شناسه خبر : 15680

سایپا شاهین ایمن ترین خودروی ایران از مگا پلت فرم SP۱۰۰

سایپا شاهین ایمن ترین خودروی ایران از مگا پلت فرم SP100

افزایش ایمنی خودروهای تولید داخل همواره یکی از مسائل مهم صنعت خودروسازی در دهه اخیر بوده است و در این میان سایپا توانسته است با معرفی شاهین، یکی از ایمن ترین خودروهای تولید داخل را به بازار معرفی و عرضه کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سال های متمادی است که مبحث ایمنی خودروهای تولید داخل تبدیل به پاشنه آشیل صنعت خودروسازی و دستاویزی برای تخریب این صنعت حیاتی کشور شده است.

تولید پراید در سایپا را باید به عنوان پرچمدار این ضعف در ایمنی خودروهای تولید داخل بدانیم که در سال های گذشته همواره دستاوردهای سایپا را تحت الشعاع خود قرار داده بود.حواشی پراید آنچنان بر فعالیت های سایپا در صنعت خودرو سایه افکنده بود که اقدامات سایپا در صنعت خودرو کمتر به چشم می آمد و چه چیز بهتر از توقف تولید پراید می توانست سایپا را وارد عصر جدید کند؟

 سایپا در عصر پساپراید و اندک زمانی که از این دوره جدید گذشته، توانسته به لطف خلاصی از حواشی به مسیر خود ادامه دهد و سایپا شاهین نمادی از ورود سایپا به عصر پساپراید و تبدیل شدن به یک خودروساز واقعی است.

 در مورد سایپا شاهین و مگا پلت فرم SP100 موارد بسیاری برای نوشتن وجود دارد اما آنچه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و در صنعت خودروسازی ایران یک گام بلند رو به جلو محسوب می شود، بحث ایمنی بالای این خودرو است.

 سایپا شاهین در صنعت خودرو ایران و ایمنی خودروهای تولید داخل ما را با مقوله ای که کمتر در ایران دیده شده آشنا کرد هر چند که این امر در صنعت خودروی جهان تبدیل به یک رویه روتین شده است.انتشار فیلم هایی از نتایج تست در مراکز اروپایی تست خودرو همان مقوله ای است که ما از خودروسازان داخلی کمتر دیده ایم و سایپا برای اولین بار در دو نوبت اقدام به انتشار ویدئوهایی از نتایج تست شاهین کرده است.

 هر چند در ایران مراکزی نظیر سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اقدام به رتبه بندی خودروها از نظر کیفی و انتشار گزارش های آن در بازه های ماهانه و سالانه می کند اما آنچه در خودروسازان داخلی ملاک عمل قرار می گیرد، نتایج تست های تصادف در خارج از کشور است که بر اساس مستندات، سایپا شاهین از موفق ترین خودروهای تولید داخل در این زمینه است.

 سایپا در سال 99 و در دو نوبت اقدام به انتشار ویدئوهایی از نتایج تست تصادف شاهین در مراکز اروپایی کرد که این نتایج  فراتر از حد انتظار ما از خودروهای تولید داخل بوده است.

 تست تصادف ECE R95

 تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.

 تست تصادف ECE R95 به این گونه اجرا می‌شود که خودروی مورد نظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم 950 کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت با زاویه 90 درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می کند. این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را مورد بررسی قرار می دهد و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می شود.

 حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و... موجب شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقا یافته ECE R95 را به دست آورد و به این ترتیب، در جایگاه ایمن ترین خودروی ملی قرار بگیرد.

آزمون عملکرد سیستم ایربگ

 ویدئوی آزمون عملکرد سیستم ایربگ نیز با انتشار از سوی سایپا توانست مشتریان ایرانی را با حقوق طبیعی خود که همان آگاهی از نتایج تست خودرو است آشنا کند. در این ویدئو که از آزمایش توسعه و عملکرد کیسه‌های هوا(ایربگ) خودرو شاهین حکایت دارد، لحظه برخورد خودرو به مانع و عملکرد کیسه‌های هوا برای حفظ سلامتی سرنشین به نمایش درآمده است.

یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

 سایپا شاهین به عنوان یک خودروی تولید داخل با بیشترین درصد داخلی سازی بر اساس نتایج تست های تصادف و گزارش های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، یکی از ایمن ترین خودروهای ایرانی است. سایپا با تولید شاهین نه تنها مشتریان را با یک محصول ایمن و استاندارد آشنا کرده است بلکه با انتشار ویدئوهایی از نتایج تست تصادف این خودرو، با یک تیر دو نشان را زده است.

 سایپا با انتشار این ویدئوها هم ایمنی محصولات خود را به رخ رقبا کشیده است هم برای اولین بار ویدئوهای نتایج این تست را رسانه ای کرده است.اقدامی که امیداریم همچنان ادامه داشته باشد و شاهد انتشار سایر ویدئوها از نتایج تست های دیگر خودرو از سوی سایپا باشیم.

 

  • سعید

    هروقت تبلیغ این ماشین میاد چندروز بعدش قیمتشو میبرن بالاتر

ارسال نظر