شناسه خبر : 15262

منابع درآمدی تامین اجتماعی از محل بیمه کارگران ساختمانی محدود نیست

منابع درآمدی تامین اجتماعی از محل بیمه کارگران ساختمانی محدود نیست

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در ارتباط با مشکلات بیمه‌ای کارگران توضیح داد: زمانی که موضوع اصلاح ماده ۵ در کمیسیون‌های مجلس مطرح شد، تامین اجتماعی، کارفرمایان و کارگران هرکدام ایده‌های خود را در کمیته‌ای تخصصی مطرح کردند.

به گزارش چابک آنلاین، هادی ساداتی، افزود: پس از مطرح شدن اصلاحیه در کمیسیون‌های مختلف مجلس، نگاه‌های یکجانبه بر علیه آن وجود داشت. به طور قطع و یقین، خواسته‌های گروه‌های کارگری در این اصلاحیه مدنظر قرار نگرفت و مهجور ماند. در حال حاضر، اصلاح ماده ۵ متوقف شده است. اگرچه کلیات اصلاحیه در مرحله اول در کمیسیون اجتماعی رای آورد اما جزئیات آن اعلام نشده است. آنچه که مشخص است، اطلاع موثقی در ارتباط با این موضوع در دسترس نیست.

به گفته این فعال کارگری، پیشروی جلسه به نفع کارگران نبوده و نمایندگان کارگری که در جلسه نهایی حضور داشته‌اند در اعتراض به تمصمیمات گرفته شده جلسه را ترک می‌کنند.

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور تشریح کرد: سازمان تامین اجتماعی درنظر دارد تا به روال قبلی خود درخصوص کارگران صنعت ساختمان ادامه دهد. سازمان تامین اجتماعی تنها به دنبال تغییر منابع درآمدی خود است و هدف دیگری ندارد. آنچه از مباحث مطرح شده به نظر می‌رسد، عملکرد، دستورالعمل‌ها و قوانین کوچک‌ترین تغییری نخواهند کرد.

ساداتی در ارتباط با منابع درآمدی سازمان توضیح داد: منابع درآمدی سازمان از محل بیمه کارگران ساختمانی به صورت مستقیم تامین می‌شود. اگر کسری بودجه سازمان تامین شود بازهم هیچ تغییری در نحوه ارئه خدمات برای کارگران ساختمانی حاصل نخواهد شد و هیچ خدماتی از سوی سازمان برای کارگران ساختمانی درنظر گرفته نشده و تمامی مولفه‌ها بر علیه شاغلان این صنف خواهد بود. تنها امتیازی که برای کارگران ساختمانی درنظر گرفته شده معافیت از پرداخت حق فرانشیز است.

وی بیان کرد: محدودیت‌ها و نامهربانی‌ها علیه کارگران ساختمانی محدود نیست. غرامت ایام بیماری نیز به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد. این موضوع به این معناست، اگر یک کارگر ساختمانی دچار بیماری شود، سازمان تامین اجتماعی هیچ تعهدی درقبال پرداخت غرامت ندارد. کارگران در صورتی می‌توانند از غرامت ایام بیماری استفاده کنند که کارفرما از بیمه مکمل برخوردار باشد و حادثه در حین کار اتفاق بیافتد.

منابع درآمدی سازمان از محل بیمه کارگران ساختمانی، محدود نیست

نائب رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در جهت بهبود وضعیت کارگران توضیح داد: من در جلسه‌ای که با آقای قالیباف داشتم از او درخواست کردم تا با تحقیق و تفحص چگونگی عملکرد سازمان تامین اجتماعی در قبال بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کنند. ما فعالان کارگری به دنبال پاسخ به این پرسش «منابع مادی سازمان که از محل دریافتی کارگران ساختمانی تامین می‌شود، در کدام راه صرف می‌شود؟» هستیم.

وی بیان کرد: این نهاد اجتماعی محاسبات مختص به خود را دارد که به هیچ وجه مورد پذیرش ما نیست. محاسبات سازمان به تنهایی و به صورت یکجانبه ارائه شده است. به طور قطع و یقین، تمامی اظهارات سازمان درست نیست، فعالان کارگری و ذی‌نفعان سازمان نیز نظارت خود را ارائه می‌دهند که قابل احترام و درست است. بیمه‌شدگان بخشی از منابع مادی خود را به حساب صندوق تامین اجتماعی واریز می‌کنند، این واریزی‌ها امانتی در نزد سازمان برای دوران بازنشستگی و بیماری است.

ساداتی اظهار داشت: اگرچه منابع درآمدی سازمان از محل بیمه کارگران ساختمانی محدود نیست ولی مصارف بیمه کارگران ساختمان محدود است. اگر این منابع بازهم پاسخگوی تمام کارگران ساختمانی نیست ما به اصلاح ماده ۵ کمک می‌کند. سازمان تامین اجتماعی نمی‌خواهد به تعهدات خود عمل نکند ولی به فکر افزایش منابع درآمدی خود است. هیچ گروه و قانونی، چنین موضوعی را قبول نخواهد کرد.

ارسال نظر