شناسه خبر : 17584

همه چیز در مورد کروکی تصادفات خودرو و نحوه اعتراض به آن در سال ۱۴۰۰

همه چیز در مورد کروکی تصادفات خودرو و نحوه اعتراض به آن در سال 1400

تقریبا همه‌ی ما حین رانندگی تصادفات را تجربه کرده‌ایم حال چه تصادفات سنگین و چه سبک! حتی در جریان تصادفات با برخی مشکلات بدنه خودرو از جمله فرو رفتگی ماشین، خسارات مالی و جانی نیز برخورده‌ایم.

در این شرایط به منظور این‌که بتوانیم از شرکت‌های بیمه، این خسارات را مطالبه کنیم می‌بایست کروکی تصادف را با خود به همراه داشته باشیم. کروکی تصادف کمک می کند که حادثه‌ی اتفاق افتاده را با سندیت شرح دهیم. برای آشنایی با این  مساله مهم در تصادفات پیشنهاد می‌کنیم ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

کروکی تصادف چیست؟

هرگزارشی که مامور راهنمایی و رانندگی از صحنه تصادف تهیه می‌کند، کروکی گفته می‌شود. این گزارش، مدرک بسیار کلیدی و مهمی‌ست که برای شناسایی مقصر حادثه، خسارات و در برخی موارد مقدار دیه به کار برده می‌شود.به خاطر داشته باشید که در صورت نیاز به کروکی برای حادثه تصادف، خودروی مقصر و خودروی آسیب دیده نباید از مکان خود حرکت داده شوند.

برای حداکثر استفاده از کروکی تصادف، توجه به نکات زیر الزامی است:

  • هیچ‌گاه فراموش نکنید که در زمان بروز هرگونه حادثه رانندگی با ماموران رانندگی تماس بگیرید و از آن‌ها برای حل مشکل و همچنین قضاوت تصادفات کمک بگیرید.
  • نکته‌‌ی مهم این‌که هیچ‌گونه تغییری نباید در صحنه تصادف ایجاد شود؛ زیرا بعد از کروکی کشی، این کروکی تصادف باشد که  مقصر اصلی را به دقت مشخص نماید.
  • گاهی پیش می‌آید که اتومبیل شما با انسان یا اشیا برخورد کرده باشد. دراین صورت، پیشنهاد می‌شود حتی الامکان منتظر افسر نیروی انتظامی باشید.  او  می‌تواند کروکی دقیق و گزارش کاملی از صحنه تصادف ترسیم نماید. هم‌چنین از این کروکی برای دریافت خسارت از بیمه بدنه نیز استفاده می‌شود. حتی اگر مقصر شناسایی شده‌اید، با افسران نیروهای انتظامی حداکثر همکاری را برای ترسیم کروکی تصادف به عمل آورید.

انواع کروکی تصادف

تصادفات +2

کروکی سازشی و غیرسازشی تصادف

برای این‌که بتوانید مشکلات تصادفات را  حل کنید، اطلاع از انواع کروکی تصادف کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. در ادامه این مطلب شما را با دو نوع کروکی آشنا خواهیم کرد که عبارتند از:

کروکی سازشی

اکثر تصادفاتی که رخ می‌دهد با این نوع کروکی داوری می‌شود. زمانی که افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد میزان خساراتی که وارد شده در حد  تعهدات مالی بیمه است، اقدام به ترسیم کروکی سازشی می‌کند. در واقع، این کروکی گزارشی یک صفحه‌ای است که در آن همه‌ی مشخصات راننده مقصر و زیان دیده به همراه شرح وقوع حادثه درج می‌شود. از مدارک مهمی که در زمان مراجعه به دفاتر بیمه شخص ثالث برای دریافت خسارت باید به همراه داشته باشید همین کروکی سازشی‌ست.

شرایط ترسیم کروکی سازشی

شرایط متعددی می‌‎تواند منجر به رسم کروکی سازشی شود، این شرایط عبارت است از:

  • زمانی که تعداد خودروهایی که در یک تصادف دخالت داشتند بیش از یک خودرو باشد.
  • زمانی که طرفین در شهرهای مختلفی سکونت داشته یا هردوی آن‌ها در وقوع حادثه نقش داشته باشند.
  • زمانی که پلیس راهنمایی و رانندگی ترسیم کروکی را لازم و ضروری بداند.

