شناسه خبر : 17019

اختلال در خواب احتمال مرگ ناگهانی را دو برابر افزایش می دهد

اختلال در خواب احتمال مرگ ناگهانی را دو برابر افزایش می دهد

به گفته محققان، آپنه خواب (اختلال در خواب) خطر مرگ ناگهانی را دو برابر افزایش می دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر ؛ هلث دی نیوز نوشت، تحقیقات جدید نشان می‌دهد آپنه خواب که در آن مجراهای هوایی فرد در طول خواب بارها مسدود شده و باعث قطع تنفس می‌شود، ممکن است خطر ابتلاء به فشار خون بالا، بیماری عروق کرونر و نارسایی احتقانی قلب را هم افزایش دهد.

برای این مطالعه، تیمی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ۲۲ مطالعه را بررسی کردند که شامل بیش از ۴۲۰۰۰ بیمار در سراسر جهان بود. بررسی آنها نشان داد که افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب بیشتر در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دارند و با افزایش سن این خطر افزایش می‌یابد.

«آنا اسنتونگو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که این عارضه می‌تواند تهدیدی برای جان فرد باشد.»

وقفه‌های مکرر در تنفس در آپنه خواب، اکسیژن رسانی به سلول‌ها را قطع می‌کند که می‌تواند منجر به عدم تعادل آنتی اکسیدان‌ها در بدن شود. به گفته محققان، این عدم تعادل به سلول‌ها آسیب می‌رساند و ممکن است روند پیری را تسریع کرده و منجر به بروز بسیاری از مشکلات سلامت شود.

به گفته محققان، فشار مداوم مجاری هوایی (CPAP) درمان استاندارد آپنه متوسط تا شدید است. CPAP جریان مداوم هوای تحت فشار را از طریق ماسکی که در خواب استفاده می‌شود، فراهم می‌کند. جریان هوا مسیر هوایی را باز نگه می‌دارد و از مکث در تنفس جلوگیری می‌کند در حالی که سطح طبیعی اکسیژن را بازیابی می‌کند.

اسنتونگو خاطرنشان کرد که آپنه خواب می‌تواند خطر مرگ ناگهانی را از چند جهت افزایش دهد از جمله کمبود اکسیژن مداوم به بافت‌ها؛ تکه تکه شدن خواب؛ التهاب؛ و فعال شدن مزمن سیستم عصبی.

ارسال نظر