شناسه خبر : 16990

شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۰

Capture

چگونگی انتقال بیمه ثالث وسایل نقلیه

در سال‌های اخیر، روزبه‌روز شاهد افزایش خودروها و به همان نسبت بیمه‌های شخص ثالث بوده‌ایم. در‌واقع، هرچقدر تعداد خودروها بالا می‌رود، استفاده از بیمه‌ اجباری شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. بیمه شخص ثالث، لقب ناجیِ خسارات جانی و مالی اتومبیل‌ها در شرایط سخت را از آنِ خود کرده است. برخی به علت‌های مختلف از جمله فروش ماشین، اقدام به انتقال بیمه ثالث به دیگری می‌کنند! براساس جدیدترین قانونی که وجود دارد، همچنان شانس انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید و اعضای درجه یک خانواده وجود دارد. ولی بقیه افراد چطور؟ در این مطلب، شما را با چند و چون انتقال بیمه شخص ثالث به دیگری آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شرایط جدید انتقال بیمه شخص ثالث در تابستان 1400

درست برعکس بیمه بدنه، بیمه شخصِ ثالث، برای همه‌ی خوردوهای سبک، سنگین و نیمه‌سنگین اجباری است.طبق قانون بیمه مرکزی، شخص ثالث به کسی گفته می‌شود که خسارت جانی یا مالی را متحمل شده است. شخص اول راننده مقصر است. شخص دوم بیمه و شخص ثالث فرد خسارت دیده خواهد بود.

با شروع سال جدید، قانون تازه‌ای برای انتقال تخفیف بیمه ثالث به دیگری مصوب شده‌است. براساس ویرایش جدید قانون  بیمه شخص ثالث 1400، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث تنها به خودروی جدید مالک اتومبیل یا اعضای درجه یک خانواده او مقدور است . امکانِ انتقال بیمه‌ شخص ثالث به خریدار خودرو غیر از همسر،پدر،مادر و فرزندانِ فروشنده وجودندارد. در صورتی که قصد فروش خودرو به اعضای درجه یک خانواده را داشته باشید، نیز شروط بالا برقرار هستند.

انتقال بیمه شخص ثالث چگونه انجام می‌شود؟

انتقال تخفیف بیمه ثالث براساس قانون سال ۱۴۰۰، می‌تواند در حالت‌های زیر اتفاق بیافتد:

  • به خودروی جدید مالک فعلی خودرو (که نمی‌تواند صفرکیلومتر باشد.)
  • به خودروی افراد درجه یک خانواده مالک فعلی اعم از همسر، پدر، مادر و فرزندان
  • از خودروی فرسوده به خودروی جدید مالک که باید حتما کارکرده باشد.
  • از خودروی متعلق به یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر همان شرکت با همان کاربری (مثلا سواری به سواری، وانت به وانت و …)

مدارک مورد نیاز برای انتقال بیمه خودروی فرسوده

در مورد خودروهایی که به فرسودگی رسیده‌اند و به اصطلاح عمر خود را کرده اند نیز باید بیان کنیم که،  اگر می‌خواهید بیمه شخص ثالث این نوع اتومبیل‌ها را به خودروی دیگری که مالک آن هستید یا خودرویی که خانواده شما مالک آن است منقل کنید نیازمند مدارک زیر خواهید بود:

  • گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
  • اصل بیمه شخص ثالث
  • اصل مدارک خودروی قبلی
  • سند قطعی خودروی جدید
  • مدارک شناسایی بیمه‌گذار
  • الحاقیه فسخ بیمه‌نامه خودروی اسقاطی

عدم انتقال تخفیف بیمه ثالث به دیگری چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

بر خلاف ذهنیت اکثر مالکان خودرو، عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. فقط اگر در زمانی مناسب اقدامی در این خصوص نکنید، تخفیف بیمه خود را از دست می‌دهید. اما هیچگونه تبعاتی شما را تهدید نخواهد کرد.

آیا انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث باید به‌صورت کامل صورت بگیرد؟ انتقال بخشی از تخفیف و حفظ بخش دیگر نیز امکان‌پذیر است؟

در حقیقت، انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شخص دیگر باید به‌صورت کامل انجام شود. انتقال بخشی از آن به هیچ‌وجه امکان ندارد و باطل خواهد بود.

آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به خودروی جدید یا اقوام درجه یک باید تا انقضای بیمه‌نامه صبر کرد؟

پاسخ به این سوال خیر است. زیرا برای این کار نیازی به منتظر بودن تا تمام شدن بیمه شخص ثالث تخفیف‌دار و انقضای آن نخواهد بود. زمانی می‌توانید تخفیف را به خودروی جدید خود منتقل کنید که زمان تمدید بیمه شخص ثالث آن خودرو رسیده باشد.

2

انتقال خودرو و تخفیفات آن به شخص دیگر

 

آیا برای انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان محدودیت سنی وجود دارد؟

امکان انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به فرزندان با سن کمتر از ۱۸ سالگی، وجود نخواهد داشت.

در صورتی‌ که خودروی‌مان‌ را فروخته و تا مدتی قصد خرید خودروی جدید نداشته باشیم،آیا امکان حفظ تخفیف بیمه ثالث وجود دارد؟

برای این کار می‌بایست به نمایندگی یا دفترمرکزی شرکت بیمه‌گر خود مراجعه نمایید. گواهی تخفیف سنوات بیمه شخص ثالث‌تان دریافت کنید. در زمان خرید خودروی جدید روی بیمه شخص ثالث آن اعمال شود.

اگر هنگام تصادف راننده مالک خودرو نباشد، بیمه خسارت می‌دهد؟

هنگامی که بیمه براساس خودرو بود، هرشخصی که با خودرویی تصادف می‌کرد و دچارخسارت می‌شد، طبیعتا از بیمه خودرو استفاده می‌کرد. در حال حاضر بیمه راننده محور شده و این نگرانی را از لحاظ اینکه اگر راننده فردی غیر از مالک خودرو باشد و دچار حادثه شود را در دل مالک خودرو انداخته است! حال در این صورت تکلیف چیست؟! آیا خسارت توسط مالک اصلی پرداخت می‌شود یا راننده‌ای که مرتکب تخلف شده‌است؟

تاثیر سابقه تخفیفات بر انتقال بیمه ثالث

طبق این قانون، خسارت در صورتی که فرد با گواهی‌نامه ای معتبر به رانندگی پرداخته باشد، فارغ از اینکه آیا وی مالک است یا خیر، از سوی شرکت بیمه پرداخت می‌شود. چون این خودرو است که بیمه شده‌است. اما در رابطه با سابقه بیمه و تخفیفِ آن، با وقوع تصادف، اگر مالک راننده باشد، سابقه تخفیفِ بیمه وی و در صورتی که فرد دیگری راننده باشد؛ سابقه‌ی بیمه هر دو پاک خواهد شد.همچنین ممکن است بیش از یک نفر به صورت مداوم از یک خودرو استفاده کنند، امکان ثبت گواهینامه برای چند نفر در یک پلاک برای سابقه بیمه امکان پذیر شده است.

چنانچه خودرو تصادف خاصی نداشته باشد، برای تمامی افراد نامبرده شده سابقه تخفیف لحاظ خواهد شد و در صورتی که تصادفی رخ رهد تخفیف عدم خسارت طبق قوانین و با توجه به نوع خسارت کاهش پیدا میکند.

چگونه بیمه شخص ثالث خودرو تمدید کنیم؟

ما سعی کردیم کلیه نکات مربوط به انتقال بیمه شخص ثالث را در این مقاله گردآوری کنیم. اگر در زمینه شرایط و قوانین بیمه شخص ثالث به سوالی برخوردید، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۷۲  با مشاوران بیمه دات کام ارتباط برقرار کنید یا سایت bimeh.com مراجعه نمایید تا اطلاعات لازم در اختیار شما قرار گیرد.

3

خرید یا تمدید اینترنتی بیمه شخص ثالث

هم چنین در صورت نیاز به خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث خود به صورت آنلاین بعد از وارد کردن اطلاعات و پرداخت حق بیمه در این سایت، بیمه شخص ثالث شما در کمترین زمان ممکن صادر خواهد شد. با چند کلیک ساده و در کوتاه ترین زمان بهترین بیمه شخص ثالث مناسب شرایط خود را از شرکت بیمه‌های معتبر استعلام گرفته و مقایسه  و خرید کنید.

 برگرفته از سایت بیمه دات کام (bimeh.com)

 

ارسال نظر