شناسه خبر : 18140

به کدام آگهی‌های استخدام اعتماد نکنیم؟ ۴ هشدار جدی که باید به آنها توجه کنید

به کدام آگهی‌های استخدام اعتماد نکنیم؟ ۴ هشدار جدی که باید به آنها توجه کنید

آگهی‌های استخدام برای افراد جویای کار این روزها بیشتر از گذشته در فضای آنلاین مشاهده می‌شود. همچنین در شهرهای بزرگ و خیابان‌های پر رفت و آمد اغلب آگهی‌های جذب نیروی کار روی در و دیوار شهر مشاهده می‌شود. اما آیا تمامی این آگهی‌ها قابل اعتماد هستند؟

متاسفانه باید بگوییم خیر، بنابراین بهتر است با راه‌‌های تشخیص یک آگهی جعلی و تقلبی آشنا شوید تا بتوانید آگهی‌های معتبر و نامعتبر را از هم تفکیک کنید. به این ترتیب می‌توناید تشخبص دهید که کدام آگهی معتبر است و کدام هدفی غیر از استخدام و ایجاد فرصت شغلی برای افراد دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با راه‌های تشخیص آگهی‌های جعلی و نامعتبر آشنا شوید.

۱. به پیشنهادهای شغلی با کار کم و حقوق زیاد شک کنید!

یکی از روش‌های جذب افراد برای افتادن در دام کلاهبرداران،‌ آگهی‌هایی است که در شرح آنها از فرد جویای کار، ‌کارهای ساده می‌خواهند و در مقابل آن حقوق‌ عالی به او پرداخت می‌کنند. این شیوه بهترین روش برای جذب افراد جویای کار است. معمولاً افرادی که جذب چنین آگهی‌های می‌شوند وارد سایت جعلی درخواست کننده کار شده و با مشاهده سایت و شماره تلفن، ‌چنین گمان می‌کنند که شرکت مورد نظر دارای اعتبار است. غافل از آنکه ممکن است چنین شرکتی تنها در بستر اینترنت وجود واقعی داشته باشد و هیچگونه هویت رسمی و معتبری برای آن در اداره ثبت شرکت‌ها وجود نداشته باشد. در این حالت معمولاً سایت درخواست کننده، به فرد پیشنهاد می‌دهد تا با او از طریق مجازی مصاحبه کند و تمامی اطلاعات هویتی از قبیل؛ تصویر گواهی‌نامه،‌ کارت بانکی،‌ کد ملی و موارد نظیر آن را برای شرکت ارسال کنند. حتی ممکن است آنها از فرد مبلغی را به عنوان پیش پرداخت، بابت هزینه‌های مربوط به آموزش شغلی، ‌تجهیزات و... بگیرند و به سادگی از او سوء استفاده مالی کنند. البته در این مورد باید کمی هوشمندانه عمل کنید و درمورد شرکت موردنظر تحقیق بیشتری بکنید، چرا که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های معتبر و بزرگ هم فرآیند مصاحبه و استخدام خود را کاملا به‌صورت دورکاری پیش می‌برند.

۲. یادتان باشد آگهی‌هایی با عنوان یک شرکت معتبر، چندان هم معتبر نیستند

در سایر سایت‌های ثبت آگهی استخدام مانند دیوار؛ ممکن است فرد جویای کار به دنبال بررسی آگهی‌های یک شهر خاص باشد و به آگهی استخدامی برخورد کند که در عنوان آن نام شرکت ذکر نشده و تنها جملهٔ یک شرکت معتبر در عنوان آن به چشم می‌خورد. در این مواقع فرد جویای کار باید به دقت آگهی‌های استخدام را مورد بررسی قرار دهد. چرا که شرکتی که به این صورت آگهی می‌‌دهد یا نام آن معتبر نیست،‌ یا مجوز فعالیت ندارد. یا مشکلاتی دارد که ترجیح می‌‌دهد نامش کتمان بماند. معمولاً چنین شرکت‌هایی به هیچ نوع مهارتی نیاز ندارند و تنها به دنبال افرادی با ظاهر مناسب هستند تا محصولات آنها را به فروش برساند. در صورتی که فرد استخدام شده نتواند محصولات شرکت را به فروش برساند،‌ هیچگونه حقوقی دریافت نمی‌کند.

نکته: این آگهی‌ها صرفا به کلان‌شهرها مربوط نیستند و ممکن است در هر شهر بزرگ یا کوچکی به چنین مواردی برخورد کنیم. مثلا نیازمندی دیوار همدان ، اصفهان، تهران یا… . پس هرکجا که هستیم باید با دقت بیشتری این آگهی‌ها را بررسی کنیم.

