شناسه خبر : 16140

هر آن چه باید درباره فرانشیز بیمه در سال ۱۴۰۰ بدانیم

هر آن چه باید درباره فرانشیز بیمه در سال 1400 بدانیم

حتما هنگام مراجعه به داروخانه و استفاده از دفترچه تامین اجتماعی خود یا حتی دریافت خسارت بیمه بدنه برای اتومبیل خود، اصطلاح فرانشیز بیمه را در مدارک پرداخت مشاهده کرده‌‌اید. شاید مجبور شده‌اید که علیرغم داشتن بیمه، باز هم مبلغی را خودتان به عنوان هزینه درمان یا خسارت‌های مختلف پرداخت نمایید. فرانشیز بیمه، مبلغی است که بر عهده فرد بیمه گذار می باشد. شاید برایتان سوال باشید که چرا با وجود پرداخت حق بیمه باز هم شخصا مجبور به تامین مقداری از هزینه خسارات یا داروها هستید؟ آیا این فرانشیز قانونی است؟ برای یافتن پاسخ سوالات خود و آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم" فرانشیز بیمه" شما را به خواندن این مطلب دعوت می‌کنیم.

فرانشیز بیمه چیست؟

فرانشیز بیمه، به واقع همان بخشی از هزینه های درمان یا خسارت هایی می باشد که پرداخت هزینه های مربوط به آن بر عهده بیمه گذار می باشد. فرانشیز بیمه به نوع خاصی از بیمه مثلا بیمه تامین اجتماعی اختصاص نمی‌یابد. انواع مختلف بیمه بر حسب مفاد توافق شده در بیمه‌نامه مشمول فرانشیز بیمه خواهند بود. مثلا اگر بیمه بدنه خودرویی ده میلیون تومان باشد، 10 درصد خسارت‌ها به عنوان فرانشیز بیمه بر عهده بیمه‌گزار خواهد بود.شاید با خودتان بگویید: این شرایط که به نفع بیمه‌گزار نیست و به هر حال مقداری از خسارت را مجبور است که پرداخت کند. ولی باید بگوییم که فرانشیز بیمه دارای مزایای مختلفی به شرح زیر است :

وجود فرانشیز بیمه می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. از جمله مزایای وجود فرانشیز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1.احتیاط بیشتر برای جلوگیری از ایجاد خسارت: همه ما می‌دانیم که ابعاد مالی در زندگی امروزی و شرایط تورم اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است. از نگاه روانشناسی، هرگاه شخص مجبور به پرداخت مبلغی باشد، آن موضوع یا شی برای او ارزشمند شده و دقت بیشتری در نگهداری و مراقبت از مال یا هرچیزی به کار خواهد بست که برای آن پول پرداخته است. با این نگاه، فرانشیز بیمه نیز سبب خواهد شد که بیمه‌گزار در مراقبت از سلامت یا موضوع بیمه، دقت و احتیاط بیشتری به کار برد. پس با چنین دیدگاهی، فرانشیز بیمه در افزایش سلامت جامعه و کاهش تصادفات و خسارات کارآمد خواهد بود.

2.اعمال فرانشیز کاهش حق بیمه و ارزان‌تر شدن بیمه را در پی خواهد داشت.

3.از آن‌جا که پرداخت خسارات با کسر فرانشیز همراه است، لذا این نکته در کاهش بیمه‌گزاران به شرکت‌های بیمه برای دریافت خسارات جزیی مفید واقع می‌شود.

الف):کاهش مراجعه کنندگان یا بیمه گذاران برای دریافت خسارت های جزئی

حال با توجه به نقش فرانشیز بیمه در کاهش خسارات حوادث، می‌خواهیم بدانیم که چگونه فرانشیز بیمه محاسبه می‌شود؟

 محاسبه به صورت عدد و ارقام مبلغ فرانشیز معمولا به صورت یک عدد ثابت و مشخصی مورد محاسبه قرار می گیرد.در این روش، مبلغ معینی در بیمه‌نامه مشخص می‌گردد. مثلا اگر خسارت مالی بیمه‌گزار دو میلیون تومان باشد، در بیمه‌نامه مشخص می‌گردد که 200 هزار تومان آن به عنوان فرانشیز کسر خواهد شد. شرکت بیمه ملزم به پرداخت یک میلیون و هشتصد هزار تومان به بیمه‌گزار برای جبران خسارات مالی خواهد بود.

ب):محاسبه به صورت درصدی

علاوه بر محاسبه مبلغ فرانشیز به صورت عددی، می توان آن ها را به صورت درصدی نیز مورد محاسبه قرار داد. به این صورت که در صورت خسارت وارد شده با مبلغ 50 میلیون تومان، فرانشیز بیمه تکمیلی آن در بیمه نامه 20 درصد باشد؛ در این صورت شرکت بیمه مورد نظر می بایست از مبلغ کل، 40 میلیون تومان را جبران کرده و مابقی آن نیز بر عهده فرد بیمه گذار خواهد بود.

همواره باید در نظر داشت که در این شیوه، هرچه میزان خسارت بالاتر باشد، فرانشیز بیمه بیشتر خواهد بود. یعنی بیمه‌گزار ملزم به قبول سهم بیشتری از خسارت است. 

