شناسه خبر : 19609

تاثیر چاقی بر بالا رفتن ریسک سرطان تیروئید در سال های آینده

تاثیر چاقی بر بالا رفتن ریسک سرطان تیروئید در سال های آینده

طبق گزارش جدید محققان، اضافه وزن و چاقی احتمالا با افزایش موارد ابتلا به سرطان تیروئید در دهه آینده مرتبط خواهند بود.

به گزارش چابک آنلاین، محققان تاکید می‌کنند اجتناب از اضافه وزن، به ویژه چاقی، باید در اولویت پیشگیری از سرطان تیروئید قرار گیرد.

دکتر «ماریت لاکسونن»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیو ساوت ولز استرالیا، در این باره می‌گوید: «یافته ها نشان داد که از هر پنج سرطان تیروئید در آینده یک مورد ناشی از اضافه وزن و چاقی است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «این موضوع نگران‌کننده است زیرا شیوع چاقی در استرالیا در طول دو دهه گذشته دو برابر شده است و ۷۵ درصد مردان استرالیایی و ۶۰ درصد زنان استرالیایی دارای اضافه وزن یا چاقی هستند.»

طبق اعلام آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، چاقی یکی از عوامل خطر ابتلاء به سرطان تیروئید است.

سرطان تیروئید یکی از معدود سرطان‌هایی است که ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مردان در زنان شایع است، اما این مطالعه نشان داد که بار سرطان تیروئید در آینده ناشی از اضافه وزن / چاقی برای مردان بیشتر از زنان است.

اضافه وزن یا چاقی عامل دو مورد از پنج مورد سرطان تیروئید در مردان و یک مورد از هر ۱۰ مورد سرطان تیروئید در زنان است.

به نقل از مهر، به نظر نمی‌رسد که سایر عوامل سبک زندگی در ابتلاء به سرطان تیروئید دخیل باشند اما قرار گرفتن در معرض پرتوهای یونیزان، کمبود ید و برخی از عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی برای افزایش خطر ابتلاء به این سرطان شناخته شده اند. سرطان تیروئید کمی شبیه سرطان پروستات است که عوامل خطر آن هنوز خیلی مشخص نشده است.

ارسال نظر