بیمه نوزاد تامین اجتماعی و خدمات درمانی آن+ نحوه دریافت دفترچه

بیمه نوزاد تامین اجتماعی و خدمات درمانی آن+ نحوه دریافت دفترچه

نوزاد از همان بدو تولد تا زمانی که بتواند روی پای خودش بایستد (البته شاید باید گفت که تا ازل) خرج‌های زیادی دارد. خرج‌هایی که هیچ راه در رویی ندارند.

 از خوراک و پوشاک گرفته تا درمان. از همه بدتر هزینه‌های مربوط به درمان است. هزینه‌هایی که غیرقابل پیش‌بینی بوده و باید هم انجام شوند. وقتی نوزادی هم متولد می‌شود، از همان ابتدا به دلیل اینکه هنوز سیستم ایمنی قوی ندارد، مستعد انواع مریضی است و از طرفی هر چند وقت یک بار هم باید چکاپ شود. پرداخت این هزینه‌ها به صورت آزاد واقعاً کمرشکن است؛ اما وقتی بیمه نوزاد تامین اجتماعی یا بیمه سلامت یا نیروهای مسلح را داشته باشید، به راحتی می‌توانید هزینه‌های مربوط به نوزادان خود را جبران کنید.

اگر می‌خواهید که در خصوص بیمه تامین اجتماعی نوزادان بیشتر بدانید، ادامه این مقاله را حتما مطالعه کنید.

مراحل و مدارک مورد نیاز دفترچه تامین اجتماعی نوزادان

همانطور که در بالا هم نوشتیم، هر نوزادی ممکن است از همان آغاز تولد با انواع مریضی‌هایی روبرو شود. برای کاهش هزینه‌ها نیاز است که والدین در ابتدا اقدام به دریافت دفترچه بیمه نوزاد کنند. از آنجا که دیگر تامین اجتماعی دفترچه‌های خود را به صورت فیزیکی صادر نمی‌کند و دریافت تمامی خدمات آن به صورت الکترونیکی است، از این رو برای دریافت دفترچه نوزاد هم باید از طریق سایت تامین اجتماعی اقدام کرد.

بیمه نوزاد تامین اجتماعی و نحوه دریافت دفترچه بیمه

البته برای دریافت بیمه نوزاد تامین اجتماعی نیاز به شناسنامه است؛ اما چون هنوز برای نوزاد شناسنامه‌ای صادر نشده است و معمولاً ۱۵ روز بعد از تولد اقدام به دریافت شناسنامه می‌کنند، برای همین دفترچه بیمه‌ای ندارد. در چنین حالتی برای نوزاد می‌توان از بیمه مادر استفاده کرد. به عبارتی تمامی داروها و خدمات پزشکی برای نوزاد در دفترچه مادر او نوشته می‌شود.

برای دریافت دفترچه یا بهتر بگوییم، تحت پوشش قرار دادن نوزاد در بیمه تامین اجتماعی، اولین اقدام شما باید مراجعه به سایت تامین اجتماعی باشد. البته شما زمانی باید اقدام به ثبت‌نام نوزاد خود در سامانه تامین اجتماعی کنید که از قبل برای او شناسنامه دریافت کرده باشید.

نوزاد

بیمه نوزادی و نحوه دریافت دفترچه بیمه

نکته مهم اینکه فقط می‌توانید تا یک ماه بعد از تولد نوزاد از دفترچه یا کد بیمه مادر برای پوشش هزینه‌های او استفاده کنید. در حقیقت حداکثر یک ماه فرصت دارید تا اقدام به دریافت شناسنامه و ثبت نام بیمه نوزاد خود کنید. ثبت نام در طول یک روز انجام خواهد شد. البته در حال حاضر، امکان ثبت نام برای بیمه نوزاد تامین اجتماعی از سایت وجود ندارد. برای همین باید به صورت حضوری به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه کنید. البته شاید تا الان امکان ثبت نام برای بیمه نوزادی به صورت اینترنتی امکان پذیر شده باشد.

مدارک لازم برای ثبت نام بیمه نوزاد تامین اجتماعی

برای ثبت نام بیمه نوزاد تامین اجتماعی مدارک زیر را باید همراه داشته باشید:

  • تکمیل فرم
  • شناسنامه پدر
  • شناسنامه نوزاد

البته برای دریافت شناسنامه نوزاد به گواهی تولد او و شناسنامه مادر هم نیاز است.

