شناسه خبر : 17681

عمر مفید یک ساختمان در ایران یک چهارم کشورهای توسعه‌یافته است

عمر مفید یک ساختمان در ایران  یک چهارم  کشورهای توسعه‌یافته است

رئیس سازمان ملی استاندارد از کم فروشی تولیدکنندگان نوشابه، ماکارونی و خرما و همچنین بالابودن آلایندگی بنزین و گازوئیل تولیدی در کشور خبر داد و گفت: عمر مفید ساختمان ها در ایران ۲۷ سال و در کشورهای پیشرفته ۱۰۰ سال است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، غلامرضا شریعتی در یک نشست خبری با بیان اینکه عمر مفید ساختمان‌های کشور باید ارتقا یابد، اظهار داشت: در سال 54 متوسط عمر مفید یک ساختمان در ایران و کشورهای توسعه‌یافته 27 تا 30 سال بود. در حال حاضر این نرخ برای ایران همچنان 27 سال است ولی در کشورهای پیشرفته به 100 سال رسیده است.

وی تأکید کرد: این اتفاق به معنی هدررفت منابع کشور است و به این ترتیب یک ساختمان را باید 2.5 بار تجدید بنا کنیم در حالی که هزینه این کار می‌توانست صرف ارتقاء سطح زندگی شود. 

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در این رابطه تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان نظام مهندسی کشور منعقد کرد‌ه‌ایم، افزود: کیفیت مصالح ساختمانی و استفاده استاندارد از آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که در این زمینه ساماندهی مصالح مشمول استاندارد اجباری، همکاری در آموزش مقررات ملی ساختمان و تعامل با نهادهای ذیربط مانند وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها باید صورت گیرد. 

به گفته وی، امسال 7 هزار و 67 مورد بازرسی فنی از واحدهای تولید مصالح ساختمانی صورت گرفته و 7 هزار و 54 مورد نمونه‌برداری از کالا انجام شده است که 1868 تذکر و اخطار صادر شده، 161 مورد تعلیق پروانه استاندار و 1470 مورد ابطال پروانه استاندارد کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی صورت گرفته است. 

* فاصله کیفی بنزین و گازوئیل با معیارهای استاندارد

شریعتی در ادامه در مورد تحلیل نتایج اندازه‌گیری کیفیت بنزین و نفت گاز در کشور نیز گفت: نتایج نمونه‌برداری‌ها برای سال 99 از سوی وزارت نفت هنوز ارائه نشده است، در حالی که این وزارتخانه مکلف است نتایج آزمون‌های خود را به سازمان استاندارد ارائه کند.

وی افزود: در عین حال، سازمان استاندارد نمونه‌برداری‌های لازم و ارزیابی کیفی بنزین و نفت گاز را برای سال 99 انجام داده که هر چند شاهد بهبود کیفیت بنزین در سال 99 نسبت به سنوات قبل بوده‌ایم اما همچنان بنزین تولیدی در تطبیق کامل با استانداردها در برخی آیتم‌ها فاصله دارد. 

وی توضیح داد: در مورد میزان آروماتیک‌ها،‌ بنزن، گوگرد و سرب در کلان‌شهرها با معیارهای استاندارد منطبق بوده‌ایم اما در مورد سایر شهرها در خصوص پارامتر گوگرد بالاتر از سطح استاندارد قرار داشتیم. 

رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: عدد اکتان در بنزین معمولی و سوپر در همه شهرها اعم از کلان‌شهرها و سایر شهرها منطبق با استاندارد نبوده است که در این زمینه مکاتباتی انجام شده اما پالایشگاه‌ها عنوان کردند که میزان اکتان در بنزین تولیدی آنها با عدد استاندارد مطابقت دارد که البته هنوز نتایج آن به دست ما نرسیده و ارزیابی ما از آزمون بنزین‌های توزیعی در پمپ بنزین‌ها صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه در مورد نفت گاز (گازوئیل) روند رو به بهبود نبوده است، گفت: در برخی پارامترها مانند گوگرد، روان‌کنندگی، نقطه عطف و تقطیر بالاتر از حد استاندارد قرار داشتیم و در خصوص پارامتر آلایندگی گوگرد نیز اختلاف قابل توجهی به ویژه در نفت گاز معمولی و حتی نفت گاز یورو4 با معیارهای استاندارد داشته‌ایم. 

وی تأکید کرد: اگر این شرایط ادامه یابد سهم آلایندگی سوخت در زمستان بالاتر خواهد رفت. 

