شناسه خبر : 19063

۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند

فوق تخصص غدد متابولیسم و رشد با هشدار نسبت به افزایش جمعیت دیابتی‌ها در ایران گفت: تقریبا نیمی از مردم شهر یزد به دیابت مبتلا هستند و اگر سبک زندگی به همینگونه ادامه یابد تا سال ۱۴۲۵ نیمی از جمعیت ایران به دیابت مبتلا خواهند شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، سیدحسین منشادی فوق تخصص غدد متابولیسم و رشد  درباره دیابت گفت: دیابت بزرگترین بیماری غیرواگیر انسانی در جهان است که در رنکینگ جهانی علت اولیه مرگ پیش از شیوع کرونا رتبه چهارم را به خود اختصاص داده بود. در سال ۲۰۱۲ حدود ۸.۷ درصد جمعیت و در حال حاضر حدود ۹.۴ درصد جمعیت جهان برابر با ۵۰۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند، اما در ایران دیابتی‌ها حدود ۱۱.۵ درصد جمعیت را دیابتی‌ها تشکیل می‌دهند. منظور ما از دیابت نوع دوم، غیروابسته به انسولین و ارثی است که ۹۰ درصد موارد دیابت را تشکیل می‌دهد. 

وی هشدار داد: ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران دیابت دارند. تقریبا نیمی از مردم شهر یزد به دیابت مبتلا هستند و اگر سبک زندگی به همینگونه ادامه یابد تا سال ۱۴۲۵ نیمی از جمعیت ایران به دیابت مبتلا خواهند شد.

منشادی عوارض ناشی از دیابت را در چهار محور تقسیم بندی کرد و گفت: دیابت می‌تواند بر روی چشم اثر بگذارد و انسان را درگیر رتینوپاتی کند. حدود ۶ میلیون نفر از جمعیت دیابتی ایران شناخته شده هستند و نیمی دیگر از دیابت خود بی اطلاعند. ۵۰ درصد از بیماران دیابتی دچار آسیب به نفرون‌های کلیه (نفروپاتی) می‌شوند. چنانچه افردی پس از ۱۰ تا ۱۵ سال دیابت خود را به خوبی کنترل نکنند به دلیل ضخیم شدن نفرون‌ها و آسیب به آن‌ها به نفروپاتی دیابتی دچار می‌شوند. این افراد به دلیل آسیب به کلیه‌ها در دراز مدت پروتئین دفع می‌کنند و هر ۵ سال نفروپاتی دیابتی یک مرحله به جلو می‌رود و با رسیدن به مرحله پنجم، بیمار دیابتی به دلیل نارسایی کلیوی مجبور به دیالیز می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد دیابتی‌ها از بیماری خود خبر ندارند گفت: کلیه این افراد در دراز مدت آسیب می‌بیند. وقتی قند کنترل نمی‌شود به مروز زمان به کلیه آسیب می‌زند. قند صبحگاهی بیمار دیابتی باید زیر ۱۳۰ و بعد از خوردن غذا حدود ۱۸۰ باشد. ولی عواملی نظیر چاقی، مصرف دخانیات و فشار خون بالا هم می‌تواند روند آسیب به کلیه در بیماران دیابتی را تشدید کنند.

ارسال نظر