شناسه خبر : 15772

شاهین سایپا پرچمدار ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی با تحقق بومی سازی

شاهین سایپا پرچمدار ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی با تحقق بومی سازی

تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R۹۵ اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از رصد روز، در یک دهه گذشته جدا از مسئله کیفیت که همیشه در تیررس نقد کارشناسان خودرویی قرار داشت مسئله ایمنی، نگرانی های زیادی را در بین مردم ایجاد می کرد. فریاد بسیاری از کارشناسان مبنی بر توقف خط تولید برخی خودروها و عدم ارتقای سیستم ایمنی آنها به واسطه نوع طراحی و مهندسی برخی خودروها باعث شده بود تا هر اتفاقی هم که در خطوط تولید خودروهای داخلی می افتد تحت الشعاع شدید مسئله ایمنی قرار گیرد.

موضوعی که در بحث ایمنی خودروهای داخلی بیشتر مورد توجه قرار می گرفت مقایسه این محصولات با برخی از برندهای خارجی بود که به لحاظ قیمتی در یک رده با این محصولات قرار می گرفتند اما سطح امنیتشان اصلا قابل مقایسه با هم نبود. جمع شدن تولید برخی خودروهای داخلی سطح انتظار ارتقای سیستم ایمنی و کیفیت را در بازار خودروهای داخلی بالا برد.

شاخصی که در کشور ما برای ارزیابی کیفیت خودروها وجود دارد مربوط به گزارشات سالیانه و ماهیانه سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد است که شاخصه های آن براساس استانداردهای بین المللی تعریف شده اما واقعیت اینجاست که هیچوقت برای بسیاری از مشتریان نحوه رتبه و تراز ایمنی خودروها و مراحلی که برای اخذ آنها طی می شود مشخص نبود. گزارشی که در آن اسم چند خودرو به همراه ستاره های کیفی آن دیده می شد این سؤال را مطرح می کرد که چه پروسه ای برای این منظور طی می شود؟

به تازگی گروه خودروسازی سایپا با انتشار فیلم های مربوط به ایمنی شاهین که برای اولین بار در کشور شاهد آن هستیم به نمایش میزان عملکرد سیستم های ایمنی این خودرو پرداخت. شاهین که دارای گارانتی ۳ ساله و یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتری است که تخصیصی چنین ضمانتی به یک محصول داخلی در حوزه خودرو نیز قابل توجه است.

نکته قابل توجه درباره شاهین اینجاست که در شرایط تحریمی امکان استفاده از قطعات خارجی روی آن امکان پذیر نبود و قطعات استفاه شده در این خودرو ساخت و تأمین داخل می باشد که این موضوع علاه بر تحقق نهضت بومی سازی تولید، ثبات و امنیت شغلی را برای جمعیت قابل توجهی ایجاد خواهد کرد.

تست کیسه هوا و تست تصادف ECE R95 اروپا دو تست در سطح استانداردهای اروپایی بود که شاهین موفق شد از آنها نمره قبولی قابل قبولی کسب کند.

تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می شود.

اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

انجام چنین تست هایی روی یک خودروی داخلی که با استراتژی بومی سازی موفق به کسب بالاترین درجه کیفی خودروهای داخلی شده بدون نشان دهنده ظرفیت های بی شمار در بخش طراحی و مهندسی است که در سایپای نوین شاهد آن هستیم.

 

ارسال نظر