۳. به آگهی‌هایی که شرایط کاری مبهم دارند، اعتماد نکنید

این روزها در بین آگهی‌های استخدام آگهی‌هایی مشاهده می‌شود که شرایط کاری آنها عجیب است. به عنوان مثال در یک آگهی در نیازمندی های شهر قم یا دیگر شهرهای ایران،‌ شغلی عالی به صورت دورکاری به متقاضیان کار پیشنهاد داده می‌شود. اما شرایط انجام آن کمی عجیب و غریب است. مثلاً از فرد جویای کار می‌خواهند تا روزانه فایل صوتی را دانلود و تایپ کند و در صورتی که جزو ۲۰ نفر اولی باشد که متن را فرستاده و کار تایپ او بدون ایراد باشد، مبلغ مناسبی حقوق داده می‌شود. اما نکته مهم اینجاست که فایل‌های فرستاده شده پولی است و باید فرد جویای کار ابتدا مبلغ آن را بپردازد و بعد شروع به کار کند. با استفاده از این ترفند به راحتی می‌توان از طریق دانلود فایل‌های صوتی و پرداخت هزینه آن پول هنگفتی به جیب زد. کاری که این روزها در بسیاری از آگهی‌های استخدام تایپیست به چشم می‌خورد. معمولاً برای جذب اعتماد افراد به چنین آگهی‌هایی آنها را به سایتی بدون محتوا ارجاع می‌‌دهند، اسکرین‌شات‌های واریزی حقوق را به افراد نشان می‌دهند و با نشان دادن تعداد بالای اعضای کانال تلگرام‌ یا بازدید کننده‌های سایت‌شان سعی دارند تا خود را معتبر جلوه دهند. در صورتی که یک شرکت معتبر هرگز برای ارسال فایل صوتی و تایپ آن هزینه دریافت نمی‌کند. از طرفی با چه سیستمی مشخص می‌شود که فرد جزو بیست نفر اولی است که مطالب را تایپ کرده است. بنابراین باید افراد جویای کار قبل از آنکه گول چنین آگهی‌‌هایی را خورده و فوری دست به تلفن شوند،‌ کمی به شرایط عجیب کار فکر کنند. خال در شهر کوچکی مانند قم باشید یا در شهر بزرگی مانند اصفهان یا مشهد.

1

 ۴. حواستان باشد تبدیل به کلاهبردار اینترنتی نشوید

یکی دیگر از شیوه‌های جذب افراد جویای کار برای سوء استفاده مالی از آن‌ها، در غالب آگهی استخدام نیاز به حسابدار و کارگزار امور مالی خود را نشان می‌دهد. معمولاً افرادی که از مراجعه به  سازمان استخدامی کشور یا دیگر شرکت‌های معتبر برای پیدا شدن کار مناسب‌ ناامید شده‌اند، اسیر دام چنین شرکت‌هایی می‌شوند. شیوه کلاهبرداری آنها به این شکل است که از فرد جویای کار می‌‌خواهند تا علاوه بر انجام امور حسابداری شرکت،‌ تمامی فروش روزانه شرکت به حساب او واریز شود. این در حالی است که این پول واریز شده،‌ پولی است که از حساب دیگران برداشت شده و فرد استخدام شده باید از طریق صرافی آنلاین اقدام به خرید ارز دیجیتال یا طلا و جواهر کند و آن را به آدرس شرکت ارسال کند. با این شیوه فرد از طریق پلیس فتا شناسایی شده و به اتهام کلاهبردار اینترنتی راهی زندان می‌شود.

2

سخن آخر

دغدغهٔ پیدا کردن کار مناسب با شرکت‌های معتبر، همیشه دغدغهٔ افراد جویای کار است. چرا که کارکردن در محیطی که اعتبار ندارد یا تنها هدف در آن تنها سوء استفاده مالی و اخلاقی از افراد است، باعث از بین بردن اعتماد به نفس افراد و بدگمانی آنها نسبت به محیط‌های کاری می‌شود. بنابراین توصیه ما به افراد جویای کار این است که تنها به متن آگهی توجه نکنند و حتماً در مصاحبه حضوری شرکت کنند. افراد جویای کار باید از استخدام‌کننده بخواهند تا مدرک ثبت شرکت را به آن‌ها نشان دهد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از شرکت‌ها این روزها دارای سایت و وبلاگ هستند و بهتر است قبل از مراجعه حضوری، به سایت آنها مراجعه کنند تا با شرکت و نوع فعالیت آن آشنا شد. البته باید توجه داشت،‌ درصورتی که با جستجوی نام شرکت، چندین شرکت با همین نام در این موتور جستجو یافت شد، باید جوانب احتیاط را بیشتر رعایت کنید. زیرا ممکن است یکی از سایت‌‌ها اصلی و دیگری تقلبی باشد.

 

ارسال نظر