ج):محاسبه فرانشیز به صورت ترکیبی

گاهی اوقات مبلغ فرانشیز به صورت ترکیبی از دو مورد بالا مورد محاسبه قرار می گیرد. به این صورت که هم از عدد و رقم ثابت و مشخص شده و هم از درصد خسارت به صورت ترکیبی استفاده می شود. یعنی محاسبه فرانشیز در این روش به این صورت است که اگر بیمه 20 درصد خسارت را به عنوان فرانشیز بیمه در نظر گرفته است و سقف فرانشیز نیز 400 هزار تومان می باشد؛ هر کدام که کمتر باشد؛ به عنوان مبلغ فرانشیز مشخص می گردد و به بیمه گذار اعلام خواهد شد.

د):محاسبه فرانشیز با در نظر گرفتن سقف غرامت

روش آخری که می توان مبلغ فرانشیز را با آن مورد محاسبه قرار داد؛ بر حسب سقف غرامت می باشد. در این شیوه سقف غرامت به صورت مبلغ معینی در بیمه‌نامه لحاظ می‌شود. اگر مبلغ خسارت از سقف خسارت تعیین شده  بیمه بالاتر بود، شرکت بیمه تعهدی در قبال آن نخواهد داشت و مابقی خسارت به عنوان فرانشیز بر عهده بیمه‌گزار است.

شرکت‌های بیمه با توجه به انواع مختلف شیوه‌های محاسبه فرانشیز بیمه، قواعد خاصی برای این شرط تعهد بیمه‌ای تصویب می‌کنند. حق فرانشیز در بیمه‌نامه های مختلف و نیز در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف با توجه به نوع پوشش‌های روش آخری که می توان مبلغ فرانشیز را با آن مورد محاسبه قرار داد؛ بر حسب سقف غرامت می باشد. در این شیوه سقف غرامت به صورت مبلغ معینی در بیمه‌نامه لحاظ می‌شود. اگر مبلغ خسارت از سقف خسارت تعیین شده  بیمه بالاتر بود، شرکت بیمه تعهدی در قبال آن نخواهد داشت و مابقی خسارت به عنوان فرانشیز بر عهده بیمه‌گزار است.

شرکت‌های بیمه با توجه به انواع مختلف شیوه‌های محاسبه فرانشیز بیمه، قواعد خاصی برای این شرط تعهد بیمه‌ای تصویب می‌کنند. حق فرانشیز در بیمه‌نامه های مختلف و نیز در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف با توجه به نوع پوشش‌های چنانچه شما مایل به حذف فرانشیز از مبالغ دریافت جبران خسارت از بیمه خود باشید می بایست پوشش حذف فرانشیز بیمه بدنه خودرو را خریداری نمایید و در صورت بروز خسارت ، کل مبلغ خسارت را از شرکت بیمه دریافت نمایید.

خرید بیمه از سامانه‌های بیمه آنلاین

Untitled

                                              چگونه بیمه آنلاین بخریم

با توجه به این نکته که اکثر شرکت های بیمه ای و بیمه نامه های مختلف مشمول کسر فرانشیز هستند؛ و مبلغ کسر فرانشیز بیمه در هر یک از آن ها متفاوت می باشد؛ شما می بایست تا پیش از خرید بیمه به تمامی این نکات توجه داشته باشید. به طور کلی اگر می خواهید با داشتن بیمه خیال خود را راحت و آسوده خاطر کنید تا گرفتار هزینه های سرسام آور پزشکی و درمانی و خسارت های مختلف مالی نشوید؛ بهتر است همین الان تنها با ورود به وب سایت اینترنتی خرید اینترنتی بیمه نظیر بیمه دات کام نسبت به خرید بیمه مورد نظر خود اقدامات لازم را صورت بخشید. این سامانه‌ها علاوه بر کاهش مشکل آلودگی، خدمات خود را در 24 ساعت شبانه روز هفت روز هفته ارائه می‌دهند. سایت https://bimeh.com/ اطلاعات استعلام و مقایسه انواع بیمه شرکت‌های مختلف را به صورت یک‌جا در اختیار متقاضی بیمه قرار می‌دهند. چنین ایده‌ای، امکان مقایسه خدمات و قیمت‌ها و پوشش‌ها و سایر فاکتورهای شرکت‌های بیمه‌ای را در زمان کوتاه برای بیمه‌گزار در پی دارد. در بین سایت‌های مختلف فروش آنلاین بیمه، خرید و  امکان محاسبه هزینه انواع بیمه خودرو نظیر بیمه بدنه و بیمه ثالث به صورت آنلاین در سایت  بیمه دات کام ، به عنوان یک خدمت، بسیار کاربردی و کارآمد ارزیابی شد. ما متوجه شدیم اگر در زمینه شرایط و قوانین مربوط به بیمه شخص ثالث به سوال یا مشکلی برخورد کردید، مشاوران متخصص بیمه دات کام در خدمت شما هستند تا به روزترین اطلاعات بیمه‌ای را در اختیار شما بگذارند.

برگرفته از سایت بیمه دات کام(bimeh.com)

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر