شناسه خبر : 17384

مسیر تحول صنعت بیمه از توجه به نیازهای مشتری و طراحی محصولات جدید می گذرد

مسیر تحول صنعت بیمه از توجه به نیازهای مشتری و طراحی محصولات جدید می گذرد

مسیر تحول صنعت بیمه از توجه به نیازهای مشتری و طراحی محصولات جدید ،حمایت از شبکه فروش و همراهی با استارتاپ ها می گذرد

به گزارش چابک آنلاین به نقل از بیمه کارآفرین،زمانی که شبکه فروش و کارکنان یک شرکتی سهامدار آن شرکت باشند ،نه تنها ضرری متوجه شرکت بیمه نخواهد بود بلکه این امر سبب می شود تا شبکه فروش با انگیزه بیشتری به فعالیت ادامه دهند.

بیمه کارآفرین از جمله شرکت‌هایی است که در حوزه استارتاپ‌ها و دیجیتالی کردن فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت در بیمه نگاه ویژه داشته و تلاش می کند تا در این حوزه خاص باشد.

به گزارش بانکداری ایرانی ، مدیران این شرکت در تلاش هستند که با نگاه مثبتی که به فضای دیجیتالی دارند همکاری را در این حوزه گسترش دهند و معتقد هستند که تلاش در جهت ایجاد سد در برابر اینشورتک ها با هدف حذف آنها از بازار نتیجه ای جز تلف کردن وقت و هزینه نخواهد داشت.

اگر محصولی به بازار عرضه کنیم که قیمت تمام شده آن برای شرکت از اهمیت بالائی برخوردار نباشد و صرفا برای کسب پرتفوی بالاتر و برند سازی شرکت انجام شود ، نه تنها برای آن شرکت اعتباری کسب نخواهد شد بلکه موجبات عدم اعتماد مردم برای کل صنعت بیمه را ایجاد خواهد نمود.

علیرضا حجتی، عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین، با بیان مطالب فوق، در خصوص ارائه محصول جدید در صنعت بیمه اظهار کرد: برای شروع بحث باید این سوال مهم را مطرح کرد که آیا صنعت بیمه در بازاریابی، فرهنگ سازی و جذب مخاطب جدید موفق بوده است یا خیر؟ بررسی و مطالعه ضریب نفوذ بیمه در حوزه‌های مختلف مشخص می کند که چه اندازه پیشرفت داشته ایم. ضریب نفوذ بیمه در بیمه‌های زندگی 0.4 درصد است در بخش بیمه غیر زندگی نیز 2.3 درصد است. پس توفیق چندانی در حوزه‌های مختلف شکل نگرفته است.بنابراین شرکت های بیمه نتوانسته اند که محصولات خود را به صورت مفید و کارآمد به مشتریان عرضه کنند و مردم هنوز رقبتی برای خرید برخی از محصولات ندارند. اینکه برخی مطرح می‌کنند که می‌شود هر ماه یک محصول جدید به بازار عرضه شود، چندین وجه مثبت و منفی دارد. وقتی محصولی را طراحی می کنیم باید بر طبق نیاز مشتری ، محصول طراحی و پردازش شود و برای این امر باید با انجام تحقیقات بازار و تعیین دقیق خواست و انتظار مشتری از محصول( بر پایه نیازهای شناسایی شده مشتری) محصول مورد نظر طراحی شود و با استفاده از آمار و احتمالات موجود میزان تقاضا در بازار پیش بینی گردد و پیش از عرضه محصول در بازار می بایست در ابتدا آموزش های لازم در خصوص پوشش ها ، استثنائات و فرایند دریافت خسارت به شبکه فروش داده شود تا از ارائه اطلاعات اشتباه توسط شبکه فروش به بیمه گذاران جلوگیری گردد و موجبات عدم اعتماد به محصول و به تبع آن شرکت طراح محصول و صنعت بیمه فراهم نگردد. و در نهایت نسبت به عرضه محصول در بازار به صورت آزمایشی با رعایت اصل سود آوری و قیمت تمام شده به بازار اقدام شود.

او افزود: وقتی محصولی بی کیفیت و بدون پشتوانه تحقیق و بررسی به بازار عرضه می شود و بعد از مدتی با توجه به ضعف های آن فروش محصول متوقف می گردد، ضربه بسیار مهلکی به صنعت بیمه وارد می شود و نگرش جامعه به صنعت بیمه منفی شده و نوعی بی اعتمادی در آحاد جامعه نسبت به مقوله بیمه شکل می گیرد.

