شناسه خبر : 17751

یارانه حق بیمه رانندگان جدید حذف شد

یارانه حق بیمه رانندگان جدید حذف شد

دبیر انجمن صنفی رانندگان در جلسه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهان قرار گرفتن رانندگان جاده جزو مشاغل سخت و زیان‌آور شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، هاشم مظاهری دبیر انجمن صنفی رانندگان امروز در نشست تخصصی انجمن‌های صنفی کارگری که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل وزارتخانه برگزار شد، گفت: برای اولین‌بار است که نام رانندگان و صنف آنها در حضور وزیر برده می‌شود، ما از سال 1397 در پی اعتراض رانندگان و نفوذ برخی افراد دو تابعیتی و غریبه دچار مشکل شدیم. برخی تشکل‌های صوری برای انتخابات انجمن رانندگان شرکت کردند و متأسفانه طی 20 سال کسی در رأس تشکل رانندگان قرار گرفت که حتی یکبار پشت غربیلک ماشین ننشسته بود، بنابراین خواهان این هستیم اساسنامه صنفی انجمن رانندگان را تغییر دهید.

وی افزود: با وزارت صنعت و وزارت راه و شهرسازی در مورد عدم اجرای قوانین و عدم نظارت و کنترل بر بازار لوازم جانبی مورد نیاز رانندگی مشکل داریم. از وزیر می‌خواهیم وقتی را اجازه دهد تا مسائل صنفی خودمان را بازگو کنیم.

دبیر انجمن صنفی رانندگان عنوان کرد: متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی در بحث سخت و زیان‌‌آور بودن شغل رانندگی جاده‌ای مقاومت می‌کند و ما از مسئولان بهداشت کار و حفاظت و ایمنی فنی می‌خواهیم بحث سخت و زیان‌آوری رانندگی جاده‌ها را مطرح کنند. کدام کارگر مانند راننده 30 سال حق بیمه می‌پردازد، در حالی که 20 سال از کانون گرم خانواده دور باشد. هر صنفی اگر سر کار می‌رود، در کنار خانواده است و یا شیفتی اگر کار کند یک شب در میان در کنار خانواده اس،ت اما رانندگان  اکثراً در جاده هستند.

مظاهری اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی از سال 1372 به ما گفته بود حق بیمه رانندگان را به معتمد سازمان بدهید و بعد از 25 سال به رانندگان می‌گوید حق بیمه شما به سازمان تأمین اجتماعی نرسیده است در این وسط تقصیر راننده چیست که حق بیمه به تأمین اجتماعی نرسیده است. 

وی افزود: قبلاً در قانون بودجه یارانه‌ای برای حق بیمه رانندگان قرار داده شده بود که در بودجه 1400 لغو شده و یارانه حق بیمه رانندگان جدید الان حذف شده است. از سال 1397 بحث بیمه رانندگان دچار مشکل شده و ما دنیایی از حرف و مشکلات داریم که از وزیر می‌خواهیم وقتی برای رانندگان جاده در نظر بگیرند.

در این مراسم همچنین قزل‌سفلو نماینده انجمن صنفی استادان حق‌التدریس دانشگاه گفت: جامعه استادان حق‌التدریس کشور مظلوم‌ترین هستند 30 هزار استاد حق‌التدریس در کشور داریم که 70 درصد آنها حتی شرایط ازدواج پیدا نمی‌کنند چون ما از اصلاً بیمه نداریم، امنیت شغلی نداریم و در حال حاضر 56 درصد از حق‌التدریسان به خارج مهاجرت می‌کنند. کسانی که سال‌ها دانشگاه رفته‌اند، دکتر شده اند و الان مجبور هستند با شرایط بسیار ابتدایی بدون بیمه حق‌التدریس کنند

وی گفت: 313 مؤسسه آموزش عالی در کشور داریم که 50 درصد آنها فاقد هیأت علمی هستند از 50 درصد بقیه هم برخی از افراد بازنشسته به کار گرفته‌اند تا بیمه ندهند. حتی وزارت علوم تشکل رسمی کانون استادان حق‌التدریسی را به رسمیت نمی‌شناسد در حالیکه آموزش زیربنای هر کشور است. اگر جوانان ناامید شود برای کشور فاجعه است.

قزل‌سفلو خاطرنشان کرد: ما دوست داریم در تعامل بین وزارت کار و وزارت علوم مشکلات استادان حق‌التدریس حل شود. اگر برای کارمندان تورم ایجاد می‌شود حقوق آنها بالا می‌رود، اما  امروز یک حق‌التدریسی اگر هفت میلیون تومان هم بگیرد، نمی‌تواند زندگی خود را به درستی اداره کند. 

همچنین خادمی‌زاده نماینده یکی از تشکل‌های کارگری در این جلسه گفت: بحث فسادستیزی در این دولت مطرح می‌شود و وزیر تعاون به عنوان یک فرد فسادستیز خود را معرفی کرده است. در خانه حمل‌ونقل 15 تشکل صنفی، 340 انجمن صنفی حضور دارند و جمعاً 712 تشکل صنفی عضو خانه حمل‌ونقل کشور هستند که در زمان آقای رحمتی وزیر اسبق راه و ترابری ایجاد شده است. 

خادمی‌زاده عنوان کرد: آنچه موجب فساد می‌شود انجمن‌های صوری هستند که در استان‌ها هرچه آدم ضعیف در ادارات هستند و جای در اداره کل ندارند آنها را به تشکل‌ها می‌فرستند و تشکل‌های صوری درست کرده‌اند. اگر افراد بازنشسته را به کانون عالی بازنشستگان تحمیل کرده‌اند باید آنها را با رأی دیوان عدالت اداری از تشکل‌ها جدا کنیم.

ارسال نظر