شناسه خبر : 18174

خدمات روانشناسان از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیست

خدمات روانشناسان از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیست

موسس و دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز روانشناسی و مشاوره، به تشریح اهداف و فعالیت های این انجمن تازه تاسیس پرداخت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، احمدرضا فتوت،  به اهداف تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی مراکز روانشناسی و مشاوره اشاره کرد و گفت: هدف از تشکیل این انجمن، احقاق حقوق بر زمین مانده کسانی است که در این حوزه مشغول ارائه خدمات به مردم هستند، اما با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی با عنوان این مطلب که سازمان نظام روانشناسی از سال ۸۴ شکل گرفته و در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار عضو دارد، افزود: متأسفانه یکی از مشکلات در مسیر فعالیت روانشناسان، صدور پروانه فعالیت است که با تأخیر طولانی مدت انجام می‌شود. به طوری که تا کنون از جمع ۳۶ هزار عضو، فقط برای ۵ هزار عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، پروانه صادر شده است.

فتوت در ادامه با عنوان این مطلب که کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره ایجاد کسب و کار می‌کنند اما حمایت نمی‌شوند، گفت: از همین رو در صدد بر آمدیم تا با تشکیل انجمن صنفی کارفرمایی مراکز روانشناسی و مشاوره، به دنبال احقاق حقوق کارفرمایان و البته سایر روانشناسان باشیم.

وی تاکید کرد: این انجمن در گام اول و با توجه به اینکه اخیراً مجوز فعالیت از وزارت کار دریافت کرده است، اما توانستیم با رایزنی با یکی از بانک‌ها، وام ۲ درصد سود تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان را برای کلینیک‌های روانشناسی و مشاوره بگیریم.

فتوت با گلایه از چالش‌هایی که در گذشته در مسیر صدور اعطای پروانه برای فعالیت مراکز روانشناسی وجود داشت، گفت: در گذشته سازمان بهزیستی و سازمان ملی جوانان هم مجاز به صدور پروانه فعالیت روانشناسان بودند و در عین حال، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نیز پروانه صادر می‌کرد که تنها اقدام مثبت این سازمان در سال‌های گذشته، این بود که جلوی اقدام این دو سازمان برای صدور پروانه گرفته شود. به طوری که سازمان بهزیستی ملزم بود برای مراکز پروانه بدهد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای افراد پروانه فعالیت صادر می‌کند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز روانشناسی و مشاوره، با اشاره به خدمات روانشناسان به مردم که در راستای فعالیت حوزه سلامت تلقی می‌شود، افزود: متأسفانه خدمات روانشناسان از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار نیست. در حالی که وقتی تعرفه‌های روانشناسی تحت پوشش بیمه نباشد، احاد مختلف مردم امکان پرداخت تعرفه‌ها را ندارند. این در حالی است که تعرفه‌های خدمات روانشناسی در اروپا و آمریکا، چند برابر کشور ما است که بخشی از تعرفه‌ها را دولت‌های آنها پرداخت می‌کنند.

فتوت گفت: در اروپا تعرفه روانشناسی ۵۰ یورو است که بخشی از آن را دولت می‌دهد و در آمریکا و کانادا ۱۰۰ دلار است که بیشتر آن را دولت تقبل می‌کند.

وی با اشاره به شرایط جامعه و مشکلات سلامت روان، افزود: وقتی یک نفر بخواهد با تعرفه ۲۰۰ هزار تومان نزد روانشناس بیاید و نیاز به حداقل ۱۰ جلسه مشاوره داشته باشد، قطعاً دچار مشکل خواهد شد. لذا، این خدمات باید تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار بگیرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مراکز روانشناسی و مشاوره تاکید کرد: هدف ما از تشکیل این انجمن، احقاق حقوق کارفرمایان است تا مردم بتوانند خدمات بهتری دریافت کنند.

ارسال نظر