صدور بیمه نوزاد در دیگر شرکت های بیمه

تمامی شرکت‌ها دارای شرایط و قوانین مربوط به صدور بیمه نوزادان هستند که به صورت زیر است:

صدور بیمه نوزاد در بیمه سلامت

این بیمه برای افرادی است که والدین آن تحت پوشش هیچ بیمه‌نامه‌ای نیستند. در ابتدا والدین باید از طریق سامانه بیمه سلامت اقدام به ثبت نام کنند. البته برای نوزاد تا الان امکان‌پذیر نیست. در صورت تغییر، از طریق همین سایت اعلام خواهد شد. به هر حال برای ثبت‌نام بیمه نوزاد باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و درخواست خود را به صورت حضوری ثبت کنید. دفترچه بیمه سلامت نوزاد هم در همان روز صادر می‌شود. البته از دی ماه ۱۴۰۰ دیگر دفترچه فیزیکی صادر نمی شود و دریافت تمامی خدمات به صورت الکترونیکی است.

مدارک لازم بیمه نوزاد در بیمه سلامت

مدارکی که باید برای دریافت بیمه نوزاد به دفاتر پیشخوان دولت ببرید، شامل موارد زیر است:

  • شناسنامه و کارت ملی پدر
  • کارت ملی و شناسنامه مادر
  • شناسنامه نوزاد

البته اگر مادر دفترچه سلامت داشته باشد، می‌توان از بیمه مادر برای پوشش درمانی نوزاد هم استفاده کرد.

صدور بیمه نوزاد در نیروهای مسلح

صدور بیمه نوزاد در  بیمه نیروهای مسلح از طرف خود سازمان است و کارمندان باید از آن طریق اقدام کنند. یکی از تفاوت بیمه نوزاد تامین اجتماعی و سلامت با نیروهای مسلح در این است که در نیروهای مسلح کارمندان می‌توانند، یک ماه قبل از تاریخ تولد نوزاد اقدام به دریافت دفترچه کنند. در حال حاضر، نیروهای مسلح، دفترچه‌ها را به صورت فیزیکی عرضه می‌کند و هنوز خبری از الکترونیکی شدن آن‌ها منتشر نشده‌است.

پدر نوزاد می‌تواند یک ماه قبل از تولد به بخش مربوطه سازمان خود مراجعه کرده و با دادن مدارک زیر، دفترچه را تحویل بگیرد:

  • گواهی سونوگرافی نشان‌دهنده ماه آخر بارداری
  • دفترچه پدر و مادر نوزاد
  • اصل و کپی شناسنامه پدر نوزاد
  • نوزاد

بیمه نوزادی تامین اجتماعی

بیمه نوزاد و نحوه دریافت دفترچه

البته این دفترچه تا شش ماهگی نوزاد اعتبار دارد و باید بعد از آن پدر اقدام به گرفتن دفترچه مجدد با شناسنامه کودک کند. از آنجا که هنوز نامی برای نوزاد قبل از تولد تعیین نشده (نام دفترچه بر اساس نام درج شده در شناسنامه است)، نام «نوزاد» در دفترچه او نوشته خواهد شد.

چند نکته مهم

چند نکته مهم زیر را در بیمه نوزاد باید در نظر بگیرید:

  • تا یک ماه بعد از تولد می‌توان از بیمه مادر برای پوشش هزینه‌های نوزاد استفاده کرد.
  • نوزاد نمی‌تواند تحت پوشش دو بیمه اصلی قرار بگیرد.
  • مادر می‌تواند نوزاد را تحت پوشش تکمیلی قرار دهد.

بیمه نوزاد تامین اجتماعی و دیگر شرکت‌های بیمه برای پوشش هزینه‌های سنگین در هنگام درمان نوزاد است. از آنجا که نوزاد هنوز شناسنامه ندارد، از بیمه مادر استفاده خواهد شد. برای پدر و مادرهایی که تحت پوشش بیمه‌ای نیستند، توصیه می‌شود تا برای خود حتماً یک بیمه پایه خریداری کنند. همچنین والدین می‌توانند از بیمه تکمیلی زایمان برای پوشش و کاهش هزینه‌های زایمان هم استفاده کنند.

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

ارسال نظر