شناسه خبر : 18975

سردرد سینوسی و راه‌های درمان آن

سردرد سینوسی و راه‌های درمان آن

افزایش فشار در سینوس‌ها باعث سردرد می‌شود که به آن سردرد سینوسی می‌گویند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وب سایت "طبی"، سینوس‌ها فضا‌های پر از هوا در داخل پیشانی، استخوان گونه و پشت پل بینی هستند که پس از التهاب متورم می‌شوند و مخاط بیشتری تولید می‌کنند و می‌توانند مجاری تخلیه کننده آن‌ها را مسدود کنند.

عوامل بروز سردرد سینوسی

عفونت التهابی: سردرد سینوسی اغلب از عوارض سینوزیت ناشی می‌شود که در آن سینوس‌ها به دلیل آلرژی یا سایر محرک‌ها مانند عفونت ملتهب می‌شوند.

آلرژی فصلی: سردرد سینوسی ممکن است ناشی از آلرژی‌های فصلی باشد که برای مدت طولانی ادامه دارد و به آن رینیت یا تب یونجه می‌گویند.

انسداد سینوسی: عفونت سینوسی و انسداد سینوس‌ها نیز می‌تواند منجر به سردرد سینوسی شود.

علائم سردرد سینوسی

سینوس‌ها منجر به درد عمیق و دائمی می‌شوند. مناطق بروز سردرد سینوسی در یک یا هر دو طرف سر، استخوان گونه، پیشانی و پل بینی بروز می‌کند.

هنگامی که سر به طور ناگهانی حرکت می‌کند یا احساس تنش می‌کند، درد افزایش می‌یابد.

سردرد سینوسی اغلب با میگرن یا سردرد تنشی اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت بین سردرد فشاری و سردرد سینوسی را می‌توان با توجه به سایر علائم همراه با سردرد سینوسی، یعنی آبریزش بینی، احساس پری در گوش، درجه حرارت بالا، تورم صورت و درد هنگام خم شدن به جلو افزایش می‌یابد. وجود ترشحات سبز یا زرد از بینی و درد در فک بالا از دیگر علائم این عارضه است.

سردرد سینوسی و کرونا

تشخیص عفونت سینوسی از ویروس کرونا می‌تواند دشوار باشد، اگرچه هر دو می‌توانند باعث تب، سردرد، احتقان بینی و گلودرد شوند اما تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد، به گونه‌ای که با ابتلا به ویروس کرونا علائم سرفه خشک بیشتر، از دست دادن حس بویایی و چشایی و مشکلات تنفسی بیشتر بروز پیدا می‌کند.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا همراه با سینوزیت، علائم ممکن است بدتر شده و سردرد افزایش یابد.

سردرد

درمان سردرد سینوسی

هدف از درمان سردرد سینوسی تسکین علائم و درمان عفونت با مصرف دارو‌های سردرد سینوسی است.

- آنتی بیوتیک برای درمان عفونت باکتریایی و آنتی هیستامین یا ضد احتقان برای مدتی کوتاه تجویز می‌شود.

- ضد احتقان بینی استنشاقی اما فقط تا ۳ روز. استفاده طولانی‌تر می‌تواند علائم را بدتر کند و ممکن است به جای درمان، احتمال سردرد سینوسی را افزایش دهد. ضد احتقان‌ها همچنین می‌توانند باعث فشار خون بالا شوند.

- مسکن برای تسکین علائم آزاردهنده. پزشک می‌تواند کورتیکواستروئید‌ها را برای کاهش التهاب در سینوس‌ها تجویز کند و اگر واکنش آلرژیک باعث سینوزیت شدید شود، ممکن است بیمار به درمان آلرژی پیشگیرانه نیاز داشته باشد.

درمان خانگی سردرد سینوسی با اقدامات ساده‌

- مایعات بیشتری بنوشید: مایعات علائم را تسکین داده و از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.
- از یک مرطوب کننده استفاده کنید.
- از اسپری بینی با سالین استفاده کنید.
- استنشاق بخار: قرار دادن یک پارچه گرم و مرطوب روی ناحیه سینوس ممکن است باعث تخلیه و کاهش فشار شود.
- ماساژ: سردرد سینوسی را می‌توان با ماساژ برای بهبود تخلیه سینوسی با اعمال فشار ملایم به نقاط فشار سینوسی درمان کرد. از ناحیه روی پل بینی بین چشم‌ها شروع کنید، سپس فشار دهید و یک دقیقه نگه دارید. این ممکن است انسداد ناشی از احتباس مخاطی در سینوس‌ها را برطرف کند.

این روش‌ها به درمان سردرد‌های سینوسی برای زنان باردار و سردرد‌های سینوسی در کودکان کمک می‌کنند، زیرا بدون نیاز به مصرف دارو‌هایی که به زنان باردار یا کودکان خردسال آسیب می‌رسانند، علائم را تسکین می‌دهند.

در موارد نادر، پزشک ممکن است جراحی سینوس را برای برداشتن پولیپ یا باز کردن سینوس‌های کوچک یا دائماً متورم توصیه کند.

ارسال نظر