شناسه خبر : 17811

حذف پوشش بیمه‌ای داروی «فاویپیراویر»/افزایش قاچاق دارو

حذف پوشش بیمه‌ای داروی «فاویپیراویر»/افزایش قاچاق دارو

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از حذف پوشش بیمه‌ای داروی «فاویپیراویر» خبر داد و گفت: در حال حاضر کمبودی از این دارو در استان وجود ندارد، ضمن اینکه پزشکان استان هم اعتقادی به این دارو برای درمان کووید ۱۹ ندارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، کمبود دارو خبری است که هر از چند وقت یکبار، موجبات نگرانی بخشی از مردم را که بیمار دارند فراهم می‌کند که در این میان دلایل متعددی برای آن عنوان می‌شود که مطرح شدن نام یک نوع دارو در کمک به بهبود بیماران آنهم بیماران مبتلا به کووید 19 که تا کنون هیچ داروی مؤثری برای آن یافت نشده است از جمله این دلایل است.

قاچاق معکوس دارو دیگر دلیلی است که هر از چند وقت یکبار برای کمبود برخی از داروها عنوان می‌شود.

به هر حال دلیل کمبود دارو هر چه که باشد موجبات آزار و اذیت جسمی و روحی نیازمندان به آن را فراهم می‌کند که امیدواریم با اقدامات و البته پیش‌بینی لازم از این کمبودها پیشگیری شود.

مریم نوبرانی در گفت‌وگو در زنجان با توصیه به مردم برای استفاده صحیح و درست از داروها اظهار کرد: قبول دارم که برخی کمبودها به دلایل مختلف از جمله خارج از حوزه مدیریتی استان‌ها وجود دارد، ولی تلاش ما برای به حداقل رساندن این کمبودها است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی درست در حوزه غذا و دارو، افزود: مردم ضمن اینکه به منابع اطلاعات دریافتی خود توجه می‌کنند، مد نظر داشته باشند که قاچاق دارو افزایش یافته، بنابراین داروهای مورد نیاز خود را فقط از مراجع و داروخانه‌های مورد تایید تهیه کنند، چرا که اصالت داروهای خارج از شبکه مورد تایید نیست.

وی با بیان اینکه «تمزیوا» جزو داروهایی است که مورد استفاده بیماران کرونایی قرار می‌گیرد، افزود: این دارو در بین این بیماران هم، عده خاصی از آن استفاده می‌کنند که چون در مراکز درمانی تجویز می‌شود در آن مراکز هم وجود دارد.

نوبرانی با بیان اینکه داروی «ایورمکتین» کاربردهای خاص خودش را دارد و در دوره‌ای برای بیماران کرونایی هم مورد استفاده قرار گرفت، افزود: در حال حاضر کمبودی در مورد این دارو گزارش نشده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از حذف پوشش بیمه‌ای داروی «فاویپیراویر» خبر داد و گفت: در حال حاضر کمبودی از این دارو در استان وجود ندارد، ضمن اینکه پزشکان استان هم اعتقادی به این دارو برای درمان کووید 19 ندارند.

وی با بیان اینکه «مفنامیک اسید» جزو داروهای ضد استروئیدی است، ادامه داد: هر چند مدت‌ها است کمبود این دارو وجود دارد، ولی نگرانی خاصی هم متوجه این کمبود نیست چرا که داروی مورد استفاده روتین نیست، هر چند مردم به اشتباه بسیار سراغ این دارو می‌روند و دلیل اینکه نباید نگران باشیم این است که داروی جایگزین این نوع به وفور وجود دارد

نوبرانی با تاکید بر اینکه داروهای «تتراسایکیلین کپسول و داکسی سایکیلین کپسولیک، داروهایی با کاربرد بسیار خاص است، ادامه داد: در برهه‌ای از این  دارو برای درمان کووید 19 استفاده شد ولی در حال حاضر از پروتکل درمانی حذف شده و شاید این کمبود به خاطر افزایش تقاضا برای آن روی داده است و باید بگویم که این دارو هم جایگزین دارد.

ارسال نظر