت کنند و نرخی که پرداخت می‌کنند واقعی نیست.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران، تصریح کرد: نرخ پوشش بیمه‌ای باید بر اساس معادل ارزی در روز پرداخت خسارت محاسبه شود، ولی شرکت‌های بیمه‌ای نرخی ثابت می‌دهند که نه نرخ آزاد است نه نرخ رسمی و میانگین این دو است که هزینه خسارت شرکت‌های حمل و نقل را پوشش نمی‌دهد.

سیدزنوزی، با بیان اینکه پوشش بیمه‌ای شرکت‌های حمل و نقل در قلمرویی که حضور ندارند، به صورت نیابتی انجام می شود،گفت: بخشی که توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود باید از محل درآمد شرکت پرداخت شود که به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کشور آسیب وارد می‌کند.

وی، خاطرنشان کرد که پوشش‌های بیمه‌ای شرکت‌های داخلی مورد قبول شرکت‌های خارجی نیست زیرا خسارت را به صورت ارزی پرداخت نمی‌کنند و به ریال پرداخت می‌شود و همان ریال هم در بیمه نامه قید نمی‌شود.

بسیاری از کشورهای همسایه که تردد درآنها بالا است فاقد نمایندگی بیمه هستند

دبیرانجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران، گفت: دربسیاری از کشورهای همسایه که تردد کامیونهای ایرانی درآنها بالا است، نمایندگی بیمه وجود ندارد و انجمن به صنعت بیمه پیشنهاد داد که شرکت‌های بیمه‌ای دراین کشورها شعبه‌ای دایر کنند اما صنعت بیمه علاقه‌ای به انجام اینکار از خود نشان نداده است.

سیدزنوزی، اذعان داشت که محموله‌ای که توسط یک شرکت حمل و نقل ایرانی پذیرش می‌شود بار خود را به اجبار در مرز هرکشوری باید به شرکت کشور مقصد واگذار کند اما مسئولیت محموله تا زمانی که به مقصد برسد برعهده شرکتی است که بارنامه را صادرکرده است.

وی، ادامه داد: اگر برای ماشینی که محموله را تحویل گرفته درکشورمقصد اتفاقی رخ دهد به دلیل اینکه فاقد پوشش بیمه‌ای است هیچگونه خسارتی دریافت نمی‌کند و صنعت بیمه باید روی این موضوع کار کند و با توجه به شرایط حال حاضر تمهیداتی درنظر بگیرد تا شرکت‌ها تا انتهای مسیر پوشش بیمه‌ای داشته باشند.

دبیرانجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ایران، تعداد اعضای انجمن متبوع خودرا  حدود 600 شرکت حمل و نقل بین المللی برشمرد و گفت: تعداد تردد بستگی به کشورهایی دارد که صادرات و واردات در آنها انجام می‌شود وبیشترین تردد مربوط به کشور ترکیه است.

ارسال نظر