کروکی غیر سازشی تصادفات

از سایر مدل‌های کروکی تصادف می‌توان به کروکی غیرسازشی‌ اشاره کرد. این نوع کروکی دارای ۲صفحه پشت و رو است که در صفحه اول گزارشی مفصل و کامل در مورد محل حادثه و نحوه وقوع آن شرح داده می‌شود. این گزارش شامل وضعیت خودروها،عابران و مشخصات رانندگان خواهد بود. در صفحه بعدی نیز گزارش کاملی از مشخصات افسر راهنمایی و رانندگی و شرح وقوع حادثه درج خواهد شد تا با سندیت کامل مناقشات حل و فصل شوند!

از این نوع کروکی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • زمانی که میزان خسارات وارده در تعهدات رسمی بیمه نباشد
  • زمانی که حین تصادف صدمات جانی به راننده یا سرنشینان وارد شده باشد
  • طرفین تصادف بنا به دلیلی از جمله افت قیمت خودرو تقاضای پیگیری از مراجع قضایی داشته باشد.
  • زمانی که یکی از طرفین اعتراض به رای افسر داشته باشد.

چه زمانی کشیدن کروکی تصادف لازم است؟

شما به عنوان یک راننده مسئول بهتر است بدانید در چه شرایطی رسم کروکی لازم‌الاجراست.با دانش کافی در این زمینه می‌توانید اقدامات لازم را برای جبران خسارات انجام دهید.

تصادفات+3

 شرایط الزام کروکی تصادف

  • هنگامی که یکی از طرفین تصادف وسیله نقلیه نظامی باشد
  • زمانی که یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها موتورسیکلت یا وسیله نقلیه سنگین باشد.
  • زمانی که یکی از طرفین مدارک شناسایی لازم را نداشته باشد. (نظیرگواهی نامه)
  • زمانی که یکی از طرفین در حال دنده عقب تصادف کرده باشد.
  • زمانی که تصادف منجر به آسیب جانی یا فوت شده باشد.
  • زمانی که تصادفات چند مرحله‌ای و تصادفات زنجیره‌ای رخ داده باشد.
  • حداقل ۲۰ روز از زمان صدور بیمه‌نامه طرفین تصادف گذشته باشد.
  • طرف مقصر، قصد استفاده از بیمه بدنه را نداشته باشد.
  • مبلغ خسارت وارده به خودروی غیرمقصر، کم‌تر از ۱۶ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ باشد.
  • بیمه‌نامه طرفین تصادف، با سال قبل پیوسته باشد.
  • زمانی که تصادف با شی ثابت (نظیر درخت، وسیله نقلیه خاموش و…) رخ داده باشد.

در تمامی شرایط ذکر شده، نباید هیچگونه تغییری در محل تصادف ایجاد کنید. سپس برای رسم کروکی می‌بایست بلافاصله با افسر پلیس تماس بگیرید.

آیا بیمه بدون برگه کروکی، خسارت را پرداخت می‌کند؟

دریافت خسارت از بیمه شرایط و ضوابط خاص خودش را دارد. در بیشتر مواقع به همراه داشتن کروکی تصادفات برای دریافت خسارت لازم و ضروری‌ست.اما در برخی موارد بدون ارائه کروکی نیز می‌توان اقدام به دریافت خسارت کرد.

چنانچه  طی تصادف آسیب بدنی رخ نداده باشد و طرفین تصادف با یکدیگر صلح داشته باشند، توانایی این را دارند که بدون ارائه برگه کروکی تا سقف حدود  ۱۶ تومان خسارت، از بیمه دریافت کنند؛ لازم است بدانید که این رقم در شرکت‌های بیمه مختلف متفاوت است.

داشتن بیمه شخص ثالث امری مهم در تصادفات

تصادفات +4

 خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث خودرو

همانطور که خودتان می‌دانید داشتن و خرید بیمه شخص ثالث برای هر دارنده‌ی وسیله نقلیه‌ای اجباری‌ست و ضرورت آن در تصادفات زمانی که خسارات زیادی را متحمل می‌شوید به چشم می‌خورد.

برای داشتن رانندگی ایمن و خیال راحت‌تر بهتر است بیمه شخص ثالث را تهیه نمایید. به این منظور کافی‌ست در سایت بیمه دات کام نسبت به پرکردن فرم اطلاعات نظیر مشخصات خودرو، تاریخ انقضای بیمه قبلی و …  اقدام نموده و مراحل خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را تحقق بخشید.  پس از پرداخت اینترنتی مبلغ حق بیمه خودرو،  بیمه‌نامه به صورت رایگان به مقصد انتخابی شما ارسال خواهد شد.

برگرفته از سایت بیمه دات کام) https://bimeh.com/ (

ارسال نظر