* پلت فرم قدیمی بسیاری خودروها استانداردهای جدید را پاس نمی کند

شریعتی در ادامه در مورد وضعیت رعایت استانداردها در صنعت خودروسازی گفت: در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای عالی استاندارد مصوب شد چهار یا پنج مورد از استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو به دلیل تحریم‌های اعمال شده، تعلیق شوند که شامل مواردی مانند نشانگر فشار باد تایر، نشانگر تعویض دنده و سیستم هشدار انحراف از مسیر می‌شد. 

وی ادامه داد: در حال حاضر پلت فرم قدیمی بسیاری از خودروها در رعایت استانداردهای جدید با مشکل روبه‌رو است که باید نسبت به جایگزینی آنها اقدام شود. 

وی با بیان اینکه بیش از هزار استاندارد ملی در حوزه خودرو و حمل و نقل تدوین شده است، گفت:‌ علی‌رغم وجود برخی اقدامات شرکت‌های خودروساز در زمینه تحقیق و توسعه، همچنان در اجرای استانداردها فاصله با استانداردهای روز دنیا وجود دارد. 

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه در مورد خودروهای سنگین و نیمه سنگین همه استانداردهای مصوب به جز تعلیقی‌ها اجرا می‌شود، گفت: خودروهای سواری پرتیراژ 81 استاندارد را رعایت می‌کنند اما در مورد  خودروهای کم‌تیراژ که به صورت سی‌کی‌دی وارد می‌شوند، 85 استاندارد مصوب رعایت می‌شود. 

* کم‌فروشی در نوشابه، ماکارونی و خرما

وی در ادامه با انتقاد از برخی تخلفات در زمینه وزن و حجم غذایی بسته‌بندی تولیدی در کشور، گفت: اجرای طرح کنترل وزن و حجم مواد غذایی را شروع کردیم که هنوز تکمیل نشده اما در عرضه برخی مواد غذایی شاهد کم فروشی هستیم که به متخلفین هشدار می‌دهیم و در صورت ادامه این روند با آنها برخورد خواهیم کرد. 

وی با بیان اینکه کم‌فروشی در مورد نوشابه، ماکارونی و خرما اتفاق افتاده است، گفت: از تولیدکنندگان برای اصلاح این روند تعهد خواهیم گرفت.

* تدوین و اجرای نظام جامع کیفیت کشور

شریعتی در ادامه با بیان اینکه تدوین و اجرای نظام جامع کیفیت کشور در حال انجام است، اظهار داشت: اجرای این برنامه در 28 فاز و به مدت 30 ماه پیش‌بینی شده که شامل تدوین نقشه راه کیفیت کشور، تهیه راهبرد ملی کیفیت کشور، تدوین مدل ارزیابی کیفیت در دستگاه‌ها و همچنین تدوین و طراحی مدل سنجش نرخ کیفیت کالا و خدمات در کشور می‌شود. 

وی ادامه داد: کیفیت نیز باید مانند نرخ تورم و نرخ رشد اندازه‌گیری و اعلام شود که این کار در کشورهای دیگر در حال انجام است. 

شریعتی با بیان اینکه تهیه پلت فرم نرم‌افزاری برای سنجش نرخ کیفیت کالا و خدمات در کشور از جمله محورهای نظام جامع کیفیت کشور است، گفت: این برنامه به کارفرمایی سازمان ملی استاندارد، با نظارت پژوهشگاه ملی استاندارد و پیمانکاری دانشگاه صنعتی شریف انجام می‌شود تا نقشه راهی در کیفیت و توسعه آن در دستگاه‌های مختلف کشور باشد. 

رئیس سازمان ملی استاندارد همچنین با اشاره به تدوین سند جامع نظام استانداردسازی کشور، گفت: این نظام دربرگیرنده سیستم زیرساخت کیفیت و دریافت‌کننده خدمات است و افزایش ایمنی، اطمینان و رضایت مندی ذی نفعان، کمک به رشد اقتصادی و همچنین توسعه زیرساخت‌های ملی کیفیت در طی 5 سال از جمله اهداف کلان تدوین این سند است. 

وی در ادامه با بیان اینکه 25 هزار و 780 میلیون گواهی واردات صادر کرده‌ایم، گفت: 68 مورد آن عدم انطباق با استاندارد داشته که 40 درصد به مواد غذایی، 19 درصد به شیرآلات و بقیه نیز به لوازم الکتریکی و مصنوعات چرم مربوط است.

شریعتی با اشاره به اینکه 9 هزار و 800 گواهی صادرات توسط استاندارد صادر شده که 37 مورد عدم انطباق داشته است، ادامه داد: ارزش واردات 32 هزار میلیارد و ارزش صادرات نیز حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است. 

برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوزه ای با عنوان «مبازه واقعی با گرانفروشی وکم فروشی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

ارسال نظر