شناسه خبر : 26416

اختصاصی چابک آنلاین؛

مالکان طراحی دکوراسیون ساختمان را بدون اعتبار سنجی به فعالان فضای مجازی می سپارند

رتبه بندی شرکت های طراحی داخلی دردستور کار قرار گرفت

مالکان طراحی دکوراسیون ساختمان را بدون اعتبار سنجی به فعالان فضای مجازی می سپارند

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایی طراحی و معماری، دکوراسیون داخلی وخارجی شهرتهران، گفت: در حال حاضر طراحی به سبک مدرن بیشترین تقاضا را در حوزه معماری و صنعت ساختمان کشور به خود اختصاص داده که برگرفته از تبلیغات فضای مجازی در زمینه ساختمان های مدرن جهان است، هر چند که این نوع طراحی در عین زیبایی از برخی جهات کارایی لازم را برای همه افراد جامعه ندارد و با توجه به میراث ارزشمند معماری کشور باید بومی سازی شود.

چابک آنلاین، شراره عبازاده، مهرادحاجی بابایی، در گفت وگو با چابک آنلاین، با اشاره به اینکه 90 درصدمواد مورد نیاز در بازسازی ها و دکوراسیون، تولیدات داخل هستند، گفت: در سالهای قبل، بسیاری از فراورده های ساختمانی با استاندارد بالا از کشورهای اروپایی  و ژاپن وارد کشور می شد اما درحال حاضر واردات در این حوزه محدود شده و بسیاری از فراورده ها در داخل  کشور تولید می شوند و بعضا کیفیت قابل قبولی هم دارند.

وی، ادامه داد:برخی از فرآورده های ساختمانی مورد استفاده دربازسازی ودکوراسیون منازل مثل پارکت چوبی صددرصد تولید داخل بوده، ضمن اینکه واردات مواد اولیه  لوکس بسیار محدود بوده و بازار هدف این نوع محصولات، کمتر از یک صدم درصد از کل متقاضیان صنعت ساختمان را شامل می شود.

به گفته نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایی طراحی و معماری ، دکوراسیون داخلی و خارجی شهر تهران، هزینه بازسازی و اجرای دکوراسیون در 5 سال گذشته رشدی حدود 300 درصد داشته است.

حاجی بابایی، با بیان اینکه تمام شرکت های معماری به نرم افزارهای به روز طراحی دسترسی دارند، گفت: شرکت های معماری مشکلی در زمینه تجهیزات و نرم افزار ندارند اما باتوجه به اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان معماری برای ورود به بازار کار پرورش داده نشده اند ، بخشی از شاغلین در این حوزه ،صلاحیت، تجربه و تخصص لازم را برای فعالیت در عرصه طراحی ندارند و متاسفانه تشخیص این عدم صلاحیت از عهده کارفرما خارج است.

photo_2022-08-31_10-21-23

وی، با تاکید بر اینکه مجریان پروژه های معماری باید دارای مجوز فعالیت باشند، گفت: بسیاری از مصرف کننده ها ، پروژه های خود را بدون اعتبار سنجی و از طریق شناخت ناکارآمد همچون شناخت از طریق فضای اینستاگرام و تلگرام ، در اختیار افرادی قرار می دهند که مجوز فعالیت ندارند و دراین صورت انجمن صنفی طراحی و معماری ، دکوراسیون داخلی و خارجی شهر تهران به عنوان متولی صدور مجوز برای طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی ، در صورت بروز مشکل و عدم رعایت مفاد مورد توافق قرارداد ، نمی تواند به عنوان مرجع حل و اختلاف صنفی، مساله را بطور موثر حل و فصل حقوقی کند.

نایب رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی طراحی و معماری ساختمان شهر تهران، تاکید کرد: مصرف کنندگانی که قصد بازسازی، طراحی داخلی و خارجی ساختمان دارند بایداز مجری پروژه درخواست ارائه مجوز رسمی و معتبر داشته باشند تا در صورتی که اختلافاتی در پروژه به وجود آمد، انجمن بتواند پیگیری های لازم را داشته باشد و در راستای احیای حقوق مصرف کننده اقدامات لازم را انجام دهد و یا حتی درصورت نیاز و احراز عدم پایبندی مجری به مفاد قرارداد ، مجوز او را باطل کند.

حاجی بابایی، با بیان اینکه رتبه بندی شرکت های طراحی داخلی و خارجی در دستور کار انجمن طراحی و معماری ساختمان شهرتهران قرار دارد، گفت: رتبه بندی ، یکی از اقداماتی است که نهایتا باعث ایجاد رقابت در بین شرکت های معماری داخلی برای ارائه خدمات بهتر می شود، هرچند که در نهایت این رتبه بندی به نفع مصرف کننده و اعضای صنفی فعال در این حوزه خواهد بود.

وی، خاطر نشان کرد که بخش وسیعی از معماران بدون مجوز از ارگان خاصی فعالیت می کنند به همین دلیل فاقد بیمه نامه هستند و این امر یکی از موضوعات مهمی است که در انجمن صنفی کارفرمایی طراحی و معماری ساختمان تهران در حال پیگیری است.

 

ارسال نظر