شناسه خبر : 18696

قوای محرکه پرچمدار محصولات سایپا چه ویژگی‌هایی دارد/ پیشرانه شاهین؛ پیشتاز در میزان گشتاور و سطح گارانتی

قوای محرکه پرچمدار محصولات سایپا چه ویژگی‌هایی دارد/ پیشرانه شاهین؛ پیشتاز در میزان گشتاور و سطح گارانتی

گروه خودروسازی سایپا که از پایان سال ۱۳۹۹ عرضه شاهین دنده‌ای را آغاز کرده تا امروز بیش‌ترین و بالاترین سطح گارانتی را در میان خودروهای ملی جدید به مشتریان خود اعطا کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از سایپانیوز به نقل از روزنامه دنیای خودرو، درست یک سال پیش از این بود که اعلام شد شاهین قرار است با موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و درعین‌حال هشت‌سوپاپه تولید شود. همزمان با آغاز تولید آزمایشی خودرو شاهین در شرکت سایپا، روند تولید موتور نیز آغاز شد و نسبت به قبل سرعت بیشتری گرفت. بدین‌منظور با تکیه بر دانش و توان داخلی، پروژه توسعه موتور جدید برای پلت‌فرم SP طراحی شد و به‌صورت کاملا بومی به مرحله تولید رسید. یکی از دستاوردهای پروژه موتور شاهین، ساخت نمونه تمام قطعات توسط تامین‌کنندگان داخلی بود که این امر برای بار نخست در تاریخ صنعت خودرو کشور محقق شد. قطعات این موتور، آزمون استاندارد عملکرد مطلوب پیشرانه را با موفقیت به اتمام رساندند و در نهایت این موتور با تکیه بر توان علمی کارشناسان معاونت تحقیق و توسعه مگاموتور به مرحله تولید رسید.

طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی

طراحی قطعات و سیستم‌های اصلی موتور M15TC که بخشی از آن شامل مجموعه بلوک، مجموعه سرسیلندر، مجموعه پیستون و رینگ‌های پیستون، پمپ آب و پمپ روغن، کاتالیست متناسب با سطح استاندارد آلایندگی یورو5 و مجموعه میل‌لنگ بوده، توسط سایپا انجام شده است. تمامی این قطعات و سیستم‌های اصلی موتور، جدید و متناسب با شرایط خودرو شاهین طراحی شده است. عملیات توسعه احتراقی این موتور با هدف دستیابی به حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر از دور 1750 تا 4250 و بیشینه توان 110 اسب‌بخار در دور 5000 اجرا شد و در ادامه برای انجام آزمون‌های عملکردی و تست‌هایی همچون کالیبراسیون، ABS،‌AIRBAG و خنک‌کاری روی نمونه‌های اولیه خودرو شاهین قرار گرفت. سیستم انتقال قدرتی که برای آن در نظر گرفته شد نیز 5F18 بود. این جعبه‌دنده پنج‌سرعته دستی که مکانیزم کابلی را با قالبی متفاوت به همراه دارد، از فناوری ساخت بالاتری نسبت‌به سایر رقبای هم‌قیمت خود برخوردار بوده و ساختار تعویض دنده جدید در آن رعایت شده است.

بهبود عملکردهای فنی در پیشرانه شاهین

نسخه اصلاح‌شده و ارتقایافته موتور M15 با کمک فناوری توربوشارژ تقویت شده است و کوئل‌های متفاوتی نسبت به نسخه‌های به‌کاررفته در خودروهای پیشین سایپا دارد که درمجموع تنفس این موتور هشت‌سوپاپه را در دورهای بالاتر تسهیل می‌کند.

این موتور 110 اسبی، گشتاور 178نیوتن‌متر را تولید می‌کند. در این‌جا باید در نظر داشت کشش هر خودرو نه‌تنها در عدد اسب‌بخار بلکه در میزان گشتاور، وزن خالص و عملکرد گیربکس آن تعریف می‌شود. درحالی‌که بازه قدرت عمده سدان‌های فراتر از 4.4 متری داخلی به حدود 100 تا 110 اسب‌بخار و حداکثر گشتاورشان به حدود 142 تا 158 نیوتن‌متر می‌رسد، شاهین در فاز نخست تولید خود با حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر و گیربکس پنج‌سرعته دستی قدم به میدان گذاشت که نوید دهنده کشش قابل توجه این خودرو با پیشرانه توربو است. یکی دیگر از مزایای فنی شاهین، ورود سریع‌تر کشش و شتاب به مدار فنی این خودرو به‌واسطه سیستم توربو نصب‌شده روی پیشرانه 1.5 لیتری آن است. در خودروهای هم‌قیمت تنفس طبیعی، عموما حداکثر گشتاور روی دور موتور 3000 تا 3500 وارد مدار می‌شود، اما در جدیدترین به‌روزرسانی‌های پیشرانه شاهین، حداکثر گشتاور 178 نیوتن‌متر از دور موتور ۲۵۰۰ در دسترس است و به این صورت در بازه گسترده‌تری نسبت به خودروهای رقیب می‌توان از حداکثر کشش در این خودرو بهره برد. هرچند دسترسی به این میزان گشتاور در دور موتور 2500 نسبت به گذشته که در دور موتور ۱۸۰۰ قابل دسترس بود، سبب کندی نسبی در شتاب‌گیری اولیه شده است، اما درعین‌حال، دیرتر وارد شدن توربو در مدار سبب افزایش طول عمر پیشرانه و کاهش فشار روی آن می‌شود. از سوی دیگر، شاهین با وزن خالص 1278 کیلوگرم نزدیک به 90 کیلوگرم از سدان‌های قدیمی صنعت خودرو ایران در همین ابعاد سبک‌تر است و با طراحی آیرودینامیک خود، کشش و عملکرد فنی قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

بیش‌ترین و بالاترین سطح گارانتی برای قوای محرکه

گروه خودروسازی سایپا که از پایان سال ۱۳۹۹ عرضه شاهین دنده‌ای را آغاز کرده تا امروز بیش‌ترین و بالاترین سطح گارانتی را در میان خودروهای ملی جدید به مشتریان خود اعطا کرده است. بررسی مدت‌زمان و نحوه پوشش گارانتی نشان می‌دهد که این سدان ملی، ضمانت طولانی‌تری را برای بخش قوای محرکه نسبت به رقبای همکلاس خود دارد. شاهین با وجود این‌که به‌عنوان یک سدان توربوشارژ شناخته می‌شود، دارای گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری است و نسبت به رقبا ۲۰ هزار کیلومتر ضمانت قوای محرکه بیش‌تری دارد. این امر نشان‌دهنده آن است که سایپا با نگاهی به آینده در شرایط تحریم و از سوی دیگر با هدف ایجاد اطمینان خاطر برای مشتریانش، گارانتی خودرو جدید خود را نسبت به اکثر محصولات داخلی افزایش داده و سطح پوشش و خدمات جدیدی را برای خریداران شاهین در نظر گرفته است. این در حالی است که رقبای جدید شاهین دنده‌ای با گارانتی پایه وارد بازار شده‌اند و ضمانت فنی کم‌تری را نسبت به محصول جدید سایپا دارند.

ارسال نظر