شناسه خبر : 17198

کدام داروهای دیابت خطر آلزایمر را کاهش می دهند؟

کدام داروهای دیابت خطر آلزایمر را کاهش می دهند؟

نتایج یک مطالعه نشان می دهد افرادی که از برخی داروهای دیابت استفاده می کنند نشانگرهای زیستی کمتری در رابطه با آلزایمر داشته و افت شناختی آنها کُندتر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر؛ ساینس دیلینوشت، مطالعات نشان داد افرادی که از داروهای خاصی برای کاهش قند خون برای دیابت نوع ۲ استفاده می‌کردند، در مقایسه با افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که از این داروها استفاده نمی‌کردند و همچنین افراد بدون دیابت آمیلوئید کمتری در مغز داشتند؛ وجود آمیلوئید در مغز نشانگر زیستی بیماری آلزایمر است.

مطالعه جدید همچنین نشان داد افرادی که از این داروها موسوم به مهارکننده‌های dipeptidyl peptidase-۴ استفاده می‌کنند، نسبت به افراد دو گروه دیگر، کاهش شناختی کندتری را نشان می‌دهند.

در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، بدن دیگر به طور مؤثر از انسولین برای کنترل قند خون استفاده نمی‌کند. مهارکننده‌های دیپپتیدیل پپتیداز -۴، که به عنوان گلیپتین نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند زمانی که سایر داروهای دیابت مؤثر نیستند، تجویز شوند. آنها با کنترل رژیم غذایی و ورزش به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

«فیل هیو لی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یونسی در سئول کره جنوبی، می‌گوید: «یافته ها نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری آلزایمر هستند که احتمالاً به دلیل ارتباط سطح بالای قند خون با تجمع بتا آمیلوئید در مغز است.»

وی در ادامه می‌افزاید: «مطالعه ما نه تنها نشان داد افرادی که از مهار کننده‌های دیپپتیدیل پپتیداز -۴ برای کاهش سطح قند خون استفاده می‌کردند، به طور کلی آمیلوئید کمتری در مغز خود داشتند، بلکه میزان پایین‌تری را در نواحی مغز درگیر در بیماری آلزایمر نشان داد.»

این مطالعه شامل ۲۸۲ نفر با میانگین سنی ۷۶ سال بود که تا ۶ سال تحت نظر قرار گرفتند. همه آنها مبتلا به علائم پیش بالینی و اولیه آلزایمر تشخیص داده شده بودند. از این گروه، ۷۰ نفر مبتلا به دیابت و تحت درمان با مهارکننده‌های دیپپتیدیل پپتیداز -۴ بودند، ۷۱ نفر مبتلا به دیابت بودند اما با این داروها تحت درمان قرار نگرفتند و ۱۴۱ نفر نیز دیابت نداشتند. همگی در ابتدای مطالعه نمرات مشابهی در آزمون‌های شناختی داشتند.

شرکت کنندگان برای اندازه گیری میزان آمیلوئید در مغزشان تحت اسکن مغزی قرار گرفتند.

محققان دریافتند افراد دیابتی که از این داروها استفاده می‌کردند، در مقایسه با افراد دیابتی که از این داروها استفاده نمی‌کردند و در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند، میزان پلاک آمیلوئید در مغزشان کمتر بود.

ارسال نظر