شناسه خبر : 15732

شاهین نماینده صنعت خودرو ایران است/ مهر تایید اروپا بر کیفیت و ایمنی ایرانی

شاهین نماینده صنعت خودرو ایران است/ مهر تایید اروپا بر کیفیت و ایمنی ایرانی

خودروی شاهین سدان سایپایی ها که این روزها طرفداران خاصی نیز دارد، از جمله خودروهایی است که در اثر همت زنجیره تامین و البته نارنجی پوشان جاده مخصوص به تولید رسیده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از جوان خودرو، در صنعت خودرو وقتی صحبت از کیفیت محصول می شود، در واقع سخن از یک مقوله کلی اما با دو حوزه متفاوت است. زیرا هر چند محصول نهایی که به دست مشتری می رسد یک پکیج کلی از کیفیت را نمایان می کند، اما واقعیت اینجاست که هر قطعه از خودرو دارای کیفیت و استاندارد مختص به خود است و در نهایت عملکرد چند هزار قطعه یک خودرو است که نشان می دهد، سازنده چقدر به مقوله کیفیت اهمیت می دهد.

به طور کلی باید کیفیت را به دو دسته مختلف تقسیم کرد. بخش اول مربوط به زنجیره تامین است. جایی که منابع تولید کننده قطعات وظیفه دارند، کیفیت قطعه یا مجموعه های تولیدی خود را به استانداردهای مورد نظر خود و خودروساز برسانند. در این بخش خودروسازان استانداردهای کلی دارند که قطعه سازان بعد از ارائه قطعات خود موظف به رعایت آنها هستند. اما فراموش نکنیم گاهی بعضی از خودروها در سگمنتی خاص قرار می گیرند که این موضوع باعث می شود، حساسیت خودروسازان نسبت به قطعات به کار رفته در یک محصول خاص دوچندان شود.

به طور مثال ازنظر کیفی قطعاتی که درخودروهایی چون سدان های نیمه لوکس به کارگیری می شود، از نظر عملکرد، طول عمر و متریال نسبت به قطعاتی که برای یک هاچ بک نسبتا اقتصادی شهری مورد استفاده قرار می گیرند، تفاوت های بسیاری دارد. ضمن این که قیمت تمام شده این قطعات نیز متفاوت است و بدون شک قطعه باکیفیت تر هزینه ساخت بالاتری دارد. به کارگیری این قطعات باکیفیت دریک محصول درانتها قیمت تمام شده آن خودرو را بالا می برد و البته کیفیت بهتری در اختیار مشتری قرار می دهد که موجب رضایت مندی خواهد شد. در نتیجه نقش زنجیره تامین در کیفیت یک خودرو نقشی اساسی و پایه به حساب می آید.

در حوزه قطعه سازی در ایران، در سال های گذشته در ارتباط با همکاران خارجی تجاربی کسب شده است که به کارگیری آنها در دوران تحریم باعث شده بسیاری از قطعات وارداتی در لیست داخلی سازی خودروها قرار بگیرند و به همین دلیل قطعه سازان کشور در دوران تحریم توانستند دانش فنی جدید کسب کنند. به طورمثال خودروی شاهین سدان سایپایی ها که این روزها طرفداران خاصی نیز دارد، از جمله خودروهایی است که در اثر همت زنجیره تامین و البته نارنجی پوشان جاده مخصوص به تولید رسیده است.

این خودرو به خصوص در بخش قطعات الکترونیکی یکی از اولین دستاوردهای صنعت خودروسازی کشور در حوزه داخلی سازی است. زیرا این پروژه که در ابتدا تامین کنندگانی خارجی داشت، با برخورد به سد تحریم ها تا اندازه ای از برنامه های خود عقب ماند اما همت و دانش متخصصان داخلی سدهای تحریم را شکست و امروز این خودرو با کیفیت مناسب در سبد فروش سازنده قرار گرفته است. گارانتی 60 هزار کیلومتری یا 3 ساله این خودرو که برای اولین بار روی یک محصول داخلی اعمال شده است، شاید بهترین مهر تایید بر کیفیت این خودرو باشد.

اما بخش دوم کیفیت در یک خودرو به فرآیند تولید باز می گردد. در این بخش خطوط تولید و ابزارهای یک خط مونتاژ مدرن در نهایت محصولی بسیار باکیفیت تر پدید می آورد. به طور مثال کافی است، گان های جوش قطعات بدنه در عمق نقطه جوش های خود کیفیت لازم را نداشته باشند. در این صورت قطعا خودرویی از خط تولید خارج می شود که علاوه بر عدم ایمنی کافی، بعد از مدتی صداهای مزاحم در آن به گوش می رسد. در واقع اتوماسیون تولید بی کیفیت می تواند همه زحمات زنجیره تامین در این حوزه را بر باد بدهد و یا با پوشش تکمیلی کیفیت در تولید، محصولی راهی بازار کند که باعث جلب رضایت و وفای مشتریان به برند شود.

خودرویی چون شاهین را باید دستاوردی ازخودباوری در صنعت خودرو ایران به حساب آورد که نشانه های بلندی از کیفیت را نشان می دهد. حاصل این خودباوری قبولی در تست تصادف ECE R95 اروپا/ تأییدیه ECE R95 توسط خودروی شاهین است که یکی از آزمون های مربوط به دریافت مجوز فروش محصول در اتحادیه اروپا به شمار می شود.

تست ECE R95 که در آن یک جسم 950 کیلوگرمی با سرعت 50 کیلومتر در ساعت با خودرو ثابت برخورد می کند، سلامت سرنشینان در برخورد از کنار را مورد بررسی قرار می دهد. این تست که یکی از سخت ترین ها در بخش سازه کناری یا Side خودرو است، بر روی شاهین نیز در یکی از مراکز تست اروپا انجام شده و این خودرو توانست از این تست سربلند بیرون بیاید.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی از جمله نکاتی است که در پایان این تست مورد بررسی متخصصین قرار می گیرد.

البته این همه دستاورد تلاشگران صنعت خودرو ایران در سخت ترین دوران این صنعت نیست. زیرا شاهین به عنوان نماینده این صنعت توانسته در تست سیستم ایربگ نیز استانداردECE را در اروپا دریافت کند. این تست که به تازگی ویدئو آن نیز از طرف سایپا منتشر شده است، شاخص هایی چون میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف را مورد بررسی قرار می دهد و معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. در واقع آنچه که امروز از موفقیت های خودروی شاهین درحوزه کیفیت و ایمنی باید نتیجه گرفت، ساخت یک خودرو مناسب توسط سایپا نیست، بلکه باید این خودرو را نتیجه مدیریت فرآیندهای ساخت و تولید یک پلتفرم و البته شناخت و استفاده صحیح از پتانسیل های داخلی به حساب آورد. امروز شاهین نماینده ای برای صنعت خودرو ایران است.

 

ارسال نظر