شناسه خبر : 16445

راهنمای ثبت نام و پیگیری پرونده در سامانه عدل ایران

راهنمای ثبت نام و پیگیری پرونده در سامانه عدل ایران

در سال ۱۳۹۵، قوه قضاییه طرحی را راه اندازی کرد که براساس آن هر ایرانی باید در سامانه عدل ایران(ثنا) یک پنل کاربری داشته باشد، تا پیگیری پرونده‌ قضایی، ابلاغیه ‌ها و اخطارها به ‌صورت الکترونیک انجام شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری نباشد. اگر شما نیز به هر دلیلی جهت انجام امور حقوقی و یا مالی خود نیاز به مراجعه به سامانه عدل ایران و دریافت کد ثنا دارید در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به بررسی روند ثبت نام و پیگیری پرونده قضایی در سامانه ثنا بپردازیم.

راهنمای ساخت حساب کاربری در سامانه ثنا

حساب کاربری

برای اینکه بتوانید بدون مراجعه حضوری به دادگاه، پیگیری پرونده قضایی داشته باشید و یا اینکه بتوانید طبق قانون با کد ثنا امور مالی خود مانند خرید و فروش و ثبت قرارداد را انجام دهید، باید در سامانه عدل ایران برای خود یک حساب کاربری بسازید تا از این طریق، سامانه به شما یک پنل کاربری اختصاص دهد که بتوانید در آن با قوه قضائیه در ارتباط باشید.

اولین گام برای ساخت حساب کاربری در سامانه عدل ایران، احراز هویت می باشد. این کار را می توانید به دو روش آنلاین در منزل و هم چنین با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک انجام دهید.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی

 اگر ساکن تهران و یا مراکز استان‌ ها هستید، با در دست داشتن کارت ملی خود، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و پس‌از احراز هویت در آن‌ جا ثبت ‌نام اولیه خود را انجام ‌دهید.

پس‌از ثبت ‌نام، یک رمز عبور شخصی 10 رقمی برایتان پیامک خواهد شد که هر گاه بخواهید از امکانات سامانه استفاده کنید، باید از این رمز استفاده نمایید تا بتوانید وارد پنل کاربری خود شوید.

 اگر ساکن یک شهرستان کوچک هستید که دفاتر خدمات الکترونیک در آن وجود ندارد، می‌ توانید به دادگستری شهر خود مراجعه کرده و ثبت ‌نام ثنا را انجام دهید.

نوبت دهی غیر حضوری دفتر خدمات الکترونیک

 برای ثبت ‌نام ثنا در دفاتر خدمات الکترونیک تدبیر جدیدی گذاشته شده و آن این‌ است که شما می‌ توانید پیش ‌از مراجعه به دفاتر، از طریق سامانه عدل ایران نوبت دریافت کنید و بعد از مشخص شدن نوبت در زمان تعیین ‌شده به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید و ثبت‌نام خود را انجام دهید. به‌ این‌ ترتیب در وقت شما صرفه‌ جویی شده و کل فرآیند ثبت‌ نام شما نهایت ده دقیقه طول خواهد کشید.

این نکته را هم بدانید که دفاتر خدمات الکترونیک در هر منطقه ‌ای حضور دارند و شما می‌ توانید به هر کدام از دفاتری که به محل سکونت و یا محل کارتان نزدیک ‌تر هست مراجعه نمایید.

ثبت نام در سامانه ثنا، آنلاین در منزل

برای اینکه ثبت نام شما در سامانه ثنا با سرعت بیشتری انجام شود، بهتر است پیش از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک اطلاعات شناسایی خود را در سامانه وارد نمایید و تنها جهت عملیات احراز هویت و اخذ امضای الکترونیک به دفاتر مراجعه کنید. برای انجام ثبت نام مراحل زیر را انجام دهید:

  1. آدرس وب سایت به نشانی WWW.ADLIRAN.IR را در مرورگر خود تایپ کرده و یا وارد موتور جستجوی گوکل شده و عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی را جست و جو نمایید تا شما را به سمت سایت مورد نظر هدایت کند.
  2. در منوی خدمات ویژه که در قسمت پایین، سمت راست صفحه قرار دارد به روی سامانه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید.
  3. پس از باز شدن صفحه سامانه ثبت نام الکترونیک، ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب نمایید.
  4. مطابق آنچه در تصویر زیر مشاهده می کنید، در این مرحله باید اطلاعات شخصی خواسته شده از جمله کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را در کادرهای اختصاص داده شده وارد کنید.Untitled
  5. در این مرحله متن توافق نامه که در واقع همان قوانین و مقررات سایت می باشد برای شما نمایش داده می شود، بخوانید و پس از تایید وارد مرحله بعد شوید.
  6. در صفحه جدید که برایتان باز شده اطلاعات شخصی شما استعلام خواهد شد، در این مرحله کافیست محل تولد و دین خود را انتخاب نموده و سپس به روی گزینه مرحله بعدی کلیک نمایید.Untitled
  7. حالا باید اطلاعات تماس و آدرس پست الکترونیک خود را در کادرهای مشخص شده وارد نمایید و به مرحله بعدی بروید.
  8. در این مرحله اطلاعات محل سکونت خود را به درستی طبق آخرین تغییرات ثبت نمایید و سپس به مرحله بعد بروید.
  9. در آخر نام مستعار، شغل و تحصیلات خود را وارد کرده و در انتها بر روی  گزینه اتمام ثبت اطلاعات اولیه کلیک کنید.

پس از تکمیل شدن شدن ثبت نام اولیه، برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت باید با همراه داشتن کارت ملی به یکی از نزدیک ترین دفاتر قضایی محل سکونت خود مراجعه کنید، پس از مراجعه، یک پیامک حاوی رمز شخصی 10 رقمی برایتان ارسال خواهد شد که از طریق آن می توانید برای پیگیری پرونده قضایی خود وارد سامانه ثنا شوید.

راهنمای پیگیری پرونده قضایی در سامانه عدل ایران

وارد سایت عدل ایران به نشانی WWW.ADLIRAN.IR شده و سپس در منوی اطلاع رسانی که در سمت راست صفحه قرار دارد به روی گزینه اطلاع رسانی برای اشخاص حقیقی و یا حقوقی کلیک نمایید.

در صفحه باز شده، کد ملی و رمز شخصی را وارد کنید. ( اگر در 24 ساعت گذشته رمز موقت دریافت کرده اید همان رمز را وارد کنید و در غیر اینصورت به روی گزینه درخواست رمز موقت کلیک کنید تا رمز جدید به صورت پیامک برایتان ارسال شود)

چند روش برای مشاهده و پیگیری پرونده قضایی وجود دارد:

  1. در قسمت شماره پرونده، شماره مورد نظر را تایپ کرده و بازیابی اطلاعات کنیم.
  2. می توانید بر مبنای تاریخ تشکیل پرونده به جست و جو بپردازید.
  3. بر اساس دو گزینه مختومه شده و مختومه نشده نیز امکان پیگیری پرونده قضایی وجود دارد.

 

ارسال نظر