جزیره خارک با زمین‌لرزه ۳.۸ ریشتری لرزید

جزیره خارک با زمین‌لرزه ۳.۸ ریشتری لرزید

در هفته گذشته استان هرمزگان با دو زلزله ۴ و ۴.۲ ریشتری لرزید و جزیره خارک نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۸ ریشتر را تجربه کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، در هفته گذشته کوخرد استان هرمزگان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴ریشتر و بستک استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ لرزیدند. همچنین جزیره خارک استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ ریشتر را تجربه کرد.

علاوه بر آن روز ۲۵ شهریور ماه نیز سالگرد رخداد زلزله طبس بوده است. زلزله طبس، ساعت ۱۹ و ۳۵ دقیقه روز ۲۵ شهریور  سال ۱۳۵۷ در جنوب طبس به بزرگای ۷.۴ ریشتر رخ داد.  در آن زمان، حدود ۳۰ روستا به طور کلی ویران شدند و تعداد ۱۰۰ روستا نیز خسارت جدی دیدند. ویرانی‌های زلزله در شهر طبس و روستاهای اطراف شهر طبس تا شعاع حداکثر ۵۰ کیلومتری بود و این زمین لرزه چنان نیرومند بود که در تهران و با فاصله مستقیم ۵۵۰ کیلومتری نیز احساس شد.

62033267

نمایی از ویرانی زلزله ۷.۴ طبس در سال۵۷

به گفته دکتر علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ارتفاعات "شتری"، برآمدگی ناشی از عملکرد دو سامانه گسلی "اسفندیار" در شرق و "طبس" در غرب ارتفاعات اثر تنش‌های تکتونیکی، فروافتادگی طبس را موجب شده است.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۰ شهریور

شوقان استان خراسان شمالی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۸ کیلومتری شوقان، ۲۲ کیلومتری قاضی و ۲۷ کیلومتری سنخواست این استان بوده است.

میمه استان اصفهان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۳ کیلومتری میمه، ۱۵ کیلومتری وزوان و ۲۷ کیلومتری برزک این استان بوده است.

در سپیددشت استان لرستان نیز زلزله ۲.۹ رخ داد.

یکشنبه ۲۱ شهریور

"کوخرد" استان هرمزگان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین لرزید و رومرکز آن در ۲۷ کیلومتری کوخرد،۲۷ کیلومتری بستک و ۴۵ کیلومتری جناح این استان گزارش شد.

وقوع زلزله ۳.۸ در عمق ۱۱ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله ۲.۸ریشتری، در سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۹ ریشتری، در سیه چشمه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۸ ریشتری، در بجنورد استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵ ریشتری و در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

در بستک استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. کانون این زلزله در ۲۲ کیلومتری بستک، ۲۴ کیلومتری کوخرد و ۴۱ کیلومتری جناح این استان گزارش شد.

دوشنبه ۲۲ شهریور

در ارومیه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ریشتری، در میلاجرد استان مرکزی زلزله ۲.۵ریشتری، درسرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۹ ریشتری، در منطقه وراوی استان فارس زلزله ۲.۹ریشتری و در قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

قوچان استان خراسان رضوی با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۵.۲ ریشتر در عمق ۸ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۳۰ کیلومتری قوچان، ۳۹ کیلومتری چاپشلو و ۴۰ کیلومتری چکنه این استان بوده است.

رخ داد زلزله‌های ۲.۸، ۳.۵ ریشتری در عمق ۶ کیلومتری زمین و دو زلزله ۲.۹ ریشتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

میمه استان اصفهان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ ریشتر را تجربه کرد. عمق این زلزله در ۷ کیلومتری زمین و کانون رومرکز آن در ۱۲ کیلومتری میمه، ۱۵ کیلومتری وزوان و ۲۶ کیلومتری برزک این استان بوده است.

وقوع دو زلزله به بزرگای ۲.۷ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

سه شنبه ۲۳ شهریور

در منطقه تخت استان هرمزگان زلزله ۲.۵، در گراب استان لرستان زلزله ۲.۷، در قوچان استان خراسان رضوی زلزله ۲.۵ و در منطقه بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

در جزیزه خارک استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ ریشتر در عمق ۹ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۵۷ کیلومتری جزیره خارک، ۹۵ کیلومتری بندر گناوه و ۹۷ کیلومتری بندر ریگ بوده است.

قصرشیرین استان کرمانشاه با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۱۰ کیلومتری قصر شیرین و ۳۱ کیلومتری سرپل ذهاب این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۴ شهریور

در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ ریشتری ، در تایباد استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶ ریشتری، در منطقه حسینیه استان خوزستان زلزله ۲.۷ریشتری و در جیرنده استان گیلان زلزله ۲.۷ ریشتری به ثبت رسید.

در کوزه کنان استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۳ ریشتر در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آن در ۱۲ کیلومتری کوزه کنان، ۱۴ کیلومتری شرفخانه و ۱۴ کیلومتری خامنه این استان گزارش شد.

پنجشنبه ۲۵ شهریور

در این روز نیز در منطقه قطور استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ریشتری، در کیانشهر استان کرمان زلزله ۲.۷ ریشتری  و مود استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

جمعه ۲۶ شهریور

در این روز منطقه سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ ریشتری، منطقه سنخواست استان خراسان شمالی زلزله ۲.۵ ریشتری و قره ضیالدین استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ ریشتری را تجربه کردند.

ارسال نظر