شناسه خبر : 14170

محاسبه نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث ۹۹ (+ جدول و استعلام)

محاسبه نرخ و قیمت بیمه شخص ثالث 99 (+ جدول و استعلام)

رانندگی بدون خطر نیست. هنگام استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای ممکن است حوادثی ایجاد شود که خسارات جانی و مالی به بار آورد. با داشتن بیمه شخص ثالث اگر در حادثه‌ای به دیگران خسارت وارد کنیم شرکت بیمه، خسارت افراد زیان‌دیده را پرداخت می‌کند البته آسیب بدنی راننده مقصر نیز تحت پوشش این بیمه است. در کشور ما خرید بیمه شخص ثالث برای همه دارندگان وسیله نقلیه اجباری بوده و نداشتن آن، مشکلات زیادی را برای راننده به وجود می‌آورد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث و نرخ آن در سال ۹۹ آشنا شوید.

رانندگی بدون خطر نیست. هنگام استفاده از هر وسیله نقلیه‌ای ممکن است حوادثی ایجاد شود که خسارات جانی و مالی به بار آورد. با داشتن بیمه شخص ثالث اگر در حادثه‌ای به دیگران خسارت وارد کنیم شرکت بیمه، خسارت افراد زیان‌دیده را پرداخت می‌کند البته آسیب بدنی راننده مقصر نیز تحت پوشش این بیمه است. در کشور ما خرید بیمه شخص ثالث برای همه دارندگان وسیله نقلیه اجباری بوده و نداشتن آن، مشکلات زیادی را برای راننده به وجود می‌آورد. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث و نرخ آن در سال 99 آشنا شوید.

نرخ بیمه شخص ثالث سال 99

خسارت‌های جانی و مالی ناشی از حوادث رانندگی مطابق نرخ دیه جبران می‌شود؛ بنابراین هر سال بعد از این که نرخ دیه مشخص شد بیمه مرکزی نرخ پایه بیمه شخص ثالث را تعیین و به شرکت‌های بیمه اعلام می‌کند. در سال 99 میزان دیه برای ماه‌های حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب)440 میلیون و برای ماه‌های غیرحرام 330 میلیون تومان تعیین شده است.

نرخ دیه در سال 99 نسبت به سال گذشته، 20 درصد افزایش داشته که حال با احتساب 3 درصد هزینه‌های اداری، به طور کلی می‌توان گفت نرخ بیمه شخص ثالث در سال 99، به میزان 25 درصد افزایش پیدا کرده است. در ادامه می‌توانید نرخ پایه بیمه شخص ثالث را برای انواع وسایل نقلیه مشاهده کنید.

2

3

4

نحوه محاسبه بیمه شخص ثالث در سال 99

قیمت پایه بیمه شخص ثالث برای هر وسیله نقلیه با توجه به مشخصات آن، متفاوت است. برای مثال تعداد سیلندر برای خودروهای سواری و میزان ظرفیت بارگیری برای خودروهای بارکش در تعیین حق بیمه مؤثر است. همچنین توجه داشته باشید که قیمتی که بر اساس نرخ پایه بیمه تعیین می‌شود حق بیمه نهایی خودرو نیست؛ چرا که قیمت بیمه شخص ثالث در اثر تخفیف‌ها، جریمه دیرکرد و سایر عوامل می‌تواند افزایش یا کاهش پیدا کند. در ادامه هر یک از این عوامل و چگونگی تأثیر آن‌ها بر قیمت نهایی بیمه شخص ثالث را بررسی می‌کنیم.

کاربری خودرو

همه وسایل نقلیه در معرض خطرات یکسانی قرار ندارند؛ به همین دلیل شرکت‌های بیمه برای ارزیابی ریسک و تعیین حق بیمه به کاربری خودرو توجه می‌کنند. حق بیمه شخص ثالث برای خودروهای سواری که کاربری تاکسی و آژانس درون‌شهری و برون‌شهری دارند به ترتیب 10 و 20 درصد بیشتر از خودرهای سواری با کاربری شخصی است. خودروهای آموزش رانندگی نیز موظف به پرداخت 15 درصد حق بیمه بیشتر هستند. همچنین در صورتی که وسایل نقلیه بارکش برای حمل مواد منفجره استفاده شوند، 50 درصد و اگر برای حمل مواد سوختنی مایع و گازی‌شکل استفاده شوند 25 درصد به حق بیمه آن‌ها اضافه می‌شود.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

با توجه به اجباری بودن تهیه بیمه شخص ثالث، بیمه‌گزار به ازای هر روزی که در خرید و تمدید بیمه‌نامه تأخیر داشته باشد جریمه می‌شود. مبلغ جریمه برای هر روز، از تقسیم حق بیمه کامل و بدون تخفیف خودرو بر عدد 365 به دست می‌آید. در ضمن جریمه دیرکرد، حداکثر برای یک سال اعمال می‌شود؛ یعنی در صورتی که خودرو چند سال بیمه نداشته باشد، بیمه‌گزار باید جریمه یک سال را مازاد بر حق بیمه اصلی خودرو پرداخت کند. در ادامه می‌توانید مبلغ روزانه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را برای خودروهای سواری و بارکش مشاهده کنید.

