شناسه خبر : 18064

نیمی از اعضای سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی پروانه اشتغال دارند

نیمی از اعضای سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی پروانه اشتغال دارند

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: این سازمان ۳۶ هزار عضو دارد که ۱۸ هزار نفر آنان پروانه اشتغال داشته و از خدمات سازمانی بهره می‌برند و بقیه اعضا تنها از خدمات در محدوده وضعیت عضویت خود برخوردارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، فرامرز ذوقی افزود: ارجاع کار نظارت در سازمان نظام مهندسی فقط به اعضایی از این سازمان می تواند انجام گیرد که دارای صلاحیت نظارت در یکی از رشته های مصوب قانون نظام مهندسی باشند.

وی با بیان اینکه اطلاعات دقیقی از چندشغله بودن اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در دست نیست، گفت: ممکن است فردی عضو سازمان نظام مهندسی باشد اما از علایق دیگری نیز برخوردار باشد که منافاتی با شغل اصلی اش یا مغایرت های قانونی با شغل مهندسی نداشته باشد.

ذوقی اظهار داشت: مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان می توانند شغل دیگری نیز داشته باشند مشروط بر اینکه فعالیت آنان مغایر مقررات ملی ساختمان و قانون نظام مهندسی ساختمان نباشد و محدودیتی برای آنان ایجاد نکند، اما برخی مغایرتها نیز وجود دارد، به این معنا که شخصی عضو هیات مدیره یک شرکت است اما پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی نیز گرفته، این فرد نمی تواند کارمند باشد و بیمه اش از جای دیگری به غیر از سازمان نظام مهندسی پرداخت شود.

مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر رکود بازار مسکن در معیشت مهندسان گفت: بازار مسکن تابع عرضه و تقاضا است و زمانی که تقاضا برای مسکن زیاد باشد به تبع آن شرایط کاری بهتری برای مهندسان ایجاد می شود.

ذوقی افزود: زمانی که تقاضا برای مسکن کمتر شود، اثری مستقیم بر میزان کار و فعالیت مهندسان خواهد داشت و تبعا حجم کار آنان و درآمدشان کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید همیشه به دنبال یک راهکار مناسب برای کاهش تاثیرپذیری وضعیت کسب و کار مهندسان از بازار مسکن باشد و در این راستا اقداماتی نیز انجام گرفته است که به عنوان مثال در سال ۹۶ آزمایش بتن برای ساختمانهای گروه (ج) نیز الزامی شد در حالی که پیش از آن فقط برای ساختمانهای گروه (د) الزامی بود.

وی اظهار داشت: مقصود از ساختمانهای گروه (د)، آپارتمانهایی است که بیشتر از ۱۱ سقف داشته و یا زیربنای آن کمتر از پنج هزار مترمربع باشد، در مقررات ملی ساختمان اشاره مستقیمی نشده که انجام آزمایش های بتن برای چه نوع ساختمانهایی الزامی است.

مشاور سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در نظر دارد انجام آزمایش بتن را به ساختمان های گروه (ب) نیز گسترش تسری دهد که با تحقق این مهم طیف دیگری از مهندسان ساختمان زیر پوشش قرار می گیرند.

ذوقی اضافه کرد: ساختمانهای دارای هفت سقف نیز مشمول آزمایش مکانیک خاک هستند و باید مهندس مکانیک خاک یا شرکت ژئوتکنیک ذیصلاح برای کنترل خاک داشته باشند، این موضوع به ساختمانهای کوچکتر نیز قابل تسری است و بازه کاری برای مهندسان ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه ایجاد بازه کاری برای مجریان ذیصلاح نیز در حال پیگیری است، گفت: اکنون ساختمانهای ۶ سقف به بالاتر یا ساختمانهای دارای بیش از ۸۰۰ مترمربع زیربنا به بالا مشمول داشتن مجری ذیصلاح هستند، در مقررات ملی ساختمان این مرزبندی وجود ندارد که می شود با کسب مجوز از مراجع ذیصلاح مربوطه آن را به ساختمانهای کوچکتر تسری و کیفیت را ارتقا داد، با این مهم می توان بازه کاری برای مهندسین بیشتری ایجاد کرد.

ذوقی اظهار داشت: با تغییر نگرش در قراردادهای ارایه خدمات مهندسان می توان نوع خدمات مهندسی را تغییر و گسترش داد، به این معنا که مالک را به سمتی هدایت کرد که خدمات تخصصی را در موضوعات بیشتری از مهندسان مطالبه کند، این هدفی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان دنبال می کند.

وی بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان درصدد گسترش خدمات تخصصی و خدمات فنی در بستر ساختمانهای کوچکتری است که مغفول واقع شده و حساسیت روی آنها کمتر بوده است تا هم کیفیت ساخت این بناها افزایش یابد و هم طیف بیشتری از مهندسان در مسائل اجرایی و موضوعات این بخش دخیل شوند.

ارسال نظر