حجتی در مورد ریسک های نوظهور و برنامه بیمه کارآفرین در این زمینه گفت: پاندمی کرونا برای صنعت بیمه و منجمله برای شرکت بیمه کارآفرین در ابتدا یک چالش بزرگ بود، و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری پیش بینی خسارات آن مشکلاتی را برای شرکت های بیمه ایجاد نمود و در مجموع آمادگی لازم برای مواجه شدن با این موضوع وجود نداشت. لکن با گذشت زمان توانستیم به منظور حمایت از بیمه گذاران ، این ریسک را پوشش دهیم و حتی در بیمه های عمر و سرمایه گذاری پوشش هایی را در این رابطه به بیمه نامه ها اضافه نمودیم.

حجتی در مقابل این پرسش که آیا استارتاپ ها برای صنعت بیمه تهدیدی جدی است یا فرصتی برای افزایش ضریب نفود، پاسخ داد: درشرکت بیمه کارافرین اعتقاد بر این است که آینده صنعت بیمه بر پایه تکنولوژی و فن آوری اطلاعات خواهد بود و استارتاپ ها و اینشورتک ها می توانند نقش اساسی در کنار شبکه فروش ایفا نمایند البته این امر مستلزم تنظیم قوانین و مقرراتی است که بتواند منافع تمام ذینفعان را در برگیرد.

در واقع فعالیت استارتاپ ها بدون همکاری شبکه فروش معنی نخواهد داشت و می توان گفت که این دو مکمل همدیگر هستند ونباید از فعالیت این شرکتها اظهار نگرانی نمود. نکته دیگری که باید به آن توجه نمود این است که با شروع فعالیت استارتاپ ها و اینشورتک ها فضای کسب و کار رنگ دیگری به خود می گیرد.

وی در خصوص اقدامات بیمه مرکزی در خصوص استارتاپ ها و موانع ایجاد شده گفت: در گذشته و در ابتدای امر، استارتاپ ها بدون هیچ ضابطه ای وارد بازار بیمه شده و با شرکت ها همکاری می کردندو تا حدودی باعث آشفتتگی در بازار بیمه شدند،که در این مرحله بیمه مرکزی ورود نکرد، پس از گذشت حدود دوسال از ورود این شرکتها و شکایت شبکه فروش به وجود برخی بی نظمی ها در بازار ، بیمه مرکزی به موضوع ورود نمود و با تنظیم قوانینی تصمیم به ضابطه مند نمودن فعالیت این شرکتها گرفت. اگر چه آیین نامه های ارائه شده نیاز به بررسی مجدد و اصلاحات دارد لکن نقشه راهی را برای فعالیت استارت آپها فراهم می نماید.

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین پیشنهاد کرد: برای حل این گونه مشکلات باید کمیته ای متشکل از مدیران و شبکه فروش، بیمه مرکزی و حتی استارتاپ ها تشکیل شود و با اجماع همه نقش آفرینان در این بازار چارچوب دقیقی جهت قوانین و مقررات تدوین گردد.

علیرضا حجتی در خصوص سهامدار کردن شبکه فروش در شرکت های بیمه گفت: زمانی که شبکه فروش و کارکنان یک شرکتی سهامدار آن شرکت باشند ،نه تنها ضرری متوجه شرکت بیمه نخواهد بود بلکه این امر سبب می شود تا شبکه فروش با انگیزه بیشتری به فعالیت ادامه دهند. و از آنجایی که علاوه بر دریافت کارمزد از سود سهام نیز منتفع خواهند شد دقت بیشتری در زمان انتخاب ریسک و فروش بیمه نامه خواهند داشت و تلاش خود را معطوف به عرضه بیمه نامه هایی خواهد نمود تا ریسک مناسب تری داشته و برای شرکت سودآوری حداقلی داشته باشد و این موضوع سبب می شود تا ریسک ها به گونه اثربخش تری نسبت به قبل کنترل و مدیریت گردد. دراین حالت همه برنده خواهند بود ، نماینده و کارگزاران از یک طرف و سهامداران و کل ذینفعان از سوی دیگر.

البته این امر نه به صورت کامل که در بالا مطرح شد ولی تا حدودی در آئین نامه بیمه مرکزی بعنوان سود مشارکت در منافع نمایندگان پیش بینی شده است ولی طرح موضوع فوق کمک شایانی در تحقق اهداف شرکتهایی خواهد نمود که ملاک آنها سودآوری باشد.

ارسال نظر