Capture

 

پوشش مالی بیمه شخص ثالث

Capture

همان‌طور که گفتیم بیمه شخص ثالث دو دسته پوشش جانی و مالی دارد. بر عکس پوشش جانی، بیمه‌گزار می‌تواند حق بیمه بیشتری پرداخت کند و میزان تعهد مالی بیمه‌نامه را با توجه به نیاز خود افزایش دهد. در سال جاری حداقل پوشش مالی بیمه 11 و حداکثر 220 میلیون تومان تعیین شده است. با توجه به گران شدن قیمت انواع خودرو، لوازم و قطعات آن بهتر است حتماً میزان پوشش مالی بیمه را افزایش دهید و به تعهد مالی پایه بسنده نکنید. درست است که با بالا بردن پوشش مالی، قیمت بیمه نیز افزایش پیدا می‌کند اما حق بیمه پرداختی در مقابل خسارتی که بیمه شخص ثالث در زمان حادثه جبران می‌کند، بسیار ناچیز است. خرید بیمه با پوشش مالی بالاتر به بیمه‌گزار کمک می‌کند در صورت تصادف با خودروهای گران‌قیمت بتواند خسارت‌های ایجادشده را به صورت کامل‌تری از شرکت بیمه دریافت کند و در نهایت مجبور نشود مازاد خسارت را از جیب بپردازد.

تخفیف بیمه شخص ثالث

مهمترین تخفیف بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت است. بیمه‌گزار به ازای هر سالی که از بیمه‌نامه خود برای دریافت خسارت استفاده نکرده باشد می‌تواند از این تخفیف استفاده کند و بیمه را با قیمت کمتری بخرد. تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث در سال99 مطابق جدول زیر اعمال می‌شود.

Capture

در ضمن بد نیست بدانید در قانون جدید بیمه شخص ثالث با هر بار تصادف و دریافت خسارت، کل تخفیف بیمه از بین نمی‌رود و میزان آن به صورت پلکانی کم می‌شود. در جدول زیر می‌توانید نحوه کاهش تخفیف عدم خسارت را با توجه به نوع و تعداد خسارت مشاهده کنید.

Capture1

تخفیف دیگری که شرکت‌های بیمه برای بیمه شخص ثالث در نظر می‌گیرند، تخفیف خودروی صفر کیلومتر است. میزان این تخفیف که برای خودروهای صفر کیلومتر اعمال می‌شود، 5 درصد است. دارندگان این خودروها حداکثر 3 ماه بعد از ترخیص خودرو مهلت دارند با خرید بیمه، از این تخفیف استفاده کنند.

مدت اعتبار بیمه‌نامه

مدت قرارداد بیمه می‌تواند از چند روز تا یک سال متفاوت باشد؛ بنابراین مدت اعتبار بیمه‌نامه نیز بر قیمت آن مؤثر است. طبیعتاً قیمت بیمه کوتاه‌مدت از بیمه سالانه ارزان‌تر است اما در کل خرید بیمه به صورت سالانه ‌به‌صرفه‌تر است. 

الحاقیه بیمه شخص ثالث سال 99

در سال 96 قانون بیمه شخص ثالث دچار تغییراتی شد. تا قبل از این تغییرات، هر سال بعد از افزایش نرخ بیمه، بیمه‌گزارانی که سررسید بیمه‌نامه‌شان ابتدای سال شمسی نبود باید ضمن پرداخت مابه‌تفاوت حق بیمه، الحاقیه دریافت می‌کردند. در قانون جدید بیمه شخص ثالث دیگر نیازی به دریافت الحاقیه نیست و در صورت بروز خسارت، مابه‌تفاوت مبلغ ناشی از افزایش دیه و نرخ بیمه از طریق صندوق خسارات بدنی پرداخت می‌شود.

خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث از بیمیتو

Capture

برای خرید بهترین بیمه شخص ثالث لازم است از قیمت و شرایط این بیمه در شرکت‌های مختلف استعلام بگیرید. با توجه به این که مراجعه حضوری به همه شرکت‌ها، کار زمان‌بر و بسیار دشواری است، توصیه ما به شما استفاده از سایت بیمه آنلاین است. با استفاده از بیمیتو (bimito.com) که سامانه مقایسه و خرید آنلاین بیمه است به راحتی می‌توانید قیمت و شرایط شرکت‌های مختلف را مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنید و بهترین بیمه را مطابق نیاز خود سفارش دهید. برای خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث ایران، آسیا، پارسیان و... کافی است به سایت بیمیتو وارد شوید و اطلاعات اتومبیل خود از جمله نوع، برند و سال ساخت خودرو را وارد کنید. سپس در ادامه از شما خواسته می‌شود نام شرکت بیمه قبلی و تاریخ شروع و اتمام بیمه‌نامه‌ای که قصد تمدید آن را دارید تکمیل کنید. در نهایت با وارد نمودن درصد تخفیف بیمه شخص ثالث و حوادث راننده که روی بیمه‌نامه شما درج شده، وارد صفحه استعلام قیمت می‌شوید و قیمت و شرایط شرکت‌های مختلف به شما نمایش داده می‌شود. با خرید بیمه شخص ثالث از بیمیتو تا ساعت 21 در روزهای عادی و تا ساعت 19 در روزهای پنجشنبه و تعطیل، بیمه‌نامه شما همان روز صادر می‌شود.

ارسال نظر