شناسه خبر : 18864

مواد غذایی که علائم آرتروز را تشدید می‌کنند

مواد غذایی که علائم آرتروز را تشدید می‌کنند

علائم آرتروز می‌تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود، این علائم و چگونگی بروز آن‌ها بسته به نوع آرتروز متفاوت است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن و دردناکی است که باعث بروز تورم، التهاب و درد در مفاصل می‌شود. براساس آمار رسمی اعلام شده بیش از ۳۵۰ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است یک نفر از هر ۴ فرد بزرگسال در این کشور از آرتروز رنج می‌برد.

روش‌های مختلفی برای درمان آرتروز وجود دارد که شامل استفاده از دارو، عمل جراحی و تغییر سبک زندگی می‌شود. یکی از این موارد، تغییر رژیم غذایی برای کنترل علائم بیماری است. در حقیقت برخی مواد غذایی برای این بیماران مناسب بوده و برخی دیگر می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند.

به طور معمول آرتروز پس از سن ۴۰ سالگی خود را نشان می‌دهد و در زنان رایج‌تر از مردان است. جراحت و دیگر بیماری‌ها می‌تواند خطر بروز آرتروز را تشدید کند. این بیماری بیشتر مفاصل دستان، زانو، ستون فقرات و لگن را درگیر می‌کند.

گرچه علائم آرتروز بسیار گسترده است اما رایج‌ترین آن‌ها شامل درد مفاصل، نرمی و سفتی آن می‌شود. التهاب در مفصل و اطراف آن، محدودیت در حرکت مفاصل، قرمزی و گرمی مفاصل درگیر شده و ضعف و تحلیل ماهیچه‌ها از دیگر علائم این بیماری است.

مواردی همچون قرار داشتن در معرض آلودگی، سبک زندگی، کهولت سن و وراثت از جمله عوامل دخیل در بروز آرتروز محسوب می‌شود. متاسفانه راهکار قطعی برای درمان ارتروز وجود ندارد، اما می‌توان با برخی اقدامات علائم بیماری را کنترل کرد.

از جمله مواد غذایی که باعث تشدید علائم آرتروز می‌شود می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- شکر: متاسفانه امروزه شکر در بسیاری از مواد غذایی به ویژه مواد غذایی فرآوری شده وجود دارد. یک مطالعه در آمریکا نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی شکر می‌تواند باعث ترشح سیتوکین‌ها در بدن شود که التهاب را تشدید می‌کند.

۲- چربی‌های اشباع شده: غذا‌های حاوی چربی‌های اشباع شده مانند پیتزا و پنیر می‌تواند باعث بروز التهاب در بدن شود. مطالعات متعدد نشان داده است این گونه چربی‌ها التهاب در بافت‌ها و اندام‌ها را درپی دارد.

۳- چربی‌های ترانس: مطالعه دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد چربی‌های ترانس که به وفور در فست فود‌ها و غذا‌های سرخ شده وجود دارد خطر بروز التهاب در بدن را تشدید می‌کند.

ویتامین

۴- اسید چرب امگا ۶: برخلاف اسید چرب امگا ۳ که به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند، اسید چرب امگا ۶ باعث تشدید التهابات می‌شود. اسید چرب امگا ۶ در روغن‌های گیاهی مانند آفتاب گردان، بادام زمینی و مایونز یافت می‌شود.

۵- کربوهیدرات‌های تصفیه شده: کربوهیدرات‌های تصفیه شده به غلاتی اطلاق می‌شود که سبوس و سایر بخش‌های آن‌ها جدا شده است. نان سفید، ماکارونی و پاستا از جمله کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند. بهتر است از غلات کامل شامل نان سبوس دار در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

ارسال نظر