شناسه خبر : 17209

نیاز سالانه کشور ١٠٠ هزار دستگاه ویلچر است

نیاز سالانه کشور ١٠٠ هزار دستگاه ویلچر است

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با اشاره به اینکه نیاز سالانه کشور ١٠٠ هزار دستگاه ویلچر است که حدود ٧٠ درصد آن توسط دولت تأمین می‌شود، گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی متعهد شدیم که حدود ۳۰ درصد باقیمانده نیاز ویلچر معلولان نیازمند در کشور را تأمین و اهدا کنیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سید عبدالله ارجاعی امروز در مراسم آغاز فاز اجرایی طرح «مثبت حرکت» بنیاد ۱۵ خرداد وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام که به‌منظور اهدای ۲۷ هزار ویلچر به معلولان در مناطق محروم و کم‌‌برخوردار کشور در  روستای قلعه‌بالا مرکز بخش فرح‌دشت کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در سال ۱۳۶۰ برای کمک به محرومین و مستضعفین تأسیس شد و در طول ۴۰ سال فعالیت موفق شد تا قسمتی از نیازهای جامعه هدف خودش را تأمین کند.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با بیان اینکه در دوره جدید فعالیت با دستور رهبر معظم انقلاب بنیاد تحت اشراف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام قرار گرفت، افزود: ۱۳ سرفصل کاری توسط مدیران بنیاد تهیه و به مدیران ذی‌ربط پیشنهاد شد که از این میان سه سرفصل تأیید و ابلاغ شد، به‌طوری‌که در ادامه بنیاد ۱۵ خرداد در زمینهٔ جوانی جمعیت و کمک به تولید نسل، کمک به‌سلامت جامعه هدف و در عمران اجتماعی در حاشیه‌ها نیز فعال خواهد بود.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های در حال اجرای این نهاد در مدت کوتاه ۷ ماهه گذشته ابراز کرد: طرح «مثبت زندگی» اولین طرحی است که به‌منظور کمک به درمان ناباروری ۱۰ هزار زوج نابارور در مناطق محروم در دست اجرا است و افرادی که جزو دهک‌های یک تا سه درآمدی هستند، می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

ارجاعی دومین طرح در حال اجرا را کمک به زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند، دانست و تأکید کرد: در ۵۰ شهری که از نظر جمعیتی در حال سقوط هستند و نرخ باروری آن به سمت صفر نزدیک می‌شوند، ۱۰ هزار زوجی که تمایل به فرزندآوری دارند در این ۵۰ شهر کشور شناسایی شده‌اند که تحت کمک‌ها و حمایت‌هایی این بنیاد قرار می‌گیرند.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد در خصوص حمایت از زوج‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند، یادآور شد: بر این اساس مادر به‌محض تولید فرزند یک‌میلیون تومان هدیه تولد دریافت می‌کند، برای کودک متولدشده دو میلیون تومان تا سن ۱۸ سالگی سرمایه‌گذاری می‌شود و بعد از آن عواید ناشی از آن شامل ارزش‌افزوده و اصل دارایی تقدیم جوان ۱۸ ساله می‌شود، مادر و کودک به مدت یک سال از بدو تولد بیمه تکمیلی درمان می‌شوند و پدر خانواده هم برای تأمین مایحتاج کارت با اعتبار چهار میلیون تومان به‌صورت نقد و ۶ میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند.

وی در ادامه طرح «مثبت حرکت» را سومین طرح این نهاد عنوان کرد و گفت: یکی از مسائلی که بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام پیگیری می‌کند، کمک به معلولان محروم در سطح کشور است که در این راستا با تفاهم‌نامه‌ای با سازمان بهزیستی منعقد شده است که به موجب آن متعهد به تأمین و اهدای ۲۷ هزار ویلچر به افراد معلول در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور شده‌ایم.

ارجاعی با تأکید بر اینکه سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه ویلچر نیاز معلولان محروم در کشور است، ابراز کرد: حدود ۷۰ درصد این نیاز ویلچر توسط دولت و از طریق سازمان حمایتی بهزیستی تأمین می‌شود و ۳۰ درصد دیگر کمبودی است که در سال گذشته رقم آن حدود ۲۷ هزار دستگاه ویلچر بود.

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ادامه داد: بنیاد ۱۵ خرداد با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی منعقد کرد، مقرر شد این میزان کسری را با مشارکت خیرین و کمک مردم جبران کند و امروز نیز مراسم با اهدای ۱۸ دستگاه ویلچر به معلولان نیازمند در کاشمر این طرح را آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه ساخت و تولید هر دستگاه ویلچر ۱۶ میلیون ریال است و توسط سیستم‌های متعلق به معلولان در سطح کشور ساخته می‌شود و کاملاً ایرانی است، خاطرنشان کرد: از تمامی خیرین و مردم نوع‌دوست ایران دعوت می‌کنم با مراجعه به سامانه جامع خدمات بنیاد ۱۵ خرداد www.1542.ir در زمینه تأمین مبلغ مالی ویلچرها کمک و همراهی کنند.

در ادامه مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به خطبه ۵۲ نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر گفت: نگاه انسان دوستانه حضرت علی(ع) در جریان مدیریتی و افرادی که برای زندگی مستقل نیاز به توجه ویژه حاکمیتی دارند، است.

مسعود فیروزی با بیان اینکه نگاه دین ما نسبت به افراد دارای معلولیت یک نگاه مترقی است و انجام چنین حرکت‌هایی که به‌منظور کمک و حمایت از جامعه معلولان می‌شود، باعث شور و شعف است، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تهیه اقلام توان‌بخشی علاوه بر اینکه سخت است، هزینه‌های کمرشکنی به سبد خانواده افراد دارای معلول تحمیل می‌کند، به‌طوری‌که حتی در سازمان بهزیستی باوجود اعتبارات گزافی که در نظر گرفته می‌شود بازهم برای یک سال تهیه ۲۷ هزار ویلچر کاری است که به‌سختی می‌توان به آن دست‌ یافت.

وی حرکت بنیاد ۱۵ خرداد در تأمین و اهدای ۲۷ هزار دستگاه ویلچر را یک حرکت جهادی و انسان‌دوستانه دانست و تأکید کرد: منتظر اتفاقات مشابه در حوزه لوازم موردنیاز ناشنوایان و نابینایان شامل سمعک، باطری سمعک، عصا و واکر هستیم، چرا که معتقدیم کسی که حرکت اول را با ۲۷ هزار می‌زند حتماً در حرکت‌های بعدی رکوردی بالاتر از ۳۰ هزار خواهد زد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به وجود ۱۳۰ هزار فرد دارای معلولیت در خراسان رضوی یادآور شد: ۴۰ درصد جمعیت دارای معلول در استان که حدود ۵۵ هزار نفر را شامل می‌شود دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند که از این تعداد حداقل ۱۰ هزار نفرشان نیاز به ویلچر دارند.

فیروزی عنوان کرد: اگرچه تاکنون بهزیستی در قالب اعتبارات دولتی تلاش و سعی کرده تا معلولان خیلی پشت نوبت معطل نباشند، اما به دلیل محدود بودن منابع برخی از نیازها برآورده نشده است که مطمئن هستیم با حرکت مدیران جهادی و جوان این کار محقق می‌شود.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم ۱۸ دستگاه ویلچر به‌صورت نمادین برای اهدا به معلولان نیازمند در مناطق شهری و روستایی کاشمر تحویل نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی شد.

ارسال نظر